اتهام اصلی؛ فعالیت در رسانه های رسمی

نویسنده
حسین محمدی

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

بعد از گذشت بیش از یک  ماه و نیم از بازداشت اعظم ویسمه، روزنامه‌نگار، عده‌ای از روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و مدنی، بیانیه‌ای در اعتراض به بازداشت وی صادر کردند. در این بیانیه از جمله آمده است: “40 روز از بازداشت اعظم ویسمه، خبرنگار سایت پارلمان نیوز وابسته به فراکسیون خط امام مجلس شورای اسلامی که اتهامی جز فعالیت در رسانه های رسمی کشور، خبررسانی و فعالیت حرفه ای و تخصصی مطبوعاتی در چهارچوب قانون نداشته است می‌گذرد و اکنون با گذشت نزدیک به دو ماه از بازداشت وی، ما جمعی از همکاران، همفکران و دوستان، اعتراض خود را به نقض حق آزادی بیان و بازداشت این عضو مطبوعات کشور و تداوم بازداشت سایر روزنامه نگاران دربند اعلام داشته و خواستار آزادی هرچه سریع تر آنها و احترام مسوولان به حقوق اساسی و رکن چهارم دموکراسی هستیم.”

اعظم ویسمه که با بسیاری از نشریات اصلاح‌طلب همکاری داشته، نیمه‌شب دهم خرداد بازداشت شد وهنوز از دلایل بازداشت وی اطلاعی در دست نیست. خانواده اعظم ویسمه، به دلیل سابقه بیماری معده و همچنین تپش قبل وی، نگران سلامتی فرزند خود هستند.

 گفتنی است سایت پارلمان‌نیوز ـ وابسته به فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس ـ ضمن انتشار این بیانیه، اسامی برخی از امضاکنندگان را به دلیل “مصلحت” حذف کرده است. در میان اسامی حذف شده نام فاطمه حقیقت جو، نماینده مجلس ششم نیز وجود دارد.

 

دیدار با خانواده مسعود باستانی

اعظم و طاهره طالقانی، فرزندان آیت الله سید محمود طالقانی با حضور در منزل مسعود باستانی، روزنامه نگار دربند، با خانواده وی دیدار کردند.به گزارش “تا آزادی روزنامه نگاران زندانی”، در این دیدار که به مناسبت روز مبعث انجام شد، اعظم و طاهره طالقانی از ایستادگی این روزنامه نگار تقدیر و از صبر خانواده اش قدردانی و اظهار امیدواری کردند که مسعود باستانی و همه زندانیان سیاسی به زودی آزاد شوند.

مسعود باستانی، روزنامه نگار، بیش از یک سال است بدون مرخصی در زندان به سر می برد؛او به 6 سال زندان و 34 میلیون تومان جریمه نقدی محکوم و از بهمن ماه سال گذشته به زندان رجایی شهر منتقل شده است.

 

وضعت نامشخص شیوا نظرآهاری در زندان

شیوا نظرآهاری، روزنامه‌نگار و فعال حقوق‌بشر، هم‌چنان در زندان وضعیت نامشخصی دارد. این در حالی است که پیش از این قاضی پرونده، پیرعباسی، به خانواده وی قول مساعد داده بود که تکلیف فرزندشان مشخص خواهد شد، اما دادگاه این فعال حقوق بشر که قرار بود خردادماه برگزار شود،  به دلایل نامعلومی به تعویق افتاده است.

آن‌گونه که سایت “تا آزادی روزنامه‌نگاران زندانی” گزارش داده است، این عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر که تاکنون  بیش از ۱۰۰ روز را در سلول‌های انفرادی گذرانده است هم اکنون در بند نسوان زندان اوین به سر می برد.

این دومین بازداشت شیوا نظرآهاری، پس از انتخابات ریاست جمهوی در سال 88 است. وی نخستین بار تنها یک روز پس از برگزاری انتخابات بازداشت و پس از سه ماه با قرار وثیقه 200 میلیون تومانی از زندان آزاد شد.اما طولی نکشید که وی بار دیگر در 29 آذرماه، زمانی که برای شرکت در مراسم تشییع جنازه آیت الله منتظری عازم قم بود دستگیر و زندانی شد. بازداشتی که تاکنون نیز بدون برگزاری هیچ دادگاهی همچنان ادامه دارد.

 

وضعیت نامناسب محبوبه کرمی در زندان

محسن کرمی برادرمحبوبه کرمی، فعال حوزه زنان و عضو کمپین یک میلیون امضا درمصاحبه ای با کمپین بین المللی حقوق بشر  اعلام کرد که “وضعیت جسمی و روحی خواهرش در زندان خوب نیست و ومسوولین قضایی با تقاضای وثیقه برای وی مخالفت کرده اند.”

