کسی نمی‌داند نظرم چیست!

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» تشکر ویژه خامنه‌ای از ردصلاحیت شدگان

رهبر جمهوری‌اسلامی در دو سخنرانی پیاپی، تاکید کرده که از نامزد خاصی در انتخابات حمایت نمی‌کند. او این بار هم با اشاره به اینکه نمی‌داند رییس‌جمهور آینده چه کسی است، به برشمردن ملاک‌های رییس‌جمهور پرداخت و البته از ردصلاحیت‌شدگان انتخابات “تشکر ویژه” کرد.

رهبر جمهوری‌اسلامی در دیدار با جمعی از نمایندگان مجلس، گفت: “ما واقعا باید تشکر کنیم از همه نامزدها و آنهایی که صلاحیتشان احراز نشد و به قانون تمکین کردند.”

اشاره وی به کاندیداهایی است که با حکم شورای نگهبان، اجازه حضور در انتخابات را نیافتند. از جمله شاخص‌ترین این چهره‌ها می‌توان به اکبر هاشمی‌رفسنجانی و اسفندیار رحیم‌مشایی اشاره کرد. پیش از این اصول‌گرایان گفته بودند که در صورت ردصلاحیت مشایی، احمدی‌نژاد تلاش خواهد کرد تا فضا را ناآرام کند. با این حال طی روزهای گذشته احمدی‌نژاد و مشایی، بیشتر سکوت کردند.

با این حال سایت الف، متعلق به احمد توکلی، نوشته است: “برنامه احمدی نژاد چیست؟ گفته است صبر کنید. مشائی هم گفته تا شب انتخابات داغ داغ هستیم. احمدی نژاد طرفدارانش و مشائی را به سعه صدر دعوت کرده است و البته وعده نصرت. خبرنگار الف کسب اطلاع کرده است که رئیس جمهور برای کسب حکم حکومتی تلاش زیادی هم کرده اما موفق نشده است. شوکه و بعد هم ناامید شده است. شاید پیش بینی هم نمی کرد که چنین واکنشی ببیند. بگذریم. اما گام بعدی چیست؟ هیچ کس نمی تواند حدس بزند. چون احمدی نژاد حدس زدنی نیست. حتی طرفدارانش هم نمی دانند”.

آیت‌الله خامنه‌ای در این مدت با وجود درخواست‌هایی که از سوی شخصیت‌های مختلف و برای صدور حکم حکومتی جهت ورود مجدد اکبر هاشمی‌رفسنجانی به انتخابات شده، سکوت کرده بود. در روزهای گذشته نیز شایعاتی منتشر شده بود که ممکن است تجدیدنظری در صلاحیت اکبر هاشمی‌رفسنجانی صورت گیرد که به نظر می‎رسد با توجه به سخنان اخیر رهبر جمهوری‌اسلامی باید این مساله را منتفی دانست.

 خامنه‌ای پیش از این نیز گفته بود که “برای انتخاب و گزینش عالی ترین مقام اجرایی کشور که بسیار حساس و مهم است، در کشور، ساز و کار قانونی وجود دارد و بر اساس آن عمل خواهد شد، بنابراین اختلاف نظرها نباید موجب بروز کدورت شود”.

اما نکته‌ای که بار دیگر و برای چندمین بار مورد تاکید رهبر جمهوری‌اسلامی قرار گرفته، این بوده که کسی نمی‌داند نظر وی در انتخابات به سوی چه نامزدی است: “اینکه رهبری طرفدار زید است یا طرفدار عمرو است از آن حرف‌هایی است که همیشه بوده و واقعیت هم ندارد. اکثر کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند، خودشان هم می‌دانند که واقعیت ندارد. از کجا می‌دانند که بنده طرفدار کی هستم؟ کسی از من نمی‌شنود. نه در گذشته شنیده است، نه تا حالا شنیده و نه بعد از این خواهد شنید. حدسیاتی می‌زنند. این حدسیات هر چه گفته نشود بهتر است. بنده یک رأی دارم مثل بقیه. آن روز در جمع برادران دانشجوی پاسدار این را گفتم. ممکن است نظر شما به یک چیزی باشد، نظر من به چیز دیگری باشد؛ چه اشکالی دارد؟ شما یک کسی را بپسندید، من کس دیگری را بپسندم. هیچ اشکالی ندارد. شما شناختی از زید دارید که من آن شناخت را از او ندارم. هیچ مانعی ندارد. اینجور نیست که هر چه شما فهمیدید، بنده هم باید همان را بفهمم. یا هر چه من فهمیدم، شما هم باید همان را بفهمید.”

