وضع احمد زیدآبادی وخیم است

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» پنج روز پس از انتقال به بیمارستان

در پی انتقال احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و دبیرکل سازمان ادوار تحکیم وحدت به بیمارستان، گزارش‌های رسیده به روز، از وضع وخیم جسمانی این روزنامه‌نگار دربند حکایت دارد.

احمد زیدآبادی چهار روز پیش و در پی بروز ناراحتی‌های گوارشی به بیمارستان امام خمینی منتقل شد. یک منبع نزدیک به خانواده زیدآبادی، به “روز” گفته است: “این مشکل مدت‌ها بود که آقای زیدآبادی را آزار می‌داد. مشکل در زندان برای‌شان به وجود آمده بود و با وجود پیگیری‌ها و توصیه‌های پزشکان، به ایشان مرخصی درمانی هم نمی‌دادند. گرچه اکنون با مرخصی ایشان مخالفت شده، اما در بیمارستان وضع دشواری دارند”.

وی افزوده است که “این‌ها همه مشکلات دکتر زیدآبادی نیست، گرچه حادترین آن‌هاست. ایشان دچار مشکلات تنفسی و نامنظم بودن ضربان قلب هم هستند. مساله‌ای که در زندان مورد توجه قرار نگرفته و وی را دچار مشکل کرده است”.

وی می افزاید:“عفونتی در دهان آقای زیدآبادی وجود دارد که خوردن و نوشیدن را برای ایشان بسیار سخت کرده است. چند ماه است که این مشکل وجود دارد و هنوز حل نشده است. به دلیل همین مشکلات ایشان دچار کاهش وزن شده‌اند و اوضاع جسمی‌شان هم نامساعد است”.

احمد زیدآبادی در ۲۳ خرداد ۸۸، تنها ساعاتی پس از اعلام نتایج انتخابات جنجالی ریاست جمهوری دهم از سوی ماموران امنیتی بازداشت و ۱۴۱ روز در سلول انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوین به سر برد. بنا به گفته نزدیکان وی، او مدت‌ها برای اعتراف تحت شکنجه قرار داشت، اما در ‌‌نهایت حاضر به اعتراف نشد. وی در آذر ماه ۸۹ از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال زندان و تبعید در گناباد و ممنوعیت مادام‌العمر از فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی محکوم شد. این رای در دی ماه همان سال از سوی دادگاه مورد تجدید نظر قرار گرفت و زیدآبادی اکنون در زندان رجایی‌شهر، دوران محکومیت خود را می‌گذراند.

پیش از این گزارش‌های مختلفی از وضعیت نامناسب بهداشتی در زندان رجایی‌شهر منتشر شده و اعلام شده بود که زندانیان این زندان از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند. این خبر مورد تایید فرد نزدیک به زیدآبادی هم قرار گرفته: “متاسفانه کمبود امکانات بهداشتی و درمانی در زندان رجایی‌شهر و عدم رسیدگی به زندانیان، وضعیت دشواری را رقم زده است. علاوه بر کمبود امکانات پزشکی، محیط زندان نیز وضعیت مناسبی ندارد و باعث بیماری زندانیان می‌شود. مشکل این است که کسی هم به مشکلات زندانیان توجه ندارد و حتی با مرخصی درمانی آن‌ها موافقت نمی‌شود”.  

وی ادامه می‌دهد: “ماموران در روزهای نخست شرایط سختی را برای احمد زیدآبادی رقم زدند. شرایط او در زندان نامناسب و برخورد ماموران هم توهین‌آمیز بود. زیدابادی را که همواره از عمل و احترام به قانون حرف می‌زند، با پابند به تخت بیمارستان بسته بودند و شرایط سختی برای او ایجاد کردند. حتی فرزندان او هم حق نداشتند از نزدیک او را ملاقات کنند. تنها همسرش اخیرا توانسته در کنار او حاضر شود”.

احمد زیدآبادی برنده جایزه قلم طلایی سال ۲۰۱۰ موسسه جهانی مطبوعات و جایزه جهانی آزادی مطبوعات سازمان یونسکو و گیامورو کانو در سال ۲۰۱۱ است.