نقش فزاینده ایران در کمک به بشار

نویسنده

» مقاله سیدنی هرالد درباره سرکوب سوری ها

جابی واریک

مقامات واشنگتن می گویند ایران به طور روزافزونی در حال اعزام تعلیم دهندگان و مشاوران عضو سپاه قدس به سوریه است تا اعتراضات ضد دولتی مردم سوریه را، که در حال سرنگون کردن مهمترین متحد ایران در منطقه است، سرکوب کنند.

اعزام این افراد به ارسال دائمی تجهیزات از تهران افزوده شده است؛ تجهیزاتی که نه تنها در بر گیرنده سلاح و گاز اشک آور است بلکه همچنین شامل وسائل پیچیده نظارتی است که به مقامات سوریه این امکان را می دهد  تا مخالفان را با شناسه هایشان در فیس بوک و تویتر رد یابی و پیدا کنند. گفته می شود ابزار کنترل کامپیوتری که ایران دراختیار گذاشته است به دستگیری صدها سوریه ای در هفته های اخیر انجامیده است.

آمریکا و متحدان آن همواره ایران را به حمایت از رژیم های منطقه، ازجمله سوریه و جنبش حزب الله در لبنان و حماس در غزه متهم کرده است. گزارشات قبلی، که عمدتا توسط مقامات غربی تهیه شده است، حاکی از آن بوده است که ایران کمک فنی زیادی به سوریه کرده و کلاهخود، باتوم و سایر وسایل سرکوب تظاهرات را برای کنترل تظاهرات 10 هفته ای مردم سوریه علیه بشار اسد، رئیس جمهور این کشور، در اختیار سوریه قرار داده است.

اظهارات اخیر که توسط مقامات آمریکا و یک دیپلمات از کشورهای متحد بیان شده است حاکی از آن است که درگیری ایران در سوریه در حد پرسنل نظامی برای سرکوب وحشیانه تظاهر کنندگان به شدت افزایش یافته است.

در گزارش این دیپلمات غربی و مقام آمریکایی، پرسنل نظامی ایران در نقش تعلیم دهندگان به دمشق آورده شده اند تا نیروهای سوریه را با فنون ایرانی ها در سرکوب مردم این کشور در “جنبش سبز” در سال 2009  آشنا کنند. مقامات ایرانی در سرکوب آن تظاهرات از روش های وحشیانه ای استفاده کردند.

این مقامات گفتند افسران نیروی قدس، وابسته به سپاه پاسداران ایران، نقش مهمی در سرکوب تظاهرات در آوریل امسال داشته اند. آنها گفتند تحریم های برقرار شده علیه نیروی قدس در ماه آوریل به عنوان هشداری برای متوقف کردن این گونه عملیات انجام شده است.

نیروی قدس واحدی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است که مسئولیت عملیات برون مرزی را بر عهده دارد. این نیرو نقش مهمی در تامین مالی و تعلیم حزب الله و حماس در حملات علیه آمریکائیان در داخل خاک عراق داشته است.

ابعاد نیروهای ایران در سوریه مشخص نیست ولی تعداد مشاوران نظامی ایرانی در این کشور ظرف هفته های اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

دولت اوباما نیز از نقش نیروی قدس در دو دوره از تحریم ها علیه سوریه که در ماه گذشته تصویب شده است نام برده است. یکی از احکام کاخ سفید در هفته گذشته با هدف تحریم دکتر اسد و شش مقام دولتی با اشاره به محسن چیذری، یک مقام نظامی ایرانی که مرد شماره سه نیروی قدس و مسئول تعلمیات است، صورت گرفت.

اسم بردن ازآقای چیذری، که در سال 2006 با اتهام کمک به نیروهای ستیزه جو که در عراق علیه نیروهای آمریکا به عملیات دست می زدند دستگیر شده و سپس آزاد شده بود، نشان می دهد که این مقامات از شواهد کافی در باره در دست داشتن ایران در سرکوب مخالفین سوری برخوردار هستند.

دخالت ایران در سرکوب مخالفان در سوریه نشانه نگرانی تهران از عاقبت دکتر اسد است؛ رهبری که علی رغم خشونت هایی که به گفته مدافعان حقوق بشر بیش از 800 کشته و 10000 زندانی بر جای گذاشته است، نتوانسته است تظاهرات را سرکوب کند.

منبع: وال سیدنی مورنینگ هرالد - 30 مه