حداد عادل هم پایش شکست هم شکست خورد

نویسنده
شیرین کریمی

» لاریجانی فامیل خامنه ای را شکست داد

علی لاریجانی روز گذشته توانست بار دیگر کرسی ریاست پارلمان جمهوری اسلامی را از آن خود کند. وی که هفته پیش توانسته بود ریاست موقت مجلس را به دست آورد دیروز با اکثریت قاطع، رقیب خود غلامعلی حداد عادل را از سر راه برداشت. نماینده نخست شهر قم از مجموع 270 رای داده شده، 177 رای کسب کرد؛این در حالی است که تنها 89 نفر به پدر عروس آیت الله خامنه ای رای دادند.

غلامعلی حداد عادل در مجلس هفتم در انتخاباتی بی رقیب به ریاست مجلس دست یافت. او نخستین رئیس مجلس غیر روحانی به شمار می رفت؛کسی که با ردصلاحیت کاندیدای اصلاح طلب به مجلس راه یافت و به سبب راطه فامیلی با رهبر جمهوری اسلامی به عنوان مرد اول مجلس اصولگرایان انتخاب شد.

 ابوترابی فرد و باهنر نیز دیروز به ترتیب با 232 و 179 رای به عنوان نایب رئیس اول و دوم علی لاریجانی انتخاب شدند. دیگر اعضای هیات رئیسه را حسین سبحانی‌نیا ، محمدحسین فرهنگی ، محمد دهقان ، شاهین محمدصادقی و جواد جهانگیرزاده تشکیل می دهند. انتخابات هیات رئیسه در دوره چهار ساله مجلس هر سال برگزار می شود، به طور سنتی رئیس مجلسی که در سال اول انتخاب می شود تا پایان دوره بر همان کرسی تکیه می زند اما ترکیب هیات رئیسه هر سال ممکن است دچار تغییر شود.

 

لباس عربی یا بلوچی؟

غلامعلی حداد عادل و رسانه های نزدیک به او همچون فارس و رجانیوز از ماه اردیبهشت که وی خود را نامزد ریاست مجلس کرد، تلاش بسیاری کردند تا علی لاریجانی را از سمت پیشین خود به زیر بکشند، اما دیروز وقتی حداد با عصای زیر بغل و پای شکسته به بهارستان آمد خیلی ها به طعنه می گفتند او آماده است تا شکست را بپذیرد.

گفتنی اینکه نخستین رئیس کت شلواری ادوار مجالس جمهوری اسلامی دیروز با لباس محلی به جنگ لاریجانی آمده بود. از آن جالب تر اینکه خبرگزاری فارس در متنی که به عنوان حاشیه انتخابات دیروز منتشر کرده ، لباس حداد عادل را “دشداشه” و عربی دانسته؛ این در حالی است جامه وی از نوع لباس محلی بلوچستان است.

89 رای حداد عادل در انتخابات اصلی هیات رئیسه نسبت به آرای هفته پیش وی برای تعیین رئیس “موقت مجلس” ریزش جالب توجهی هم دارد. او در فاصله یک هفته یازده رای از 100 رای پیشین را از کف داده است.

 

حداد، سپاه و مجتبی خامنه ای

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه، در هفته های اخیر حداد عادل را که پدر همسر مجتبی خامنه ای است به عنوان کاندیدای مطلوب ، ولایی و نزدیک به بیت رهبری معرفی کرده بود.در همین راستادر نخستین روز خرداد، خبرنگار فارس در یک مصاحبه مفصل با حداد، مجلس هفتم را “یکی از بهترین مجالس” معرفی کرده و از تمجید و تقدیر آیت الله علی خامنه ای نسبت به آن سخن گفته بود. در مقابل حداد عادل نیز برای ابراز وفاداری خود به آیت الله خامنه ای گفته بود: “بنده  دو رویکرد کلی دارم که اگر مسئولیت مجلس نهم را پیدا کنم سعی خواهم کرد در مسیر این دو رویکرد حرکت کنم؛ اولین رویکرد هماهنگی هرچه بیشتر مجلس با رهنمودها و مطالبات مقام معظم رهبری است و تلاشم این است مجلس نهم یک مجلس ولایی باشد…. رویکرد دوم هم این است که ما سعی کنیم مجلس حول محور تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی یک محیط با نشاط و سرشار از کار و تلاش باشد.”

“تولید ملی” شعاری است که رهبر جمهوری اسلامی برای سال 91 برگزیده است.

 حداد عادل که در انتخابات مجلس ششم با دستکاری آرا جای علیرضا رجایی- زندانی سیاسی امروز- به عنوان آخرین نماینده تهران به مجلس راه یافت، در انتخابات اسفند 90 نیز شرایط شبهه انگیزی داشت؛از جمله اینکه در بیش از ۲۵ شعبه از ۴۱۶۸ شعبه رای گیری تهران حتی یک رای به نامش نوشته نشده بود.اتفاقی رمز آلود که البته پاسخ آن را می شد در فایل صوتی جست که هفته پیش از سردار سراج٬ از اعضای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران منتشر شد. وی در این سخنرانی علنا خواستار حمایت سپاه از ریاست حداد عادل شده بود.

پیش از انتشار این فایل علی مطهری از دخالت سپاه در انتخابات مجلس سخن گفته و خشم سرداران را بر انگیخته بود، تا آنجا که فرمانده سپاه حاضر نشد در مراسم افتتاح مجلس شرکت کند.

 

علی لاریجانی، نزدیک به خامنه ای

شایعات حاکی از آن است که علی رغم تمایل مجتبی خامنه ای برای دیدن پدر همسرش در قامت رئیس مجلس، اما به دلیل روابط نزدیک علی لاریجانی با آیت الله خامنه ای ، او نتوانسته پدر را راضی به دخالت در انتخاب رئیس مجلس کند.

علی لاریجانی متولد سـال 1336 ، فرزند آیت الله حاج میرزا هاشم آملی از علمای حوزه های علمیه نجف و قم و داماد آیت الله مرتضی مطهری ـ از تئوریسین های جمهوری اسلامی ـ است. وی سابقه دو دوره ریاست بر سازمان صدا و سیما را دارد؛دوره ای که بخش مهمی از آن همزمان با روی کار امدن دولت محمد خاتمی و مجلس ششم بود. در تمام آن مدت لاریجانی با همکاری نهادهای امنیتی به ساخت برنامه هایی علیه روشنفکران و اصلاح طلبان مشغول بود. از جمله مشهور ترین این برنامه ها می توان به “هویت” اشاره کرد که از سال 1375 آغاز شد و طی آن اعترافات زندانیان سیاسی همچون سعید سیرجانی و عزت الله سحابی پخش شد. سعید امامی ـ مجری قتل های زنجیره ای ـ و حسین شریعتمداری ـ مدیرمسئول نشریه کیهان ـ–به عنوان تهیه‌کنندگان این برنامه شناخته می شدند.

صدا و سیمای علی لاریجانی در روز ۲۱ دی سال ۷۷، یعنی شش روز پس از آنکه وزارت اطلاعات با انتشار اطلاعیه ای مسئولیت قتل های زنجیره ای را بر عهده نیروهای “خودسر” آن وزارتخانه دانست، روح الله حسینیان ـ– دوست نزدیک سعید امامی-ـ را شامگاه به برنامه شبانگاهی “چراغ” دعوت کرد تا او قتل های خونبار روشنفکران منتقد را به دولت محمد خاتمی نسبت دهد.