جنگ بر سر اشغال یک سالن نمایش

نویسنده
پرستو سپهری

» ادامه اعتراض تئاتری ها به تعطیلی تالار مولوی

تالارمولوی دانشگاه تهران صبح دیروز با تعیین مدیریت جدید و انتقال مسئولیت این تالار از حوزه ی اختیارات جهاد دانشگاهی به امورفرهنگی دانشگاه تهران، بالاخره بازگشایی شد.  به دنبال این تغییر مدیریتی، همه کارکنان این مجموعه که از متخصصان وکارشناسان تئاترمرکزهنرهای نمایشی وجهاد دانشگاهی تهران بودند، اخراج شدند و نیروهای واحد بسیج وامورفرهنگی دانشگاه تهران بر کرسی آن ها تکیه زدند. با واگذاری این نهاد فرهنگی به نیروهای شبه نظامی ـ آن طور که مهدی مکاری، مدیر تالار مولوی گفته “پلمب یک مرکز هنری به شکل نظامی” ـ فضای تئاتری کشور متشنج شده و هنرمندان تصمیم گرفته اند امروز در برابر این تالار، تحصن کنند.

به این ترتیب دعوایی که یک طرف آن دانشگاه تهران بود و طرف دیگرش جهاد دانشگاهی و قربانیانش جامعه ی تئاتری و بخصوص دانشجویان تئاتر، با انتقال قدرت به شبه نظامیان، به دایره دیگری گسترش یافت که هنرمندان تئاتر نیز به آن پا گذاشته اند.  در همین راستا 200 نفر از هنرمندان سینما و تئاترکشور به نشانه اعتراض بیانیه ای منتشر کرده اند که در آن از جمله آمده است: “در میان موج حملاتی که در این مدت حوزه فرهنگ، اشخاص و تولیدات فرهنگی را مصون نگذاشته، پلمپ چند روزه تالار مولوی (به دلیل اختلافات دو نهاد دولتی!) خبر از رسیدن فجایع جدید به این عرصه دارد، که اگر در برابر آن واکنشی درخور ابراز نشود دامنه آن به سایر فعالیت‌ها و فضاهای فرهنگی نیز تسرّی یافته و هر بار فرهنگ و هنر قربانی اقدامات سلیقه‌ای صاحب منصبان شود.”
این هنرمندان در بخش دیگر بیانیه خود آورده‌اند: “پرسش صریح و بی‌پرده ما از دست‌اندرکاران عرصه فرهنگ و تئاتر این است که به موجب کدام قانون، بنا بر چه حقی و به دستور کدام نهاد یا شخصی این مکان فرهنگی پلمپ شده بود؟ هر مکان فرهنگی به چندین هزار هنرمند، استاد دانشگاه، دانشجو و ده‌ها هزار تماشاگر تعلق دارد؛ آیا دلشوره امکانات محدود سالن‌ها، بودجه و هفت‌خوان ممیزی بس نبود که پلمپ تالارها نیز به آن اضافه  شد؟”

نویسندگان این بیانیه در پایان نوشته اند: “در این فضایی که فعالیت‌های هنری بیش از پیش درگیر مصائب طاقت‌فرساست، ما خواستار مصونیت تئاتر از مصلحت‌های سیاسی، غیرسیاسی و دعوای قدرت هستیم.  بنابراین امضاکنندگان ذیل خواهان بررسی هرچه سریع‌تر ابعاد غیرقانونی اقداماتی هستند که منجر به پلمپ موقت تالار مولوی شده است تا بدین طریق از بروز وقایع مشابه آتی جلوگیری شود.  همچنین لازم است طرفین ضمن حل وفصل فوری نزاع‌های جاری، امور را به گونه‌ای پیش برند که منجر به از سرگیری روال طبیعی اجراها (با تمام ملزومات هنری و فنی) در تالار مولوی گردد.”
امضا کنندگان این بیانیه از جمله عبارتند از: حمید سمندریان، علی رفیعی، بهرام بیضایی، رضا کیانیان، محمود استادمحمد، مهدی هاشمی، گلاب آدینه، قطب‌الدین‌صادقی، آتیلا پسیانی، فاطمه نقوی، داود فتحعلی‌بیگی، رخشان بنی‌اعتماد، شیرین بزرگمهر، اصغر فرهادی، حبیب رضایی، امیر دژاکام، رحمت امینی، شهرام زرگر، خسرو احمدی، هوشنگ گلمکانی، شهرام کرمی، اسماعیل شفیعی، عظیم موسوی، کامران سپهران، مخمد یعقوبی، نادر برهانی‌مرند، کوروش نریمانی، حسن معجونی، پانته‌آ بهرام، امیر جعفری، محمد رضایی راد، علی رضا نادری، کتایون فیض‌مرندی، ریما رامین‌فر، الهام پاوه‌نژاد، فریبرز قربان‌زاده، رضا سرور، محمودرضا رحیمی، علی‌اکبر علیزاد، هدایت هاشمی، حمید پورآذری، علی‌اصغر دشتی، حمید آذرنگ، زهرا صبری، افشین هاشمی، پیام دهکردی، نگار عابدی، داریوش موفق، ایوب آقاخانی، امیررضا کوهستانی، سیامک احصایی، افسانه ماهیان، فروغ قجابگلی، کیومرث مرادی، مهشاد مخبری، محمدرضا جوزی، باران کوثری، نگار جواهریان، هانیه توسلی، حامد بهداد، پارسا پیروزفر، پریسا بخت آور، شهرام حقیقت‌دوست، ستاره اسکندری، لیلی رشیدی، مهدی سلطانی، کاظم هژیرآزاد، فریبا کامران، یاسر خاسب، رضا گوران، ندا هنگامی، آیدا کیخایی، محمد عاقبتی، رضا بهبودی، سعید چنگیزیان، آزاده انصاری، علی سرابی، شبنم فرشادجو، الهام کردا، علی رضا اولیایی، آرش فلاحت‌پیشه، علا محسنی، پانته‌آ پناهی‌ها، الهام عسکری شکیب، حسام نورانی، رکسانا بهرام، حسن برزگر، میترا گرجی، سارا اسکندری، ماریا حاجیها، نسیم احمدپور، فارس باقری، علی ظفرقهرمانی نژاد، رامونا شاه، رامین سیار دشتی، مریم سپهری، آزاده شاهمیری، ایثار ابو محبوب، علی شمس، امین عظیمی، حسین ذوقی، رضا موسوی، سروش میلانی زاده، علی اوغازیان، افشین خورشید باختری، محمود فتح اللهی، نیما دهقانی، محسن آذرم، رضا آشفته، مجید امرایی، مهین صدری، مهشید ابراهیمیان، آذر خوارزمی، ساناز بیان، فرشاد فزونی، محمد میرعلی اکبری، ، آرش عباسی، بهرام سروری نژاد، وحید آقاپور، سوده سعدایی، آیدین شفایی، حمید دهقانی و… اشاره کرد.

