ورود صالحی به غزه: ممنوع

نویسنده
شیرین کریمی

» مصر دست رد به سینه جمهوری اسلامی زد

در حالی که نبرد خونبار میان ارتش اسرائیل و شبه نظامیان حماس در باریکه غزه ادامه دارد، رئیس جمهور مصر درخواست جمهوری اسلامی برای بازدید از غزه را رد کرده و آن را به صلاح فلسطینی ها ندانسته است. از سوی دیگر رئیس پارلمان خواستار دخالت نظامی کشورهای اسلامی شده اما رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم ضمن تکذیب ارسال موشک فجر-5 برای حماس گفته  حمایت های تهران از حماس معنوی است. همزمان بالاترین مقام نظامی جمهوری اسلامی هم ادعا کرده درگیری های امروز در غزه را قبلا پیش بینی کرده است.

اخبار یک سایت مصری حکایت از آن دارد که رئیس جمهور مصر، به وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفته است اجازه نخواهد داد از خاک این کشور وارد غزه شود. محمد مرسی صراحتا به صالحی گفته  از وی در مصر استقبال نخواهد کرد و درخواست وی برای سفر به باریکه غزه را رد کرده است. رئیس جمهور مصر که یک اسلام گرا است توضیح مختصری هم برای رد درخواست جمهوری اسلامی داده: “برخلاف مصالح فلسطینیان است.”

روز یکشنبه خبرگزاری های جمهوری اسلامی  گزارش دادند که علی اکبر صالحی در تماس تلفنی با محمد کمال عمرو –ـ همتای مصری خود ـ– خواستار فراهم شدن مقدمات سفرش به غزه شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه نیز از جزئیات مذاکرات مقامات جمهوری اسلامی درباره غزه خبر داده و گفته بود صالحی برای سفر به غزه در انتظار صدور مجوز لازم از سوی مصر است.

با این حال عمرو و مرسی هیچ کدام به صالحی چنین اجازه ای ندادند، آن هم در شرایطی که منابع مصری می گویند رفیق عبدالسلام –ـ وزیر خارجه تونس ـ– به راحتی توانسته است موافقت دولت مصر را جلب و از طریق گذرگاه رفح وارد فلسطین شود.

گذرگاه رفح تنها نقطه ورود رسمی در خارج از خاک اسرائیل به غزه محسوب می شودو در مصر، قرار دارد؛ کشوری که سه دهه است رابطه دیپلماتیک با جمهوری اسلامی نداشته است و رئیس دولت پسا انقلاب آن نیز که متعلق به اخوان الامسلمین است گفته شرط از سر گیری روابط این است که تهران از حمایت از دولت سوریه دست بکشد.

 

کمیسیون امنیت ملی: سفر قطعی به غزه

بحث ها بر سر سفر به غزه از بهارستان شروع شد. روز شنبه بود که منصور حقیقت پور، یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان اعلام کرد  اعضای این کمیسیون به اراضی اشغالی سفر خواهند کرد. او گفت: “اعضای کمیسیون امنیت ملی به همراه تعدادی از جانبازان و ایثارگران به غزه سفر خواهند کرد و علاءالدین بروجردی (رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس) ریاست این کمیته را بر عهده خواهد داشت.”

فردای آن نیز حسین نقوی‌حسینی ـ– سخنگوی این کمیسیون ـ– با تاکید بر قطعی بودن این سفر، خاطرنشان کرد “با توجه به جنایات و تجاوزات رژیم اشغالگر قدس در روزهای اخیر و سکوت مرگبار مجامع و محافل بین‌المللی و ضرورت توجه جدی به آلام و نیازهای اولیه و حمایت‌های انسان دوستانه و روحیه‌بخش به مقاومت مردم مظلوم غزه، اعزام هیات پارلمانی به غزه قطعی است و اقدامات قانونی آن نیز در حال پیگیری می‌باشد.”

