مواضع الیزه در قبال حکومت تهران

نویسنده

» نگاه فیگارو:

ایزابل لاسر

یوکیا آمانو، رییس آژانس اتمی، روز دوشنبه به ملاقات فرانسوا اولاند رفت تا از نیات او درباره تهدید ایران باخبر شود.

هدف اصلی دیدار دوشنبه صبح بین فرانسوا اولاند و یوکیا آمانو در پاریس، مسأله بمب اتمی ایران بود. آمانو سه روز پس از تسلیم آخرین گزارش خود به کشورهای عضو، از وین به پاریس آمد تا از نیات دولت فرانسه درخصوص این پرونده جدی باخبر شود.

نیکولا سارکوزی در طول مدت ریاست جمهوری خود موضعی بسیار قاطع در برابر جمهوری اسلامی و برنامه اتمی اش اتخاذ کرد؛ تا حدی که موضع گیری او از اوباما نیز شدیدتر بود. ولی موضع فرانسوا اولاند چه خواهد بود؟ او در زمان مبارزات انتخاباتی اش گفته بود که بدون اینکه روابط دیپلماتیک را با ایران قطع کند، موضع سخت و قاطع فرانسه در قبال تهران را قدری متعادل خواهد کرد. فرانسوا اولاند در زمان سفر بنیامین نتانیاهو به فرانسه در اواخر اکتبر اظهارکرد فرانسه “نخواهد پذیرفت” که ایران “به بمب اتمی دست پیدا کند”، ولی او ترجیح می دهد که برای حل این مشکل “یک راه حل مسالمت آمیز” یافت شود.

چندین هفته است که پرونده ایران در امور بین المللی کشورهای غربی به رده دوم نزول کرده. به نظر می رسد باراک اوباما پس از ماه ها تلاش، در متقاعد ساختن نتانیاهو به عدم حمله علیه تأسیسات ایران در زمان انتخابات آمریکا موفق بوده است. و این درحالی است که روابط اوباما با نتانیاهو چندان خوب نیست.

ولی سناریوی اسراییل برای توسل به زور تنها چند ماه به تعویق افتاده. نتانیاهو در ماه سپتامبر در برابر تریبون سازمان ملل “خط قرمز”ی را ترسیم نمود که اسراییل پس از آن دیگر صبر نخواهد کرد: تولید اورانیوم غنی شده به میزان ۲۰ درصد. با توجه به اینکه ایران بزودی به این ذخیره دست خواهد یافت، اکثر کارشناسان معتقدند که سال ۲۰۱۳ سال سرنوشت سازی خواهد بود.

 

بدگمانی در آخرین گزارش آژانس

در آخرین گزارش آژانس اتمی که روز جمعه برای کشورهای عضو ارسال شده، نشانه ای از خوش بینی دیده نمی شود. در این گزارش تأکید شده که جمهوری اسلامی راه اندازی تأسیسات فوردو را که در زیر کوهستان قرار دارد به اتمام رسانده. حکومت تهران با ۲۸۰۰ سانتریفیوژ فوردو ازاین پس قادر است علی رغم تحمل تحریم های بین المللی، توان تولید اورانیوم غنی شده خود را افزایش دهد. آژانش اتمی همچنین می افزاید که “اقدامات گسترده”ای در مرکز نظامی پارچین درحال انجام است تا آثار و نشانه های عملیات غیرقانونی جمهوری اسلامی در آن پاک شود. این درحالی است که مذاکرات جدیدی برای ۱۳ دسامبر پیش بینی شده، ولی به واقع هیچ کس به موفقیت در این مذاکرات اعتقادی ندارد. گزارش تنظیم شده توسط آژانس اتمی در اواخر ماه نوامبر در زمان نشست ۳۵ عضو شورای حکام در وین مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد گرفت.

 

باراک اوباما که مجدداً به عنوان رییس جمهور آمریکا انتخاب شده، باید نسبت به ادامه دیپلماسی آمریکا در قبال تهران اطمینان دهد. او به دنبال بازداشتن نتانیاهو از ماجراجویی، وعده داده است که ایالات متحده “هر کاری خواهد کرد”.

 تا اجازه ندهد ایران به بمب اتمی دست پیدا کند و به متحد اسراییلی خود اطمینان بخشیده که در واشنگتن “تمامی گزینه ها” همچنان روی میز قرار دارد. بی شک رییس جمهور آمریکا طی ماه های آینده باید به تفصیل دراین خصوص به بحث بپردازد.

منبع: فیگارو، ۱۹ نوامبر