جان محمدی، کبودوند و رونقی در خطر است

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» هشدار مدافع حقوق بشر برای نجات جان زندانیان بیمار

با ادامه وخامت حال جسمانی چند زندانی سیاسی و عقیدتی که دو نفر آن‌ها در اعتصاب غذا به سر می‌برند، شیرین عبادی، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر ایران و گزارشگران بدون مرز در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن “رفتار غیر انسانی جمهوری اسلامی با زندانیان عقیدتی و از میان آن‌ها با مدافعان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران” نسبت به وضعیت سلامتی محمد صدیق کبودوند، نرگس محمدی و حسین رونقی ملکی ابراز نگرانی کرده و جمهوری اسلامی را مسئول “هر گونه پیشامد بد” برای آنها دانسته‌اند.

همزمان ۱۱۷ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین، در نامه‌ای خطاب به رئیس این بند، نسبت به بروز خطر جانی برای سعید رونقی ملکی وبلاگ نویس زندانی که بر اساس گزارش‌ها یکی از کلیه‌های خود را به طور کلی و ۸۰ درصد کلیه دومش را از دست داده است هشدار دادند.آن هم در حالیکه شب گذشته سحام نیوز گزارش داد ماموران اطلاعات سپاه ضمن بیرون کردن ماموران وزارت اطلاعات، حسین رونقی را به اتاق دیگری در همان بیمارستان منتقل کرده اند.براساس اخبار رسیده حسین رونقی شکستن اعتصاب غذای خودرا منوط به مرخصی بدون قید و شرط کرده است.

 

تنش هسته‌ای و غفلت از وضعیت حقوق بشر

شیرین عبادی و چند سازمان مدافع حقوق بشر که روز سه شنبه، ۱۶ خرداد ماه بیانیه‌ای پیرامون وضعیت زندانیان عقیدتی در جمهوری اسلامی منتشر کرده‌اند، با اشاره به “مرگ مشکوک زندانیان و بدرفتاری با آن‌ها در زندانهای سراسر کشور” نسبت وخامت رو به افزایش وضعیت حقوق بشر در ایران و خطر مرگ برای بسیاری از زندانیان هشدار داده‌اند.

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر ایران و گزارشگران بدون مرز به همراه شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، در بیانیه خود از نرگس محمدی، محمد صدیق کبودوند و حسین رونقی ملکی به عنوان نمونه زندانیانی یاد کرده‌اند که وضعیت جسمانی مناسبی ندارند و “به شدت بیمار” هستند.

امضا کننندگان این بیانیه با فراخواندن مسئولان و مقامات جمهوری اسلامی به خودداری از بدرفتاری و به خطر انداختن جان زندانیان اعلام کرده‌اند که جمهوری اسلامی را مسئول “هر گونه پیشامد بد” برای آن‌ها می‌دانند.

خانم عبادی و سه سازمان مدافع حقوق بشری اعلام کرده‌اند: “جمهوری اسلامی ایران از وضعیت پرتنش منطقه و مذاکرات پیرامون برنامه‌های اتمی خود، بهره می‌برد تا توجه افکار عمومی جهانی را از وخامت وضعیت حقوق بشر در ایران دور کند. مقامات ایران همچنان از ورود احمد شهید، گزارش‌گر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران، به این کشور ممانعت می‌کنند.”

به نوشته این مدافعان حقوق بشر، بر خلاف قوانین ملی و بین‌المللی هیچ نظارتی بر زندان‌های جمهوری اسلامی پیرامون حمایت از حقوق بنیادین زندانیان صورت نمی‌گیرد و “جامعه جهانی باید مقامات جمهوری اسلامی ایران را به همکاری بدون قید و شرط با سازمان ملل وادار کند و امکان بازدید گزارش‌گر ویژه را از ایران فراهم آورد.”

 

کبودوند و رونقی همچنان در اعتصاب

اما سه زندانی مورد اشاره این بیانیه در روزهای گذشته با وضعیت جسمانی دشواری در زندان و بیمارستان روبرو بوده‌اند.

خانواده محمدصدیق کبودوند، فعال حقوق بشر و روزنامه نگار زندانی که از روز شنبه، ‌ششم خرداد ماه برای ملاقات با فرزند بیمارش دست به اعتصاب غذا زده است، به روز گفتهاند که رییس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان روز دوشنبه، ۱۵ خرداد ماه در پی وخامت حال جسمانی‌اش به بهداری زندان اوین منتقل شده است.

پریناز باغبان حسنی، همسر این روزنامه نگار زندانی به روز گفت به دلیل تعطیلات نتوانسته‌اند خبر جدیدی از وضعیت او به دست بیاورند.

آقای کبودوند در بهمن ماه گذشته هم برای ملاقات با فرزندش دست به اعتصاب غذا زده بود که بعد از موافقت با این درخواست، اعتصاب غذای خود را شکست.

آنزمان سازمان عفو بین الملل باانتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی “فوری” رئیس سازمان حقوق بشر کردستان شده بود. کوتاه مدتی پس از آن ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از جمهوری اسلامی خواست تا هرچه زود‌تر آقای کبودوند و حدود ۹۰ روزنامه‌نگار زندانی دیگر را آزاد کند.

