پشت ویترین

نویسنده

تاریخ سیستان در بهترین داستان‌های جهان

آتش در تاریکی

نویسنده: لوئیز دوتی

مترجم: فرزانه قوجلو

ناشر: قطره

تعداد صفحه: ۷۱۰

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۱

لوئیز دوتی نویسنده‌ای است انگلیسی از تبار کولی‌ها. متولد ۱۹۶۳ در می‌دلندز شرقی در انگلستان که پس از تحصیل در دانشگاه‌های انگلیس سرانجام ‌زیر نظر مالکوم برادبری و آنجلا کار‌تر در رشتهٔ ادبیات خلاق فوق‌لیسانس گرفت.

تا کنون پنج رمان از او به چاپ رسیده:

سنگفرش دیوانه، با من برقص، عسل‌ـ شبنم، آتش در تاریکی و گهوارهٔ سنگی و کتاب دیگری هم دارد با عنوان یک رمان در سال که اثری است غیرداستانی.

دوتی در ۱۹۹۰ جایزهٔ ایان سنت‌جیمز‌ را برای داستان کوتاهش با عنوان انتقام روسپی به دست آورد و ‌طی این سال‌ها رمان‌هایش نامزد دریافت جوایز نخست ادبی در بریتانیا شد و در سال ۱۹۹۹ جایزهٔ کی. بلاندل ‌را برای رمان آتش در تاریکی به دست آورد و در ۲۰۰۱ برای همین رمان جایزهٔ شورای هنری نویسندگان نصیب او شد.

 

 

 

بهترین داستان‌های جهان جلد دوم

نویسنده: گروه نویسندگان

مترجم: احمد گلشیری

ناشر: عصر داستان

تعداد صفحه: ۵۵۰

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۱

بررسی فرهنگ‌های پیش از دوران کتابت نشان می‌دهد که همه آن‌ها از سنت داستان گویی شفاهی برخوردار بوده‌اند. بنابراین داستان از زمان پیدایش انسان وجود داشته است.

به یقین قدمت داستان گویی پیرامون آتش قبایل اولیه به هزاران سال می‌رسد. از یک نظر می‌توان گفت داستان همزاد آدمی است. نمونه‌های آنچه ما داستان کوتاه می‌خوانیم در پاپیروس‌های مصر کهن که از آن ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد است. دیده می‌شود.

بدین ترتیب اسطوره‌ها، افسانه‌ها و مثل‌هایی که از فرهنگ‌های کهن به جا مانده، شباهت چشم گیری دارد با داستان کوتاه امروز، هم از نظر شکل و هم از نظر روایت. بیشتر آنچه از ادبیات شفاهی دوران گذشته در جُنگ‌ها یا نوشته‌های گوناگون به ما رسیده، با مجموعه استان‌های امروز شباهت دارد.

… می‌خواست در را برای او باز کند. اما خاله زاده‌اش جلوی او را گرفت. دستمال را چند بار بر چشمانش گذاشت و سپس سرش را بالا گرفت و گفت: خوب، خیال نمی‌کنم ظاهرم نشان بدهد که گریه کرده‌ام…

 

 

 

همه جا پای پول در میان است

نویسنده: جورج اورول

مترجم: رضا فاطمی

ناشر: مجید

تعداد صفحه: ۳۰۴

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۱

کتاب؛ روایت نویسندهٔ با ذوق و قریحه اما گمنامی است که در جامعه‌ای سرمایه دار چون لندن زندگی می‌کند. او همهٔ زندگی خود را وقف مبارزه با پول می‌کند و می‌کوشد بدون اعتنا به این “حقیقت محض” روزگار بگذراند.

مبارزه بی‌امان “گوردون کامستاک” با پول اما تنها سبب می‌شود که همه آن استعداد خدادادی درگیر این نبرد نابرابر گردد و در ‌‌نهایت نیز این پول است که پیروز این ماجراست.

کتاب ; مانند دیگر آثار انتقادی “اورول” حرفهایی برای گفتن دارد و بسیار به حال و هوای روزگار امروز ما شبیه است.

