همسر مرتضوی، مدیرکل آموزش تامین اجتماعی

نویسنده
نازنین کامدار

» دست باز متهم کهریزک در دولت، همزمان با باز شدن پرونده ستار بهشتی

همزمان با به جریان افتادن مجدد پرونده جنایت کهریزک و در روزهایی که کشته شدن ستار بهشتی در زندان باردیگر نام سعید مرتضوی را بر سر زبان ها انداخته، او همسر خود را به عنوان مدیر کل آموزش و پژوهش سازمان تامین اجتماعی منصوب کرد.

بر اساس این گزارش، انتصاب همسر سعید مرتضوی به نام هما فلاح تفتی، با بازتاب خبری گسترده ای در بین رسانه های داخل و خارج ایران مواجه شده و در شبکه های اجتماعی نیز در سطح وسیعی منعکس شده است.

به نوشته خبرگزاری مهر، سعید مرتضوی در این حکم همسر خود را “دارای تجربه، تعهد و تخصص” دانسته و آورده است: “نظر به مراتب تعهد، تخصص، تجارب جنابعالی و با عنایت به پیشنهاد معاونت اداری و مالی به موجب این حکم به سمت مدیرکل آموزش و پژوهش منصوب می‌شوید. باعنایت به اهمیت جایگاه آموزش و پژوهش و ضرورت توجه به آموزش کارکنان به منظور رفع نیازهای تخصصی و حرفه‌ای نیروی انسانی در راستای اعتلای امور سازمان، انتظار می‌رود با توکل به خداوند منان و در سایه توجهات حضرت ولی‌عصر با بهره‌گیری از سرمایه‌های انسانی متخصص و ارزشمند، اقدامات مبتنی بر برنامه‌ریزی متناسب با منشور کاری سازمان و استفاده بهینه از منابع درجهت نیل به اهداف تبیین شده و تحقق دوره‌ای ممتاز و درخشان تلاش نمایید. انشاءالله خدمت خالصانه و ارزشمند جنابعالی در راستای وظایف و مسئولیت‌های محوله موجبات رضایت حق‌تعالی را فراهم خواهد آورد. توفیقات روزافزون شما را از خداوند منان مسئلت دارم”.

سایت بازتاب هم گزارش داده که هما فلاح تفتی سال گذشته به عنوان رئیس بیمارستان شریعت رضوی معرفی شده بود و قبل از آن ظاهرا مسوول اداره کلینیک اداره کل تامین اجتماعی تهران بوده است.

بر اساس این گزارش سایت افکار نیوز، در واکنش به حکم سعید مرتضوی برای همسرش نوشته است: “مرتضوی خود اهل تفت است و دکترای خود را در زمان جاسبی از دانشگاه آزاد دریافت کرده است، اما درباره رزومه علمی همسرش اطلاعات دقیقی در دست نداریم. این انتصاب در شرایطی انجام می شود که بعد از حادثه فوت ستار بهشتی در حین بازجویی، بار دیگر داغ فاجعه کهریزک زنده شد و برخی گفتند اگر طی این سه سال با مرتضوی و هم پرونده هایش برخورد قانونی می شد، ماجرای ستار بهشتی رخ نمی داد.در عین حال این انتصاب نشان می دهد مرتضوی بی توجه به انتقادات موجود، با خیال راحت مشغول کار خود است و ابایی هم از این انتقادات ندارد”.

این انتصاب با واکنش اعتراضی گسترده کاربران سایت های داخلی ایران مواجه شده به طوری که سایت های “الف” متعلق به احمد توکلی و “جهان نیوز” متعلق به علیرضا زاکانی که از مخالفان اصولگرای دولت شناخته می شوند، بخش “نظر کاربران” خود را غیر فعال کرده اند اما برخی دیگر از سایت های داخلی که نظر کاربران را منتشر می کنند، با انبوه اعتراضات نسبت به اقدام مرتضوی مواجه شده اند.

جنجال آفرینی خبری تازه سعید مرتضوی در حالیست که روز چهارشنبه گذشته یک مقام ارشد قضایی در گفت و گو با خبرگزاری مهر از صدور کیفرخواست برای سعید مرتضوی و همدستان اش در پرونده جنایت کهریزک در دادگاه کیفری استان تهران خبر داده بود.

این مقام قضایی گفته بود که سه متهم این پرونده به زودی محاکمه می‌‌شوند و پرونده قضات متهم در ماجرای مرگ چند جوان در بازداشتگاه کهریزک به شعبه ۷۶ دادگاه کیفری تهران فرستاده شده است. 
گفتنی است سعید مرتضوی، حسن زارع دهنوی (قاضی حداد) و علی‌اکبر حیدری فرد سه متهم اصلی پرونده کهریزک هستند که پیش‌تر به دلیل تشکیل پرونده و شکایت خانواده قربانیان بازداشتگاه کهریزک، منفصل از خدمت شده بودند.

انفصال مرتضوی موجب شد تا او به اردوگاه دولت کوچ کند و پس از ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، به ریاست سازمان تامین اجتماعی، یعنی ثروتمند ترین بنگاه اقتصادی دولت منصوب شود. انتصابی که با واکنش شدید مجلس مواجه شد و کار را به جایی کشاند که غلامعلی حداد عادل برای “میانجی گری” بین دولت و مجلس دست به کار شود. او اما کاری از پیش نبرد و مرتضوی “قول شرف”ی که به حداد عادل داده بود تا از پست خود کناره گیری کند را انکار کرد و پس از آنکه استیضاح وزیر کار از دستور جلسه مجلس خارج شد به محل کار خود بازگشت.

پس از این کشمکش ها، دیوان عدالت اداری حکم انفصال مرتضوی را به دولت ابلاغ کرد اما احمدی نژاد اعتنایی به دیوان عدالت اداری نکرد و مرتضوی کماکان در جایگاه خود باقی ماند.

جایگاهی که به او این امکان را می دهد که بی اعتناء به اعتراضات نمایندگان مجلس و البته خانواده قربانیان نه تنها بر کرسی ریاست سازمان تامین اجتماعی تکیه بزند، بلکه هسر خود را نیز به عنوان مدیرکل آن منصوب کند.