از اسلام و جمهوریت چیزی باقی نمانده

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» کروبی هم هشدار داد

مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتمادملی و یکی از دو کاندیدای معترض به نتیجه انتخابات دیروز ضمن سخنانی با تاکید بر اینکه “متاسفانه امروز نه از جمهوریت نظام چیزی باقی مانده است و نه از اسلامیت آن”  این موضوع  را زنگ خطری برای تمام آنانی دانست که “دلشان برای کشور و نظام و این مرز و بوم می تپد.” پیش از کروبی دیگرچهره های سرشناس جمهوری اسلامی هم به کرات ازحذف جمهوریت و اسلام از حکومت تحت رهبری آیت الله خامنه ای سخن گفته بودند.

کروبی در دیدار با خانواده برخی از زندانیان سیاسی گفت: “اینکه فرد یا عده ای نظام جمهوری اسلامی را از همان ابتدا قبول نداشته و سالها تفکر حذف جمهوریت نظام را در سر می پرورانده و اکنون جولان یافته اند تا آنرا پیاده سازی کنند، مقوله ای است که دیر یا زود توسط خود مردم پاسخ داده خواهد شد. مگر می توان ماحصل دهه ها رنج ملت بزرگ ایران را که با تقدیم صدها هزار شهید، هزاران جانباز سرفراز و ایثارگران عزیز، همراه بوده را به ناحق و خودکامگی در قدرت از آنان سلب نمود؟”

سخنان کروبی در نقد آنچه که این روزهااتفاق می‌افتد اما، برای نخستین بار نیست که اعلام می‌شود. پیش از این کروبی، در گفت‌وگو با روزنامه ایتالیایی “کوریه‌ره دلاسرا” گفته بود: “جمهوری اسلامی متشکل از جمهوریت و اسلامیت است. بدترین اتفاق آسیبی بود که به هردوی این اصول وارد شد. این کشور با نام جمهوری اسلامی نامیده میشود. من نمیخواهم بگویم هم اکنون چیزی از این جمهوری اسلامی باقی نمانده، ولی آسیب بسیار جدی به آن وارد شده است. اسلام آسیب دیده و جمهوریت که همان «میزان رای ملت است» نیز آسیب دیده است.”

 

تحدید جمهوریت، لطمه به اسلامیت

بیش از کروبی بسیاری دیگر نیز نسبت به آنچه که در کشور اتفاق می‌افتد، هشدار داده بودند. آیت الله منتظری یکی از نخستین کسانی بود که نسبت به وقوع این قضیه هشدار داد، منتظری که از وی به عنوان پدر معنوی جنبش سبز نام برده می‌شود، در پیام‌های خویش همواره نسبت به دور شدن از آنچه که وی “جمهوری‌اسلامی اصیل” نام می‌برد، هشدار داده بود. از جمله می‌توان به پیام وی در روز 25 خرداد 88 اشاره کرد که در آن در مورد “تضعیف جمهوریت و اسلامیت” هشدار داد.اوهمچنین در پاسخ به نامهٔ ۲۹۳ روزنامه‌نگار و فعال سیاسی در تاریخ ۴ شهریور گفت: “اگر نظام قصد ندارد شیوه‌هایش را در برخورد با مخالفان عوض کند حداقل اذعان کند که این حکومت نه جمهوری است و نه اسلامی و هیچ کس هم حق اعتراض و انتقاد ندارد.”

اما آیت الله منتظری تنها مرجعی نبود که به این قضیه معترض بود. آیت‌الله سید جلال الدین طاهری اصفهانی، امام جمعهٔ پیشین اصفهان هم پس از وقایع 22 خردادبا بیان اینکه “من با دیده گریان و قلبی اندوه بار به عینه می‌بینم که کهنه دشمنان و مخالفان امام راحل که او را برای مبارزه و تاسیس جمهوری اسلامی تخطئه می‌کردند، امروز با تمام قوت و با همان دشمنی، تئوری پردازان قدرتمندان شده و از درون به هدم و نابودی عقاید حکومتی مرحوم امام و به موزه فرستادن عملی آن، فعالانه مشغول هستند” نسبت به تضعیف جمهوریت و اسلامیت هشدار داد.

میرحسین موسوی دیگر کاندیدای معترض به نتیجه انتخابات نیز در بیانیه ها و پیام های خویش به طور مکرر به این قضیه اشاره کرده است.وی  از جمله در بیانیه نهم خویش با اشاره به بی توجهی نسبت به آرای مردم، آورده بود: “نظامی که به مدت سی‌سال به اعتماد مردم متکی بود نمی‌تواند یک شبه قوای امنیتی را جایگزین این نقطه اتکا کند. این اعتماد لطمات جدی دیده است؛ اگر انکار این واقعیت سودی می‌رساند، ما نیز با منکران آن هم‌صدا می‌شدیم، از بس که خطر عظیم است. اگر آنچه انکارش می‌کنیم واقعا صحت ندارد، چرا به دیگران اجازه اجتماع نمی‌دهیم تا معلوم شود که چقدر اندکند… باید به اسلام باز گردیم، اسلام ناب محمدی که تحجر را بر نمی‌تابد و تا قیام قیامت برای معضلات جدید بشریت پاسخ‌های بکر و نو دارد. به اسلامی باز گردیم که ما را به امانت و راستی فرا خوانده است.”

مهدی کروبی نیز در سخنان جدید خویش، بار دیگر به همین موضوع اشاره کرده وگفته است: “خودکامگی کار را بدانجا رسانده که شخص اول اجرایی کشور هیچ اعتنایی به مجلس شورای اسلامی و مصوبات آن ندارد، این عین دهن کجی به جمهوریت نظام و بی احترامی به ملت ایران است. متاسفانه نهادهای مردمی در چنین وضعیتی قرار دارند. این وضعیت تاسف آور مجلس شورای اسلامی است. ما خواهان بازگشت به قانون اساسی و پایبندی به اجرای همه جانبه ی آن هستیم. ما خواهان جمهوریتی هستیم که بر مبنای آرای ملت شکل می گیرد نه آنکه آرای مردم را مهندسی نموده و انتخابات را مصادره کنند!”