وی چند روز پیش و در دانشگاه امام حسین – وابسته به سپاه پاسداران – گفته بود که “ما نمی دانیم که چه کسی رییس جمهور خواهد شد و نمی دانیم که خداوند متعال دل‌های مردم را به سوی چه کسی هدایت خواهد کرد”.

این برای چندمین بار در هفته‌های اخیر است که رهبر جمهوری‌اسلامی تاکید می‌کند کسی از رای او خبر ندارد. پیش از این سایت او هم اقدام به بازنشر سخنانی در همین زمینه کرده بود. برخی از چهره‌های مختلف اصول‌گرا نیز گفته بودند که آیت‌الله خامنه‌ای حامی کاندیدای خاصی در انتخابات نیست.

به نظر می‌رسد این مساله از آن جهت مورد تاکید قرار می‌گیرد که پس از ورود سعید جلیلی به عرصه انتخابات، برخی از نیروهای سیاسی، وی را انتخاب رهبر جمهوری‌اسلامی برای ریاست‌جمهوری معرفی کرده‌اند.

پیش از این نیز برخی اصول‌گرایان گفته بودند که نظر آیت‌الله خامنه‌ای در سال 88 احمدی‌نژاد بوده و آن‌‌ها به همین دلیل احمدی‌نژاد را انتخاب کرده‌اند.

رهبر جمهوری‌اسلامی اما باز هم اقدام به برشمردن صفات رییس‌جمهور موردنظر خود کرده است: “مردم باید کسی را ترجیح دهند که زمینه ساز عزت برای آینده انقلاب و کشور باشد و توانایی حل مشکلات و ایستادگی قدرتمندانه در مقابل جبهه معاندان و الگو کردن جمهوری اسلامی در چشم مستضعفان جهان را داشته باشد.”

پیش از این و در سال ۸۸ سخنان رهبرجمهوری اسلامی پیرامون رییس‌جمهور مطلوب با اعتراض نمایندگان کاندیداهای ریاست‌جمهوری مواجه شده بود. در دیدار نمایندگان کاندیداها با آیت‌الله خامنه‌ای، داوود دانش‌جعفری نماینده محسن رضایی، گفته بود: “شما در صحبت‌های خود در کردستان از یکی از کاندیداها جانب‌داری کردید و این مطلب موجب شده که چنین اتفاقی بیفتد”.

آیت‌الله خامنه‌ای در آن زمان در سنندج گفته بود: “بهترین کیست؟ من نسبت به شخص، هیچ‏گونه نظری ابراز نمی‏کنم؛ اما شاخصهائی وجود دارد. بهترین، آن کسی است که درد کشور را بفهمد، درد مردم را بداند، با مردم یگانه و صمیمی باشد، از فساد دور باشد، دنبال اشرافیگری خودش نباشد. آفت بزرگ ما اشرافیگری و تجمل ‏پرستی است؛ فلان مسئول اگر اهل تجمل و اشرافیگری باشد، مردم را به سمت اشرافیگری و به سمت اسراف سوق خواهد داد”.

آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی خود در نخستین روز سال ۸۴ در مشهد هم پیرامون کاندیدای اصلح چنین سخن گفته بود: “مردم باید با چشم باز در این صحنه ی مهم حاضر شوند و ان شاءاللَّه خدای متعال کمک کند و دل های مردم را هدایت کند تا فرد با کفایت، شجاع، با اخلاص، دارای روح مردمی، شاداب و با نشاط، مؤمن به هدفها و ارزشهای انقلاب، مؤمن به مردم، مؤمن به نیروی مردم و معتقد به حق مردم را انتخاب کنند”.