 

محمد صدیق کبودوند، موسس و رئیس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری، نوشته‌ها و تاسیس سازمان غیردولتی دفاع از حقوق بشر کردستان به بیش از ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

این فعال حقوق بشر کرد که وارد پنجمین سال حبس خود شده مبتلا به بیماری ریوی است و طی دو سال گذشته سه بار سکته ناقص قلبی ومغزی داشته است. خانواده و بسیاری از فعالان حقوق بشر بار‌ها نسبت به وضعیت سلامت جسمی او هشدار داده‌اند.

نرگس محمدی روزنامه‌نگار و سخن‌گوی کانون مدافعان حقوق بشر نیز در شرایط مشابهی قرار دارد. او در تاریخ ۲ اردیبهشت ۱۳۹۱، در زنجان بازداشت و به زندان اوین انتقال داده شد، اما در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ماه، خانواده‌اش مطلع شدند که وی را به زندان شهر زنجان منتقل کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها این فعال حقوق بشر در مدت بازداشت بر اثر فشارهای بازجویی دچار فلج عضلانی شده است.

خانم محمدی پیش از انتقال به زندان زنجان، ‌در روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه به دلیل وضعیت نامناسب جسمی و بازگشت بیماری عصبی و فلج عضلانی به بهداری این زندان منتقل شده بود.

نرگس محمدی در اسفند ماه سال ۱۳۹۰ از سوی شعبه ۵۴ تجدید نظر دادگاه انقلاب اسلامی به ۶ سال زندان محکوم شد.

تقی رحمانی، همسر خانم محمدی به سازمان‌های مدافع حقوق بشر گفته است: “نرگس را به شکل غیر قانونی و با وجود مخالفتش به زندان زنجان برد‌ه‌اند. وی با زندانیان جرائم عمومی هم‌بند است. در زندان‌های ایران به شکل عمومی امکانات پزشکی کم است، اما در شهرستان‌ها این امکان محدود‌تر است. هر روز که بگذرد حدت بیماری نرگس بیشتر و درمان وی دشوار‌تر می‌شود.”

حکم زندان نرگس محمدی که برنده جایزه بین‌المللی الکساندرلانگر برای فعالیت‌های حقوق بشری است پیش‌تر از سوی بسیاری از سازمان‌های جهانی از جمله برنامه نظارت که متشکل از برنامه مشترک “فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر- FIDH” و “سازمان جهانی مبارزه با شکنجه –OM” است محکوم شده بود.

حسین رونقی دیگر زندانی مورد اشاره بیانیه شیرین عبادی و سه سازمان مدافع حقوق بشر نیز همزمان با آغاز اعتصاب آقای کبودوند از روز شنبه، ششم خرداد ماه، دست به اعتصاب غذا زده است. او روز یک‌شنبه، ۱۴ خرداد ماه به علت وخامت وضعیت جسمی به بیمارستان منتقل شده٬ اما اجازه نداده است درمان وی آغاز شود و هم‌چنان در اعتصاب غذا به سر میبرد.

آقای رونقی با وجود دو عمل جراحی کلیه و به علت ناتمام ماندن دوران نقاهت و بازگرداندن وی به بیمارستان، در وضعیت خطرناکی بسر می‌برد. حسین رونقی ملکی٬ وبلاگ‌نویسی که او را با نام “بابک خرمدین” در محیط مجازی می‌شناسند در تاریخ ۲۲ آذر ماه از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت شد، و تا هفته‌ها پس از زندانی شدنش، خانواده او از محل بازداشت و نگاهداری وی بی‌خبر بودند.

 اتهام این وبلاگ نویس “استفاده و تولید فیلترشکن، و میزبانی از سایت‌های مدافع حقوق بشر” است و بر همین اساس به پانزده سال زندان محکوم شده است. در تاریخ ۱۳ خرداد ماه به دستور آیت‌الله صادق لاریجانی رئیس دستگاه قضایی جمهوری اسلامی این وب‌نگار به بیمارستان انتقال داده شد، اما خود وی و نزدیکانش بر این باورند که تضمینی برای ادامه درمان وی وجود ندارد.

پیش از این و پس از معاینات پزشکی٬ اعلام شده بود که حسین رونقی ملکی باید در بیمارستان بستری و معالجه شود، اما مقام‌های امنیتی اجازه درمان و بستری شدن در بیمارستان را به وی نداده‌اند. وی در اعتراض به این وضعیت چند بار به اعتصاب غذا دست زده است.

۱۱۷ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین هم با انتشار نامه‌ای خطاب به رئیس این بند، ضمن هشدار نسبت به سلامتی این وبلاگ نویس زندانی، با یادآوری “سابقه عدم رسیدگی به وضعیت سلامتی زندانیان که در مواردی متاسفانه منجر به فوت آن‌ها، از جمله مرحوم هدی صابر، شده است”، از مسئولان زندان خواسته‌اند با رسیدگی هرچه سریع‌تر به وضعیت درمانی آقای رونقی ملکی “مانع از بروز هرگونه اتفاق ناگواری برای وی بشوند”.

عیسی سحرخیز، مسعود باستانی و مهدی محمودیان از جمله دیگر زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندانهای اوین و رجایی شهر کرج هستند که در ماه های گذشته به علت ابتلا به بیماری‌های مختلف جهت مداوا به بهداری زندان یا بیمارستانهای خارج از زندان منتقل شده‌اند.