عراقچی: نامه جان کری کافی است

لیلا طیری
لیلا طیری

» اوباما طرح محدودیت ویزا را امضا کرد

بیش از ۱۰۲ نماینده مجلس شورای اسلامی طرح محدودیت ویزای سفر به آمریکا را که از سوی کنگره و سنای این کشور تصویب و به امضای باراک اوباما رسیده ، نقض صریح برجام خوانده و به حسن روحانی تذکر داده اند. همزمان خبرگزاری دولتی ایرنا اعلام کرده که جان کری، وزیر امور خارجه امریکا در نامه ای به محمدجواد ظریف اطمینان داده است که “این مصوبه هیچ مانعی برای منافع اقتصادی مشروع ایران ایجاد نکند”.

به نوشته این خبرگزاری جان کری در نامه اش خطاب به محمدجواد ظریف نوشته: “اطمینان دارم که تغییرات جدید برای کسب روادید که در کنگره تصویب شده است، و دولت اختیار توقف اجرای آن را دارد، به هیچ وجه مانع ما نمی شود که تعهدات خود بر طبق برجام را اجرا کنیم، و ما [این تغییرات را] به گونه ای اجرا می کنیم که هیچ مانعی برای منافع اقتصادی مشروع ایران ایجاد ننماید. بدین منظور ما بالقوه ابزارهای متعددی را در اختیار داریم، شامل [صدور] ویزاهای تجاری ده ساله چندبار ورود، برنامه هایی برای تسریع در [صدور] ویزاهای تجاری، و اختیار توقف اجرای قانون که طبق این مصوبه جدید به ما داده شده است”.

پیش از این ظریف با نامعقول خواندن چنین طرحی اعلام کرده بود که قانون اعمال محدودیت ویزا هماهنگ با تعهدات امریکا در برجام نیست و “متاسفانه اقدامات واشینگتن پیام‌های ضد و نقیضی را با خود به همراه دارد که بیشترش نیز پیام‌های منفی است ازجمله برنامه محدود کردن معافیت روادید که کنگره ایالات متحده آن را تصویب کرده‌است”.

براساس طرح محدودیت ویزا که با امضای اوباما به مرحله اجرایی رسیده شهروندان ۳۸ کشور که می توانند بدون ویزا به امریکا سفر کنند اگر طی ۵ سال گذشته به یکی از کشورهای ایران، عراق، سوریه و سودان سفر کرده باشند باید برای سفر به این کشور تقاضای ویزا بکنند. براساس همین قانون شهروندان این ۳۸ کشور هم اگر تابعیت یکی از این ۴ کشور را داشته باشند هم نمی توانند بدون ویزا به امریکا سفر کنند.

طرح محدودیت ویزا اعتراض های بسیاری را برانگیخته و ایرانیان در خارج از کشور با راه اندازی کمپین های اعتراضی تلاش کردند بعد از تصویب آن در کنگره از تصویب در سنا و یا امضای مصوبه توسط اوباما جلوگیری کنند؛ تلاش هایی که به نتیجه نرسید. سیدعباس عراقچی، رئیس ستاد پی گیری اجرای برجام اما نامه کری را تضمینی محکم خوانده و به خبرگزاری صدا و سیما گفته است که ما در روزهای گذشته گفته بودیم که اگر این قانون به سرانجام برسد و اقدامی برای اصلاح آن نشود درخواست برگزاری کمیسیون مشترک برجام خواهیم کرد که دیگر با این نامه کار به آنجا نمی کشد زیرا تعهدات وزیر خارجه امریکا روشن است که اجازه نخواهد داد تبعات قانون جدید گریبانگیر برجام شود.خبرگزاری فارس نوشته است که ”اقدام آمریکا سبب می‌شود تا دیگر سرمایه‌گذاران یا گردشگران خارجی که تاکنون به ایران سفر نکرده‌ و یا حتی سرمایه‌گذارانی که برای سرمایه‌گذاری در ایران ابراز تمایل کرد‌ه‌اند، بار دیگر در مورد از سرگیری تجارت با ایران تامل کنند. به عبارت روشن‌تر آمریکا با مصوبه اخیر خود این بار صف هیات‌های تجاری خارجی مترصد لغو تحریم ایران و آماده همکاری‌های اقتصادی اعم از تجاری و سرمایه‌گذاری را نشانه گرفته است. آن‌هم شرکت‌هایی که عمدتا دارای فعالیت‌های بین‌المللی بوده و از این پس باید بین ادامه فعالیت‌هایشان با شرکای آمریکایی و ایران دست به انتخاب زده و یکی را انتخاب کنند.”

اما تنها ایرانیان نبودند که به این طرح اعتراض داشتند. ۲۹ سفیر اروپایی هم در نامه ای خواستار تجدیدنظر امریکا در قبال این طرح شده بودند.