از سوی دیگر در حالی که کمتر کشور عربی و مسلمانی مواضع جمهوری اسلامی در قبال نزاع خاورمیانه راتایید می کند، رامین مهمانپرست گفته است: “باید یک بسیج عمومی بین کشورهای اسلامی به وجود آید تا مردم غزه و فلسطین احساس نکنند که در برابر این جنایت ها تنها هستند و با حمایت همه کشورهای اسلامی و حتی سایر کشورها بتوانند از حقوق خود دفاع کنند.”

 

از دخالت نظامی تا حمایت معنوی

علی لاریجانی هم دو روز پیش پا را از این فراتر گذاشت و علنا خواستار دخالت نظامی کشورهای اسلامی در فلسطین شد. رئیس پارلمان جمهوری اسلامی روز یکشنبه گفت: “کشورهای اسلامی به گروه‌های فلسطینی که با اسرائیل درگیر هستند، سلاح بدهند.”

همان کاری که ظاهرا جمهوری اسلامی با راکت های فجر ۵ می کند که در روزهای اخیر بسیار سر و صدا کرده؛ موشک های کوتاه برد حماس که تا تل اویو – پایتخت اسرائیل- رسیده  و ساخت جمهوری اسلامی است.هر چند تهران موضع متناقضی در قبال این موشک ها پیش گرفته است. از سویی روزی نیست که خبرگزاری ها و سرداران جمهوری اسلامی به تعریف و تمجید از این موشک ها نپردازند و از سوی دیگر رئیس کمیسیون امنیت ملی در مجلس ارسال این موشک ها برای حماس را تکذیب کرده است. علاء‌الدین بروجردی در گفتگو با خبرگزاری فارس ادعای اسرائیل در خصوص ایرانی بودن موشک‌های فجر ۵ را  “قویا تکذیب” کرده و در حالی که رئیس وی در مجلس خواستار کمک نظامی کشورهای نظامی به حماس شده، اوگفته جمهوری اسلامی صرف از حماس “حمایت‌های معنوی” می کند.

بر اساس همین مواضع است که خبرگزاری فارس ـ– وابسته به سپاه و نهادهای امنیتی ـ – گزارش اول صفحه سیاسی خود را به گزارشی در خصوص موشک فجر اختصاص داده است؛ گزارشی با این تیتر: “راکت‌های «فجر»؛ سیلی سنگین ایران در نبردهای نامتقارن.”

 

موشکی با برد ۷۵ کیلومتر

در این گزارش که به خانواده موشک های فجر پرداخته، توضیحات مفصلی در خصوص فجر ۵ هم به چشم می خورد: “قابلیت فرماندهی و مدیریت با بعد مسافت ۲۰ کیلومتر، سهولت بکارگیری، خشاب گذاری باکسی آسان و سریع، قدرت مانور بالا و حفاظت سلاح، حوزه وسیع عملیات، برد بالا و دقت هدف زنی، ایجاد اشباع حجم آتش و گزارش گیری رایانه‌ای در عملیات “به این‌ها باید اضافه کرد: “برد ۷۵ کیلومتر.” و به خاطر داشت که فاصله غزه با تل آویو حدودا ۶۰ کیلومتر است.

فیروزآبادی: من پیش بینی کرده بودم

در همین راستا یکی از مقامات ارشد نظامی جمهوری اسلامی نیز روز گذشته خواستار حمایت از فلسطین شد.” ما باید از مردم مظلوم غزه حمایت کنیم چرا که آنها مسلمانند و خون‌شان به ناحق ریخته می‌شود.” سردار حسن فیروز آبادی البته پیرامون مختصات این حمایت توضیحی نداد.

وی که در حاشیه مراسم بزرگداشت هفته بسیج سخنرانی می کرد خود را “پیش گوی” وقایع غزه معرفی و خاطرنشان کرده است: “کی دو ماه قبل بنده پیش بینی کردم که رجز خوانی غرب علیه ایران به دلیل ناتوانی آنها عملی نخواهد شد بلکه این ادعای آنها در انتها به مظلوم کشی ختم شده و رژیم صهیونیستی به غزه حمله می‌کند.”