روزنامه‌نگاران و جهنم خاورمیانه

نویسنده

» تحلیل خبرنگار ایندیپندنت از اخبار جنگ غزه

رابرت فیسک

وحشت، وحشت، وحشت. دوباره شروع شده است. اسرائیل قرار است “تروریسم فلسطینیان را ریشه‌کن کند”؛ چیزی که در ۶۴ سال گذشته هرگز موفق نشده آن را عملی کند. حماس اعلام کرده است که اسرائیل با کشتن احمد الجباری، رهبر نظامی این گروه، “درهای جهنم را باز کرده است.”

حزب‌الله بار‌ها اعلام کرده که اسرائیل در حمله به لبنان درهای جهنم را باز کرده؛ یاسر عرفات هم در سال ۱۹۸۲ همین جمله را گفت. و ما روزنامه‌نگاران هم ۴۰ سال است که‌‌ همان حرف‌ها و کلیشه‌ها را تکرار می‌کنیم. کشتن آقای جباری “حمله‌ای هدفمند” بود، “جراحی هوایی دقیق” بود، مثل “جراح‌های هوایی دقیق” اسرائیل که تقریبا ۱۷ هزار غیرنظامی را در سال ۱۹۸۲ در لبنان، ۱۲۰۰ لبنانی که بیشترشان غیرنظامی بودند را در سال ۲۰۰۶ و ۱۳۰۰ فلسطینی که باز بیشتر غیرنظامی بودند در غزه در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ به کشتن داد؛ یا زن حامله و بچه‌اش که در یک حمله دقیق جراحی گونه هفته گذشته در غزه کشته شدند و ۱۱ غیرنظامی دیگر که روز گذشته در یک خانه در غزه جان خود را از دست دادند. حداقل حماس با موشک‌های گودزیلایی خود ادعای حمله دقیق یا جراحی هوایی نمی‌کند؛ هدف آن‌ها کشتن اسرائیلی‌هاست، زن، مرد یا بچه تفاوتی ندارد.

همین مطلب در واقع در باره حملات اسرائیلی‌ها هم صادق است. اما نباید این حرف را بزنید، وگرنه متهم می‌شوید به عقاید ضد یهودی و نازی بودن. وقتی اسرائیلی‌ها در سال ۱۹۸۲ مذاکره می‌کردند خودشان از به قدرت رسیدن این گروه در غزه حمایت کرده و باعث تبعید عرفات شدند. نسبت کشته‌های جنگ حاضر ۱۶ فلسطینی در برابر یک اسرائیلی است که مطمئنا بیشتر می‌شود. این نسبت در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ صد به یک بود.

ما روزنامه نگاران اسطوره‌سازی هم می‌کنیم. جنگ قبلی اسرائیل در غزه آن‌قدر موفق بود و “ریشه تروریسم را خشکاند” که حتی واحد‌های ویژه اسرائیل هم نتوانست گیلاد شلید، سرباز اسیر اسرائیلی، را پیدا کند.

به گفته آسوشیتد پرس، آقای جباری “رهبر شماره یک در سایه‌” حماس بود. ولی چطور ممکن است در سایه باشد وقتی ما تاریخ تولدش را می‌دانیم، جزئیات خانوادگی او را می‌دانیم و می‌دانیم چه سالی توسط اسرائیل زندانی شد؟ ظاهرا آنها نتوانستند او را در زندان تغییر دهند. جباری بالاخره با شمشیر زندگی کرد و با شمشیر هم مرد؛ ولی چنین سرنوشتی گریبان جنگجویان اسرائیلی را که از هوا غیرنظامیان غزه را می‌کشند نخواهد گرفت.

واشنگتن از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت می‌کند اما می‌گوید که بی‌طرف است، انگار که درست مانند موشک های فجر-5 که از ایران می‌آید، موشک‌های اسرائیلی از آمریکا نیامده است.

در همین حال ویلیام هیگ ادعا می‌کند حماس مسئول این جنگ است. اما هیچ شاهدی بر صحت این ادعا وجود ندارد. به گفته ماهنامه آتلانتیک، احتمالا شروع جنگ کشته شدن یک “عقب‌مانده ذهنی” فلسطینی بوده که از مرز عبور کرده است. برخی دیگر می‌گویند کشته شدن یک پسربچه فلسطینی باعث شروع درگیری بوده.

اما هیچ‌چیز نمی‌تواند این فاجعه و جنگ نفرت بار را تمام کند؟ صدها موشک به اسرائیل پرتاب می‌شود. هزاران جریب زمین توسط اسرائیل برای یهودی‌ها و فقط یهودی‌ها، در کرانه غربی از اعراب دزدیده شده است. دیگر حتی برای یک کشور مستقل فلسطینی زمین چندانی باقی نمانده است.

لطفا چند سطر قبلی را پاک کنید. در این درگیری فقط آدم‌های خوب و آدم‌های بد وجود دارد که اسرائیلی‌ها، با تشویق کشورهای غربی، ادعا می‌کنند که آدم خوب‌ها هستند. پس کسی نباید تعجب کند که چرا بسیاری از مسلمانان این همه از غربی‌ها بدشان می‌آید.

مسئله این است که اقدامات اسرائیل در کرانه غربی و محاصره غزه به رویدادی نزدیک می‌شود که اتفاقا اسرائیل بیشتر از همه از آن واهمه دارد و آن نابودی اسرائیل است.

منبع: ایندیپندنت – ۱۸ نوامبر