آمریکا می‌تواند ایران را مهار کند

نویسنده

» تحلیل های برژینسکی درباره چاره کمتر بد

باربارا اسلوین

برژینسکی، مشاور سابق کاخ سفید روز دوشنبه (۲۶ نوامبر) گفت، آمریکا “هیچ الزامی ندارد مثل بز دنباله‌روی” حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران باشد؛ وی گفت حمله آمریکا یا اسرائیل به جمهوری اسلامی “بدترین گزینه” در صورت شکست مذاکرات است.

شکی نیست که برژینسکی که در دوران جیمی کارتر در سال‌های انقلاب ایران و بحران گروگان‌گیری خدمت کرده مخالف جنگ با ایران است. با این حال، وی سخنان خود را باز کرد و اظهار داشت در صورت گسترش سلاح هسته‌ای توسط ایران از سیاست “مهار” به عنوان راه چاره‌ای که‌‌ “کمتر از باقی گزینه‌ها بد است” حمایت می کند.

در طی مبارزات انتخاباتی، باراک اوباما و میت رامنی گزینه اصرار داشتند که مهار کردن ایران را یک گزینه نمی‌دانند و آماده هستد که برای جلوگیری از ایران در بدست آوردن سلاح هسته‌ای از حمله نظامی استفاده کنند.

برژینسکی گفت مشکل ایران هسته‌ای در مقایسه با پی‌آمدهای جنگ کمرنگ است و جنگ را با توجه به تلفات غیرنظامیان “عملی کاملا غیرمسئولانه و غیراخلاقی” خواند.

وی گفت، حمله به ایران بحران گسترده‌تری را پدید می‌آورد که منطقه را “به آتش می‌کشد” و منافع آمریکا را در افغانستان، عراق و سوریه به خطر می‌اندازد و همچنین در میان مردم ایران نفرتی عمیق از آمریکا ایجاد می‌کند.

او سعی می‌کرد از واژه مهار استفاده نکند اما سیاست مورد نظر او چیزی شبیه به سیاست آمریکا در مقابل اتحاد جماهیر شوروی، چین و کره شمالی بود.

او که در نزدیکی کنگره آمریکا در جلسه‌ای که توسط سازمان کنترل سلاح های آمریکا و شورای ملی ایران و آمریکا برگزار شده بود در پاسخ یک مخاطب گفت، سیاست در قبال ایران شامل “تحریم‌های دردناک اما با خفقان کمتر” خواهد بود به شکلی که به نیروهایی که به دنبال تغییر دموکراتیک در ایران هستند، کمک کند.

وی گفت تحریم‌ها باید با “تضمین امنیتی روشن” برای کشورهای منطقه از جمله اسرائیل که دوست آمریکا هستند ترکیب شود؛ به همان شیوه که آمریکا از اروپا در مقابل شوروی حمایت کرد و هنوز در حال جلوگیری از کره شمالی در استفاده از سلاح هسته‌ای علیه کره جنوبی و ژاپن است.

برژینسکی گفت هنوز به راه‌حل دیپلماتیک در مورد ایران امیدوار است و عنوان کرد که کانال ارتباطی خصوصی بین ایران و آمریکا باید در کنار مذاکرات ۱+۵ مورد استفاده قرار گیرد. آمریکایی‌ها از چنین کانالی استقبال کرده‌اند. اما هنوز مشخص نیست ایران تمایلی به ملاقات پنهانی دارد یا خیر و اینکه دو طرف تا چه حد می‌توانند انعطاف نشان دهند.

برژینسکی گفت اگر هیچ راه‌حلی پیدا نشود می‌توان ایران را مهار و کنترل کرد و کسانی که حرف دیگری می‌زنند احتمالا به حرف خودشان باور ندارند. وی گفت، در حالیکه سلاح هسته‌ای به ایران “نفوذ بیشتری می‌دهد، اما به این معنی نیست که دستش باز خواهد بود یا اینکه بتواند تکنولوژی را به دیگران بدهد. احتمال این که ایران علیه اسرائیل از سلاح هسته‌ای استفاده کند صفر است، چون اسرائیل تلافی می‌کند. اگر این طور نباشد یعنی اینکه یک کشور ۸۵ میلیون نفری اولویت دیگری به جز خودکشی جمعی ندارد.”

برژینسکی که از سیاست‌های اسرائیل در مقابل فلسطین هم انتقاد دارد و گفت که این بسیار مهم است که اسرائیل بداند آمریکا الزاما به جنگی که این کشور با ایران شروع کند نخواهد پیوست.

وی گفت: “شما [اسرائیلی‌ها] برای ما تصمیم نمی‌گیرید، آمریکا در مورد سیاست امنیت ملیش خود تصمیم می‌گیرد.”

منبع: ال مونیتور – ۲۶ نوامبر