احساسات ملی لبنان را جریحه دار کردید

نویسنده
شیرین کریمی

» نامه سلیمان در خصوص پهبادهای جمهوری اسلامی

یک هفته پس از هدیه ۴۰ میلیون دلاری وزیر نیرو به لبنان و چند روز پس از سفر رئیس پارلمان جمهوری اسلامی به این کشور، رئیس جمهور و فرمانده پیشین ارتش لبنان با ارسال نامه ای به احمدی نژاد، با انتقاد از تحرکات نظامی تهران در لبنان، پرواز پهباد های جمهوری اسلامی و حزب الله به سمت اسرائیل را بر ضد معاهدات بین المللی توصیف و تاکید کرد این اقدام باعث نقض حاکمیت ملی لبنان شده است.

گزارش رسانه ها حکایت از آن دارد که رئیس جمهور لبنان با انتشار نامه ای خطاب به احمدی نژاد از پرواز هواپیماهای بدون سرنشین جمهوری اسلامی از طریق خاک لبنان انتقاد کرده است. پهباد، عنوان هواپیماهای بدون سرنشین جمهوری اسلامی و کلمه ای اختصاری برای عبارت “پرنده هدایت‌پذیر از راه دور” ست.

انتشار این نامه که خبر آن ابتدا در رسانه های اسراییلی انتشار یافت، از سوی یکی از مقامات بلندپایه بیروت تایید شده است. به گفته وی میشل سلیمان این نامه را از طریق وزیر نیروی جمهوری اسلامی که اخیرا به لبنان سفر کرده بود به محمود احمدی نژاد رسانده است. مجید نامجو اواخر ماه آبان به لبنان سفر و برای ساخت سد در منطقه “بلعا” لبنان ۴۰ میلیون دلار به دولت لبنان کمک بلاعوض کرد؛کمکی که ظاهرا مانع از آن نشده است که میشل سلیمان پیرامون پهبادهای جمهوری اسلامی سکوت کند.

اواخر ماه مهر یک هواپیمای بدون سرنشین از جنوب لبنان به پرواز در آمد و توانست به حریم هوایی اسرائیل وارد شود. جنگنده های اسرائیل این هواپیمای شناسایی را منهدم کردند اما روز بعد یک نماینده مجلس نهم ادعا کرد این هواپیمای بدون سرنشین توانسته است از برخی مناطق اسرائیل عکس برداری کند. حزب الله هم اعلام کرد قطعات این هواپیما در خاک لبنان سر هم شده است؛ قطعاتی که به گفته سید حسن نصرالله ـ رهبر شبه نظامیان شیعه لبنان ـ توسط ایران تولید شده است.

حزب‌الله لبنان اصلی ترین سازمان سیاسی-نظامی در لبنان است؛ گروهی که اوایل دهه ۱۹۸۰ و در زمان جنگ داخلی لبنان با کمک مالی، نظامی و ایدئولوژیک سپاه پاسداران جمهوری اسلامی تاسیس شد. گروه حزب‌الله لبنان در لیست برخی کشورهای غربی به عنوان “گروهی تروریستی” قرار دارد.

 

نقض حاکمیت ملی لبنان

سلیمان در نامه خود از تهران به دلیل عدم هماهنگی با دولت لبنان در انجام این عملیات در خاک این کشور انتقاد کرده و مدعی شده که جمهوری اسلامی با انجام این عملیات قوانین و معاهده های بین المللی را زیر پا گذاشته است.
نشریه المستقبل از قول میشل سلیمان نوشته این عمل جمهوری اسلامی باعث نقض “حاکمیت ملی لبنان و جریحه دار شدن احساسات” کشور لبنان شده است.

 ماه گذشته وزیر دفاع جمهوری اسلامی هم پیروزمندانه از اقدام شبه نظامیان لبنانی سخن گفته و آن را “ گوشه‌ای از توانمندی اسلام” خوانده بود. سردار احمد وحیدی تصریح کرده بود: “هرآنچه در این مدت، با عنوان گنبد آهنین فضای دفاعی رژیم صهیونیستی بیان می‌شد با این اقدام فروپاشید و مشخص شد رژیم صهیونیستی نمی‌تواند از خشم امت اسلام درامان باشد.”

گنبد آهنین سیستم ضد موشکی اسرائیل است که در جریان جنگ هشت روزه اخیر در غزه توانست ۸۴ درصد موشک هایی را که از سوی شبه نظامیان فلسطینی به سوی مناطق اسرائیلی پرتاب می شد در آسمان خنثی کند.