گفتنی است بزرگترین تحصن هنرمندان در اعتراض به وضعیت تالارمولوی امروز ساعت 15 درمحوطه خیابان 16 آذرواقع درمیدان انقلاب انجام می شود. اعتراضی که با اطلاع رسانی گسترده اعضای تئاتر از طریق اس ام اس به یکدیگرتدارک دیده شده است.

 

سابقه اختلاف ها

بعد از آنکه پری صابری معماری این بنا را به اتمام رساند بر سر مالکیت این سالن 420 نفره بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد دانشگاهی و دانشگاه تهران اختلاف به وجود آمد.  هر سه رقیب دولتی هم برای از میدان به در کردن دیگری از اتهامات مختلف و پرونده سازی در برهه های مختلف دریغ نکرده اند.  این اختلاف 5 سال پیش و همزمان با اولین سال فعالیت دولت احمدی نژاد و در ایامی که نمایش “برفراز برجک ها” به کارگردانی رحیم نوروزی در این تالار در حال اجرا بود، اولین پلمب این مرکز هنری را در پی داشت.  

البته پیشتر هم به خاطر اجرای کاری از علیرضا نادری، این تالارمورد حمله‌ی گروه‌های فشار قرار گرفه بود؛ آنها سالن را فتح کردند، تئاتریان را از آن بیرون راندند و در صحنه‌ی آن نماز خواندند تا به گفته خود  ”صحنه را از نجاست تئاتریان و کارهایشان پاک و تطهیر” کنند.  این بار نیز تالار مولوی، به بهانه بدحجابی، پلمب، اما با تغییر مدیریت تالار مولوی از امیر مکاری به مطهری نژاد، مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه تهران شکسته شد.

مکاری درباره تعطیلی تالار مولوی به سایت  فرارو گفته است: “بسیاری از مردم ذهنیت های خاصی از یک مجموعه نمایشی دارند اما وقتی به شکلی نظامی وار یک سالن را پلمپ می کنند ظاهر قضیه جنبه سیاسی پیدا می کند.”

وی با محکوم کردن این حرکت افزوده است: “همه درآن سوی میدان درحال خطا هستند و اشتباهاتشان روز به روز درحال پیشرفت است. درکجای دنیا وارد حریم خصوصی مردم می شوند و درها می شکنند و قفل ها را تعویض می کنند؟ یک مدیر ارشد با چه حق وپشتیبانی این دستور را می دهد؟ چرا کسی جلوی او را نمی گیرد؟ به نظرم این حرکت دراین برهه زمانی نباید شکل می گرفت واین عمل تبعات بسیار بدی را برای همه خواهد داشت.  مسئولین جهاد دانشگاهی 30 سال درعرصه تئاتر دانشگاهی فعالیت کرده اند، حالا دانشگاه تهران بر سر مالکیت سالن می جنگد. اصلا اگر دراین سی سال جهاد دانشگاهی وجود نداشت تئاتر دانشگاهی هم نابود می شد. امروز آن ها به قصد تعطیلی سالن ها آمده اند واصلا قصدشان کمک به تئاترنیست. اگر مساله کمک کردن بود در کنار ما می ایستادند نه دربرابر ما.”