واکنش ها به درگذشت عزت الله سحابی

لیلا طیری
لیلا طیری

» پیام های تسلیت هاشمی، صانعی، بیات و احمد منتظری

در حالیکه رسانه های وابسته به حکومت ایران از انتشار خبر درگذشت مهندس عزت الله سحابی خودداری کرده اند، افراد و تشکل های سیاسی و مذهبی با انتشار بیانیه هایی نسبت به درگذشت این فعال سیاسی واکنش نشان داده اند.

چند روزنامه جناح راست بدون اشاره به خبر درگذشت عزت الله سحابی، تنها به انتشار خبر کوتاهی از پیام تسلیت هاشمی رفسنجانی پرداخته اند. اما معدود روزنامه های اصلاح طلب و مستقل با چاپ مقالاتی درباره سحابی و نقش وی عکس های وی را در صفحه اول خود هم نقل کرده اند.

اما “عزت ایران زمین رفت”، “دعای مهندس مستجاب شد”، “ایران فردا، بدون سحابی” و “سیاستمدار رو سفید رفت” از جمله عناوینی بود که از روز گذشته دنیای مجازی و صفحات اینترنت را پر کرده است.

شورای فعالان ملی و مذهبی، که ریاست ان را عزت الله سحابی بر عهده داشت با انتشار بیانیه ای اعلام کرده “زین پس ما همه سحابی هستیم”.

این شورا نوشته است: “او ایران را برای همه مردم ایران می‌خواست و برای این آرزو، سال ها زندان و شکنجه را بر تن خویش هموار کرد. او در آخرین ساعات هشیاری می‌گفت: زندگی مردم سخت شده است. خدا می‌داند که من چقدر برای ایران نگرانم! من دارم می میرم و کاری برای ایران نکردم”.

شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه نوبل صلح نوشته است “دریغا که تهی از تو ایران زمین” و افزوده است: “تنها نگرانی او (عزت سحابی) ایران بود که مبادا ویران شود”.

هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیام تسلیت داده و احمد منتظری، فرزند آیت الله منتظری در پیامی نوشته است: “حسرت و اندوه برای کسانی است که به آن عزیز ظلم کرده و او را از آزادی، که حق طبیعی هر انسانی است، محروم کردند و شکنجه‌اش نمودند. آنان اگر از اعمالشان توبه نکرده و رضایتش را تحصیل نکرده باشند، در دنیا و آخرت باید پاسخگو باشند”.

آقای منتظری افزوده: “اکنون نخبگان و شخصیت ‌های سیاسی فراوانی در حبس و حصر به سر می برند که حتی یک ساعت سلب آزادی از آنان قابل توجیه نیست. امیدوارم درگذشت مهندس سحابی موجب بیداری مسئولین امر گردد و بیش از این اجازه ندهند دلسوزان ملت و کسانی که به دنبال اصلاح نظام بوده و هستند، به جای تکریم و تشویق مجازات شوند”.

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، مهندس سحابی را سرمشق جوانانی دانسته که حیات معنوی و ارزش های دینی را در کنار خیرخواهی برای ملک و ملت؛ و دردمندی از عقب ماندگی و کاستی ها جامعه ایرانی دارند و آرزوی اعتلای ایران اسلامی و به دست آوردن عالی ترین مصالح ملی و زیستن در دنیایی پویا و متحول را با عمل مخلصانه و فداکارانه خود جستجو می کنند.

آیت الله صانعی، مرجع تقلید شیعه  اعلام کرده “راه سحابی، خداخواهی و دینداری همراه با آزادگی؛ اخلاق‌مداری و انصاف و صدق در انتقاد بود”.

آیت الله بیات زنجانی، دیگر مرجع تقلید شیعه نوشته “اینجانب همواره خوی آزاده و منش بلند آن بزرگوار را با وجود برخی تفاوت های فکری و سیاسی ستوده‌ام و درگذشت ایشان را ضایعه‌ای در اخلاق سیاسی و اندیشۀ آزادی‌خواهانۀ این کشور می‌دانم و معتقدم که بی‌تردید، هر اندیشمند منصفی واقف و گویای حق ایشان بر انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی است”.

سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت) با انتشار پیام تسلیتی نوشته اند: اینها دردهای امروز و دیروز این کشور است. کشوری که در آن عزت الله سحابی به عنوان انسان نخبه ای که درد آینده این مملکت را داشت، در هر دو نظام پیشین و پسین، باید زندان هایی هر یک از دیگری سخت تر را تحمل کند چرا که حاکمان تحمل ذره ای مخالفت و انتقاد از خویش را ندارند. این درد امروز ماست که انسان هایی که روزان و شبان عمر خویش را در طلب آزادی گذرانده اند، شاهد مرگ را نیز باید بدون دیدارفرزندان اسیر خویش در بر گیرند.

دفتر تحکیم وحدت نیز اعلام کرده است “عزت‌الله سحابی از تبار نیکان و پاکان بود. ایران دوستی، پافشاری بر حق مردم، اخلاق و دین‌مداری را از پدر بزرگوارش دکتر یداله سحابی به ودیعه ستانده بود و همچون او تا دم واپسین نیز بر سبیل حق پای فشرد. او الگویی تام و تمام بود برای سیاستمدارانی که پا بر حق مردم می‌گذارند، آنانی که با جبن و ترس آمیخته‌اند و آنان که با رفتار و گفتار خود ایران زمین را آماج تیر بلا کرده‌اند. سحابی نفس و صدای مرحوم طالقانی و مهندس بازرگان بود در زمانه ما”.

این تشکل دانشجویی از همه دانشجویان و د انشگاهیان خواسته که در مراسم عزت الله سحابی حضور یابند و نوشته : “عزت‌الله سحابی برای ایران و ایرانی همچون پدری دلسوز و غم‌خوار بود. غمی که دمی او را وا نگذاشت و در این راه همچون سایر همگنان خود متحمل رنج ها و شکنجه های فراوان حاکمان جائر و ظالم شد. زندان‌ها و شکنجه‌گاه‌هایی که شیره جانش را مکید، اما ذره‌ای از ایمان، اخلاص و مروت و مدارای او نکاست”.

شورای هماهنگی راه سبز امید هم با انتشار بیانیه ای نوشته “همگان را به حضوری در خور مهندس سحابی، در آیین‌های گرامیداشت ایشان، و نیز تمسک جستن به شیوه‌ی سیاست‌ورزی اخلاقی آن زنده‌یاد فرامی‌خواند”.

جبهه مشارکت دیگر تشکل سیاسی است که بیانیه داده و نوشته است: کارنامه زندگی او سرشار از ایمان به آموزه های اسلامی و مسئولیت شناسی و انجام وطیفه نسبت به مردم و کشور بود.