وی ماه گذشته اقدام به برشمردن ویژگی‌های رییس‌جمهور آینده کرده و مواردی مانند دوری از حاشیه‌ها، عدم ایجاد تشویش و نگرانی در جامعه و داشتن نگاهی همه‌جانبه و بلندمدت به اقتصاد را از دیگر ویژگی‌های رییس‌جمهور مطلوب نام برد. وی همچنین اضافه کرده بود که از “تأکید های همیشگی وی به رؤسای جمهور این بوده است که برای مردم هزینه و مشکل درست نکنند و از دغدغه آفرینی و ایجاد تشویش و نگرانی بین مردم پرهیز نمایند.”

سایت رسمی رهبر جمهوری اسلامی نیز پس از تعطیلات نوروز، اقدام به راه‌اندازی بخشی ویژه برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ کرده و در آن به ارائه نظرات وی پیرامون انتخابات پرداخته و نوشته است: “مقام معظم رهبری علاوه بر ذکر ویژگی های فرد اصلح، در جایی نیز مردم را از انتخاب برخی از افراد نهی و به بیان ویژگی های این افراد پرداختند. ایشان در این خصوص فرمودند: “ملت ایران در انتخابهای خود توجه کند؛ کسانی با رأی ملت سر کار نیایند که در مقابل دشمنان بخواهند دست تسلیم بالا ببرند و آبروی ملت ایران را ببرند. کسانی سر کار نیایند که بخواهند با تملق‌گوئی به غرب، به دولتهای غربی، به دولتهای زورگو و مستکبر، به خیال خودشان بخواهند برای خودشان موقعیتی در سطح بین‌المللی دست و پا کنند. اینها برای ملت ایران ارزشی ندارد. کسانی سر کار نیایند که دشمنان ملت ایران طمع بورزند که به وسیله‌ی آنها بتوانند صفوف ملت را از هم جدا کنند، مردم را از دینشان، از اصولشان، از ارزشهای انقلابی‌شان دور کنند. ملت باید آگاه باشد. اگر کسانی بر سر کار بیایند که در مراکز گوناگون سیاسی یا اقتصادی به جای اینکه به فکر ادامه‌ی راه امام و ارزشها و اصول ترسیم شده‌ی به وسیله‌ی امام باشند، به فکر به دست آوردن دل فلان قدرت غربی و فلان مستکبر بین‌المللی باشند، برای ملت ایران مصیبت خواهد بود. این آگاهی برای ملت لازم است”.

به نظر آیت‌الله خامنه‌ای مردم باید برای انتخاب اصلح در انتخابات کمک بخواهند: “این را من قبلًا هم گفتم، حالا هم تکرار می کنم، بگردید؛ از خدا هم کمک بخواهید، از آدم‏های مطلع و امین و باصداقت کمک بخواهید”. این همان مساله‌ای است که از سوی برخی اصول‌گرایان در سال‌های گذشته با عنوان کشف نظرات پنهان رهبر جمهوری اسلامی بیان شده است. برخی از اصول‌گرایان – همچون آیت‌الله مصباح‌یزدی – معتقدند که مردم باید تلاش کنند تا نظرات رهبر جمهوری اسلامی را کشف کنند.

سایت رهبر جمهوری اسلامی همچنین به نقل از وی پیرامون انتخاب افراد نوشته است: “مردم هم نگاه کنند و اصلح را انتخاب کنند…. شما تلاش خود را بکنید؛ مشورت خود را بکنید؛ از کسانی که فکر می‌کنید می‌توانند شما را راهنمایی کنند، راهنمایی بخواهید؛ به هر نتیجه‌ای که رسیدید، عمل کنید و رأی بدهید؛ اجر شما را خدای متعال خواهد داد. ما مأموریم که به آنچه می‌فهمیم و به آنچه تکلیف الهی تشخیص می‌دهیم، عمل کنیم”.

وی اوایل ماه جاری با اشاره به این‌که ملت ایران “اهل تسلیم شدن نیست”، گفته است که رییس‌جمهور آینده باید “در مقابل فشارهای خارجی نترس و شجاع و مقاوم باشد و از میدان خارج نشود”. آیت‌الله خامنه‌ای مواردی مانند دوری از حاشیه‌ها، عدم ایجاد تشویش و نگرانی در جامعه و داشتن نگاهی همه‌جانبه و بلندمدت به اقتصاد را از دیگر ویژگی‌های رییس‌جمهور مطلوب نام برد.