همه دولت های مسلمان خائن اند

نویسنده
آرش معتمد

» واکنش مقامات و رسانه های نظام به کنار گذاشتنشان از جنگ و میانجی گری

روز شنبه در چهارمین روز نبرد خونبار میان ارتش اسرائیل و شبه نظامیان حماس ، سرداران، نمایندگان مجلس و رسانه های نزدیک به حاکمیت  در دفاع از حماس، همصدائی نشان دادند و همان را تکرار کردند که حاکمیت می گوید: اسرائیل نابود خواهد شد. دو هفته پیش روزنامه کیهان – که گزارش هایش چندان اعتباری ندارد – نابودی اسرائیل در کمتر از ده سال دیگر را از قول هنری کیسینجر وزیر خارجه مشهور پیشین آمریکا خبر داده بود. 

دیروز سردار محمدرضا نقدی ، فرمانده بسیج از آمادگی بسیجیان برای آزادی بیت المقدس در صورت صدور فرمان از سوی آیت الله علی خامنه ای خبر داد، این هم از جمله شعارهای . به گفته وی “بسیجیان برای صدور فرمان آزادی بیت‌المقدس لحظه شماری می‌کنند و این مختص بسیجیان ایران نیست بلکه بسیجیان همه دنیا این موضوع را خواستارند و ما فقط منتظر صدور فرمان از طرف مقام معظم رهبری هستیم.”

بسیج بازوی شبه نظامی سپاه پاسداران محسوب می شود ، اما به درستی قابل فهم نیست که منظور سردار نقدی از “بسیجیان همه دنیا” معطوف به کدام نیروهای شبه نظامی است.

فرمانده بسیج در راستای مواضع رهبر جمهوری اسلامی و محمود احمدی نژاد که همواره از حذف اسرائیل سخن گفته اند ، به خبرنگاران گفته است: “با وجود جنگ غزه، رژیم صهیونیستی به طور کامل از بین خواهد رفت و شک نکنید نابودی رژیم اسرائیل بسیار نزدیک است.” جمله ای که به گوش ناظران آشنا می آید. مقامات نظامی و سیاسی در تهران عموما در همه تنش های اسرائیل با لبنان و فلسطین در سه دهه اخیر سقوط تل آویو را پیش گویی کرده اند.

 

سردار جزایری: حملات آتی غیر منتظره است

از سوی دیگر سردار مسعود جزایری ،معاون ستاد کل نیروهای مسلح، پاسخ اسرائیل به موشک پراکنی های حماس پس از ترور فرمانده شاخه نظامی حماس – گردان های عزالدین القسام- را “تقبیح” کرده و گفته است: “برآوردها از توان نظامی و روحی‌ روانی صهیونیست‌ها از یک طرف و مردم و رزمندگان غزه از طرف دیگر حاکی از ضعف بی‌سابقه رژیم صهیونیستی در جنگ حاضر است.”

در این دور از تبلیغات فراموش شده است که بعد از سیاست گذاری جدید حماس در همکاری با قطر و ترکیه و پشت کردنش به سوریه و حکومت بشار اسد، روزنامه های حکومت حماس را آلت دست استکبار خوانده بودند.

اما بی توجه به کدورتی است که از چند ماه پیش بین ایران و حماس رخ داده، در این حوادث جمهوری اسلامی سعی می کند به مردم و جهانیان یادآور شود که پیروزی حماس به خاطر سلاح های دوربرد ساخت ایران است که از سوی تهران در اختیار این گروه قرار گرفته است. اما ناظران می پرسند غیبت ایران در مذاکرات میانجی گرانه قاهره را چطور باید توجیه کرد که انگار از دید طرفین درگیر حکومت ایران تا همین چندی پیش در صد تندروها علیه اسرائیل و یاری رساننده به جبهه مقاومت نبود.

پاسخ تهران به این تبلیغات و عملا نادیده گرفتن تهران در این دور تازه درگیری ها نوشته سرمقاله جمهوری اسلامی است که تمامی دولت های عربی را خود فروخته خواند و حتی دولت هائی که با رای مردم و در اثر جنبش بهار عربی بر سر کار آمدند را نیز از همان قبیله توصیف کرد و نوشت دیگر امیدی به دولت های مسلمان نیست و مردم باید برپا خیزند و اول با انقلاب هائی حکومت های غیر وابسته به غرب بر سرکار آورند.

 

تقصیر “حکام مرتجع عرب” است

در این تبلیغات ساکنین بهارستان هم خاموش ننشستند. برای نمونه فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس نهم با صدور بیانیه‌ای با “جنایتکارانه” خواندن حمله اسرائیل به نوار غزه، آمریکا  همچنین به کشورهای عربی نیز تاخته است و برخی “حکام مرتجع عرب” را “شریک جنایت” دولت اسرائیل خوانده است.

رئیس فراکسیون رهروان ولایت کاظم جلالی است که اینک ریاست مرکز پژوهش های مجلس را عهده دار است. این فراکسیون در ادامه بیانیه خود به انتقاد شدید از “اتحادیه عرب” دست زده و نوشته است: “اتحادیه عرب از اهداف خود که دفاع از ملت فلسطین است دور شده و به ابزاری در خدمت برخی کشورهای وابسته عرب مانند عربستان و قطر تبدیل شده است.”