در رمان همه جا پای پول در میان است، قهرمان داستان با خدای پول وارد جنگی تمام عیار می‌شود و تا انتهای این جنگ پیش می‌رود، در واقع معتقد است پول بجای خدمت به انسان و کمک به رسیدن او به آرامش، عکس آن را عمل می‌کند، یعنی انسان برای رسیدن به پول دست به هر کاری می‌زند تا به پول برسد و خود را برده و اسیر پول می‌کند و خود را به خدای پول می‌فروشد.

 

 

 

اوستا؛ کهن‌ترین سرود‌ها و متنهای ایرانی

نویسنده: جلیل دوستخواه - ابراهیم‌پور داود

ناشر: مروارید

تعداد صفحه: ۱۴۷۰

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۱۶

نامه‌ای که به دسترس خوانند گان ارجمند گذاشته می‌شود، به کوشش فاضل گرامی آقای «جلیل دوستخواه» اصفهانی گرد آوری شده است.

چند سال پیش در دانشکده ادبیات تهران در سر درس و بحث با ایشان آشنا شدم. آنچنان که استعداد ایشان را در دوره لیسانس و دوره دکتری شناختم.

امیدوار شدم که روزی در زمینه ایران‌شناسی جوانی آزموده و برازنده بکار آید و خدمات شایانی به ادبیات باستانی ما بکند.

 

 

تاریخ سیستان

نویسنده: جعفر مدرس صادقی

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: ۲۸۰

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۳

تاریخ سیستان داستان یک سرزمین است- از زمان ساختنش به دست بانیان خودی تا خراب شدنش به دست مهاجمان بیگانه نویسندهٔ بی‌نام و نشان این متن متعلق به نیمهٔ قرن پنجم هجری، اساس کار خود را بر مختصر گویی و پرهیز از خود نمایی و تکلف در بیان نهاده است.

این متن فقط تاریخ نیست، داستانی ست نوشتهٔ ناظر هوشیاری که هیچ جانبداری و تعصبی در کارش نیست. مرکزیت سیستان فقط محوری ست برای صورت بندی متن.

مجموعه باز خوانی متون در بردارندهٔ ویرایش‌هایی جدید از بر جسته‌ترین متنهایی ست که در ادبیات فارسی اهمیت دارند. کوشش بر آن بوده است که این متون بدون آنکه در اساس آن‌ها دستی برده شود عرضه شوند. از این رو، تمامیت اثر و سبک متن دست نخورده باقی می‌ماند و تنها با پیراستن برخی فرعیات و فصل بندی و تدوین مجدد و پاراگراف بندی و نقطه گذاری و رسم الخط یکدست، متن به هیئتی تازه در می‌آید.

تا نه فقط برای پژوهندگان و کار‌شناسان، بلکه برای همهٔ ادب دوستان مفید و خواندنی باشد.

 

 

 

هگل جوان

نویسنده: گئورگ لوکاچ

مترجم: محسن حکیمی

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: ۷۱۰

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۴

این کتاب یکی از آثار مهم مشهور لوکاچ است که در آن وی با تفسیر‌هایی از هگل که بر پیوند او با رمانتیسم تاکید می‌کنند یا قرائتی عقل ستیزانه از دیدگاههای او به دست می‌دهند به مخالفت بر می‌خیزد و دیدگاهی متفاوت دربارهٔ تحول فلسفه کلاسیک آلمان ارائه می‌کند.

او در این کتاب می‌کوشد زندگینامه فکری متفاوتی از هگل تدوین کند، که از بررسی مواضع اولیه او در قبال دین و مسیحیت و فرهنگ یونان و روم آغاز می‌شود و سپس نشان می‌دهد در عین برجستگی عماصر ایدالیستی در فلسفه آغازین هگل، او بررسی مسایل اقتصادی را نیز به طور جدی در دستور کار خود می‌گذارد به مسایل مشخص روزگار خود توجه می‌کند و به سوی پر ورش روش دیالکتیک گام بر می‌دارد.

در بخشهای بعدی کتاب به بر خورد او با اخلاقیات کانت، دفاع او از ائیدآلیسم عینی و نقد‌اید آلیسم ذهنی، و رابطه او با فیشته و گسست او از شیلنگ پرداخته شده و در پایان ساختار کلی کتاب پدیدار‌شناسی روح بررسی شده است.