او گفت: “‌وضعیت جسمی و خصوصا روحی محبوبه، خوب نیست. پیش از بازداشت، محبوبه مقداری استرس و افسردگی خفیف داشت که بعد از فوت مادرمان عارض شده بود و تحت مداوا قرار داشت. بعد از بازداشت و پس از این که۸۰ روز در بازداشت گاه انفرای نگهداری داشته بود، این وضعیت خیلی تشدید شده است و ما خیلی نگران وضعیش هستیم، ولی متاسفانه با توجه به این که این وضعیت را با دادستان تهران هم در میان گذاشتم و ایشان هم قول مساعد دادند که با قاضی پرونده، صحبت کنند، ولی اقدامی در این زمینه صورت نگرفت و روز دادگاهشان هم قاضی جانشینی که حضور داشتند با قرار وثیقه موافقت نکردند، الان هم در بند نسوان زندان اوین هستند و در تماس تلفنی خبر دادند که توسط بهداری زندان مورد معاینه قرارگرفتند.”

محسن کرمی افزود: “محبوبه از نظر تنفسی دچار مشکل است. شب ها راحت نمی تواند، بخوابند. آن جا عنوان شده ایشان انحراف بینی دارد و باید عمل شود، ولی محبوبه راضی نبود از طریق بیمارستان های طرف قرارداد با زندان اوین، جراحی صورت بگیرد. ما در صدد هستیم، برایش در خواست مرخصی کنیم تا در بیرون از زندان، توسط پزشک مخصوصی که قبلا داشته برای این کار اقدام کنیم. وکیل پرونده از قاضی درخواست کردند، مدارک پزشکی محبوبه را که قبلا زیر نظر روان پزشک، تحت درمان بوده را به دادگاه ارائه کنند. دادگاه هم به زندان دستور قضایی صادر کرده از طریق زندان محبوبه را سه شنبه گذشته به پزشکی قانونی معرفی کردند، در پزشکی قانونی مورد معاینه قرارگرفت، نتیجه را برای زندان مجددا ارسال کردند. ما منتظریم این نظریه از زندان مجددا به دادگاه انقلاب، ارسال شود که در این مرحله امیدوارم، وکلا بتوانند از قاضی این پرونده، درخواست قبول وثیقه کنند و امیدوارم که آن ها هم این کار رابکنند.”

برادر این زندانی سیاسی درخصوص وضعیت پرونده او همچنین گفت: “محبوبه روز ۷ تیر نوبت دادگاه داشت که به همراه وکلای شان در آن شرکت کرد. به دادگاه انقلاب مراجعه کردند از زندان او را به دادگاه اعزام کردند ولی آن روز قاضی آقای پیر عباسی حضور نداشتند و نماینده دادستان هم حضور نداشتند؛ به همین دلیل دادگاهش به تعویق افتاد. تاریخ بعدی که اعلام کردند ۱۸ مرداد ماه است. حدودا ۴۰ روز بعد از تاریخ اولیه؛ ضمن این که محبوبه بیش از ۴ ماه است که در بازداشت است. اولین بازداشتش تاریخ ۲ ماه داشته است بعد از دو ماه بی آن که تمدید قرار بازداشت به ایشان ابلاغ شود، قرار تمدید بازداشت را گذاشته شدند و محبوبه به این موضوع اعتراض کرده و فعلا به این اعتراض رسیدگی نشده است.”

وی در مورد برخورد بازجویان با محبوبه کرمی هم چنین گفت: “در مراحل اولیه بازجویی با ایشان برخورد نامناسبی داشتند، اول فروردین در اولین دیدارش این موضوع را مطرح کرد که با بطری آب به سرش ضربه زدند و تهدیدش کردند که مدت خیلی طولانی می توانیم شما را در بازداشت نگه داریم. نمی گذاریم اتفاقاتی که قبلا برای زندانیان دیگر افتاده و آن ها خیلی زود از این طریق به شهرت رسیدند برای شما به وجود بیاد. ما به هر صورتی که بخواهید می توانیم با شما رفتار کنیم.”

گفتنی است محبوبه کرمی فعال جنبش زنان، عضو کمپین یک میلیون امضا، در تاریخ ۱۱ اسفند ماه ۱۳۸۸، پس از تفتیش منزل و ضبط برخی از وسایل شخصی بازداشت و روانه بند ۲ الف سپاه شد. وی بیش از ۸۰ روز در این بند نگهداری و سپس به سلول زندانیان سیاسی در بند نسوان زندان اوین منتقل شد.

 

فشار بر خانواده یک دانشجوی زندانی

برخی اخبار حکایت از آن دارند که خانواده‌ی بهزاد باقری، دانشجوی آزادی‌خواه و برابری‌طلب از سوی نهاد‌های امنیتی تحت فشار شدید قرار دارند. گفته می‌شود پدر و مادر بهزاد باقری به ستاد خبری وزارت اطلاعات احضار و پس از بازجویی و اخذ تعهد، آزاد شده اند. به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، بازجو‌ها حکم جلب مادر بهزاد باقری را نیز به دلیل “احتمال شرکت در فعالیت‌های بهزاد” و “داشتن عقاید کمونیستی” داشته‌اند.

بهزاد باقری، فعال دانشجویی، در تاریح هشتم خردادماه ۱۳۸۹ در شاهین‌شهر اصفهان بازداشت شد.  وی که دانشجوی دانشگاه تهران است در نشریات دانشجویی “خاک” و “طلوع” فعال بود و پیش از این، در جریان بازداشت گسترده دانشجویان آزادی‌خواه و برابری‌طلب در سال ۸۶ هم بازداشت شده بود.