 

به غزه سفر می کنیم

اما در خبری دیگر منصور حقیقت پور یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان ادعا کرده است که اعضای این کمیسیون به اراضی اشغالی سفر خواهند کرد. او گقته است: “اعضای کمیسیون امنیت ملی به همراه تعدادی از جانبازان و ایثارگران به غزه سفر خواهند کرد و علاءالدین بروجردی (رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس) ریاست این کمیته را بر عهده خواهد داشت.”

ناظران با تردید بسیار به چنین خبری نگاه می کنند چرا که سفر به غزه باید با اجازه و هماهنگی اسرائیل باشد .

شاید از همین رو است که حقیقت پور  گفته است “زمان دقیق این سفر هنوز مشخص نیست.” او گفته است: “این سفر با هدف دلجویی از مردم غزه و اعلام حمایت از مقاومت آن‌ها انجام می شود و هماهنگی‌های لازم در خصوص این سفر از سوی وزارت امور خارجه با کشور مصر در حال انجام است.”

گذرگاه رفح تنها نقطه ورود رسمی در خارج از خاک اسرائیل به غزه محسوب می شود. گذرگاهی که در مصر قرار دارد، کشوری که سه دهه است رابطه دیپلماتیک با جمهوری اسلامی نداشته است و رئیس دولت پسا انقلاب آن نیز که متعلق به اخوان الامسلمین است گفته است شرط از سر گیری روابط این است که تهران از حمایت از دولت سوریه دست بکشد.

 

واکنش جراید

اما دیروز روزنامه های دست راستی، میانه رو و اصلاح طلب هم بدون اشاره به نقش حماس در درگیری های چند روز اخیر با انتقاد تند از اسرائیل دست زدند.

محمد ایمانی، سرمقاله نویس کیهان در شماره روز شنبه نوشته است: “حمله به غزه برای کتمان انواع بحران های لاعلاج اسرائیل، نقض غرض است. استیصال و ناتوانی در این جنگ در هر دو احتمال- طولانی شدن یا توقف زودهنگام جنگ- لطمه بزرگی به قدرت رو به افول اسرائیل خواهد بود.”

نویسنده در این یادداشت که عنوانش “استراگیجی اسرائیل” است به شدت از پرتاب موشک فجر 5 به پایتخت اسرائیل ابراز خوشحالی کرده و نوشته است این باعث بهم خوردن امنیت شهروندان اسرائیلی می شود. موشک فجر 5 موشکی متعلق به جمهوری اسلامی است که  پیشتر نیز در نبرد حزب الله با اسرائیل در سال 2006 از سوی نیروهای شیخ حسن نصرالله استفاده شده بود.

روزنامه جمهوری اسلامی به شدت از عملکرد محمد مرسی که در جریان درگیری های اخیر حتی برای چند ساعت برای همدردی با فلسطینی ها به غزه سفر کرد، انتقاد کرده و نوشته است: “تأسف بیشتر از انحرافی است که در حکومتهای جدید مصر و سایر کشورهای عربی انقلاب کرده مشاهده می‌شود. رئیس‌ جمهور مصر به جای آنکه با رژیم صهیونیستی قطع رابطه کند برای رئیس این رژیم غاصب و اشغالگر نامه فدایت شوم می‌نویسد و اکنون که غزه زیر ضربات صهیونیست هاست، به فرا خواندن سفیر خود از فلسطین اشغالی اکتفا می‌کند و همچنان در جبهه ضد سوری که آمریکا و رژیم صهیونیستی دررأس آن قرار دارند فعالیت می‌کند.”

سر مقاله روزنامه اطلاح طلب اعتماد نیز چنین شروع شده است: “عملیات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه غیرمنتظره بود چرا که مدت‌های مدیدی است میان فلسطینی‌ها و اسراییل اتفاق عملیاتی مهم و قابل توجهی نیفتاده بود.”

نویسنده این جملات محمد علی سبحانی، سفیر سابق جمهوری اسلامی در لبنان است. او که عنوان “ پیام عملیات اسراییل در غزه” را برای مطلب خود برگزیده است به اصابت موشک ها به بیت المقدس و تل آویو اشاره کرده و نوشته است: “موشک‌های قسام و فجر هم به سوی نقاطی در فلسطین اشغالی پرتاب شده است اما پدیده این دور از درگیری‌ها اصابت موشکی با برد 75 کیلومتر به جنوب تل‌آویو( پایتخت رژیم اشغالگر) است که به این درگیری ابعاد استراتژیک داده است به این معنی که اولا کارایی موشک‌های دفاعی رژیم در تل‌آویو را زیر سوال برده، ثانیا امکان پاسخگویی حماس در عمق خاک رژیم را عملیاتی کرده است.”

گفتنی است دفاع جمهوری اسلامی از موشک پراکنی حماس به بیت المقدس در حالی انجام می شود که تعداد زیادی از عرب های مسلمان در بخش شرقی بیت المقدس زندگی می کنند و با توجه به اینکه موشک های حماس دقت زیادی ندارند و به صورت تصادفی به اهداف می خورند جان مسلمانان بیت المقدس را نیز تهدید می کند.