گفتنی است نامه میشل سلیمان تنها چند روز پس از دیدار علی لاریجانی رئیس پارلمان جمهوری اسلامی از لبنان علنی شده است. میشل سلیمان که تحرکات نظامی جمهوری اسلامی در خاک کشورش را ملامت کرده است، یکی از خوش نام ترین چهره های سابق نظامی این کشور به حساب می آید. او از دسامبر ۱۹۹۸ به مدت ۱۰ سال فرمانده ارتش مرکزی لبنان بود.

علی لاریجانی در این سفربا سید حسن نصرالله –ـ دبیر کل حزب الله-ـ و نبیه بری-،همتای لبنانی خود - که هر دو شیعه هستند دیدار کرد اما ملاقاتی با مشیل سلیمان نداشت.

وی پیش از سفر به لبنان از حمایت نظامی از گروه های شبه نظامی فلسطینی برای مقابله با اسرائیل حمایت کرده و آن را باعث افتخار جمهوری اسلامی دانسته بود. پس از آن بود که سید حسن نصرالله هم به رهبران کشورهای عرب و مسلمان گفت که فلسطین و غزه به ارتش و کمکهای نظامی شما نیز احتیاج دارند؛ سخنانی که خاطر ژنرال کهنه کار لبنانی را که از ۵ سال پیش رئیس جمهور لبنان شده مکدر کرده است. به نوشته نشریات لبنان میشل سلیمان گفته است که “بیان چنین مطالبی بر خلاف قطعنامه ای است که در ماه ژوئن توسط کمیته گفتگوی ملی لبنان به تصویب رسیده است. این قطعنامه پیرامون دوری جستن لبنان از مناقشات منطقه به تصویب رسیده است.”

با این حال ظاهرا نفوذ جمهوری اسلامی بر حزب الله و تقابل شدید تهران و تل آویو بیشتر از آن است که سید حسن نصر الله بر سر توافق خود با دیگر گروه های سیاسی در لبنان بماند.

 

تناقض نامه با ادعای رسانه های حاکمیت

گفتنی است محتوای نامه سلیمان از آن جهت قابل تامل است که پیشتر برخی رسانه های نزدیک به حاکمیت همچون سایت مشرق ادعا کرده بودند رئیس جمهور لبنان از پرواز پهباد حزب الله به لبنان رضایت دارد. این سایت اصولگرا نوشته بود: “میشل سلیمان رئیس جمهور لبنان با اشاره به نفوذ پهپاد حزب الله لبنان به سرزمین های اشغالی اعلام کرد که این عملیات میزان نیاز لبنان به تصویب استراتژی دفاعی برای استفاده از توانمندی های نظامی مقاومت برای دفاع از لبنان را نشان می‌دهد.”

منبع این اظهارات مجله الانتقاد لبنان بود؛ نشریه ای که سردبیر آن هبه مراد، چهره نزدیک به جمهوری اسلامی است. مراد بهمن سال گذشته برای شرکت در کنفرانس “بیداری اسلامی” به تهران سفر کرده و گفته بود: “امام خمینی(ره) بیداری اسلامی را پیش‌بینی کرد و در حال حاضر این بیداری را در کشورهای جهان شاهد هستیم که انقلاب اسلامی ایران در این مسئله تأثیر بسزایی داشته است.”

گفتنی است در واپسین روزهای تابستان هم میشل سلیمان به اظهارات فرمانده سپاه پاسداران جمهوری اسلامی واکنش نشان داده بود. در آن زمان سردار محمد علی جعفری در جریان یک کنفرانس خبری از حضور نیروهای سپاه قدس( واحد ویژه برون مرزی سپاه) در کشور لبنان خبر داده و گفته بود: “از زمانی که نیروی قدس تشکیل شد با هدف حمایت از ملت‌های مظلوم بخصوص مسلمان حرکت‌هایی انجام داده است و در کشورهای لبنان و سوریه تعدادی از نیروی قدس سپاه حضور داشتند و این به منزله حضور نظامی ما در آنجا نیست.”

این اظهارات واکنش فوری میشل سلیمان، رئیس جمهور لبنان را به همراه داشت. وی بلافاصله با احضار سفیر جمهوری اسلامی در بیروت خواستار توضیح وی در خصوص اظهارات سردار جعفری شد. سلیمان از غضنفر رکن آبادی خواسته بود رسما توضیح دهد چرا مقام های جمهوری اسلامی اقدام به اعزام نیروهای سپاه پاسداران به لبنان می کرده اند.

به گزارش سایت تابناک سفیر جمهوری اسلامی در بیروت هم در ملاقات با میشل سلیمان حضور اعضای سپاه در لبنان را تکذیب کرده بود.