جی 8 و ادامه فشار بر ایران و کره شمالی

نویسنده

» تحلیل یورو نیوز درباره مذاکرات تورنتو

دیوید الیانگرین

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا،  هشت کشور ثروتمند دنیا را برای محکوم کردن اقدام کره شمالی در غرق کردن رزمناوز کره جنوبی، رهبری کرد و گفت چنین اقدامات غیرمسؤولانه ای باید با عواقبی توام باشد. و در مورد ایران هم همصدائی جهانی را خواست.

گروه جی 8 نشست سالانه خود را با صدور بیانیه ای محکم به پایان برد و در آن کره شمالی را به تشدید تنشی متهم ساخت که دامنه آن می تواند از آسیاسی شمالی فراتر رود. در این بیانیه از کره شمالی و ایران خواسته شده است که برنامه های هسته ای خود را که موجب نگرانی دنیا شده، متوقف کنند.

اوباما گفت ایالات متحده با قدرت از تلاش کره جنوبی برای واداشتن سازمان ملل به محکومیت حمله 26 مارس کره شمالی حمایت می کند. این حمله باعث کشته شدن 46 ملوان کره جنوبی و تشدید تنش میان دو کره شده است.

اوباما پس از دیدار با لی میونگ بک رئیس جمهور کره جنوبی در حاشیه اجلاس گروه 20 در تورنتوی کانادا، به خبرنگاران گفت: “ما از این تلاش حمایت کامل می کنیم و فکر می کنیم این اقدام صحیحی است.”

وی گفت: “برای چنین رفتار غیرمسؤولانه ای در صحنه بین المللی، بایدعواقب و پیامدهایی وجود داشته باشد.”

گروه جی 8 پس از نشستی دو روزه در هانتسویل اونتاریو، با صدور بیانیه ای خواستار در نظر گرفته شدن “تمهیدات مناسب” در واکنش به حمله کره شمالی شد. ژاپن، روسیه، ایالات متحده که در گفتگو با چین و کره جنوبی برای مهار برنامه هسته ای کره شمالی حضور دارند، همگی عضو گروه جی 8 هستند.

کره شمالی مسؤولیت حمله را برعهده نگرفته است و چین به عنوان پشتیبان اصلی کره شمالی نسبت به حمایت از اقدام سازمان ملل در برابر این کشور غیرقابل پیش بینی و مجهز به سلاح هسته ای، اعلام آمادگی نکرده است. 

بیانیه جی 8 در حوزه مسائل مهم جهانی، از اسرائیل و فلسطینی ها برای آغاز گفتگوهای مستقیم دعوت کرد و اعلام کرد شرایط غزه تحت محاصره اسرائیل “قابل دوام نیست و باید تغییر کند.”

در این بیانیه آمده است از حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان انتظار می رود در اداره و امنیت کشور “پیشرفت های محسوسی” به نمایش بگذارد. این دوعامل در آغاز برنامه خروج نیروهای خارجی از افغانستان در آستانه نه ساله شدن جنگ کم طرفدار آن کشور، نقش کلیدی دارند.

جی 8 نسبت به اشاعه جنگ افزار هسته ای ابراز نگرانی کرد و ایران و کره شمالی را به عنوان تهدیدات بزرگ معرفی کرد.

استفان هارپر نخست وزیر کانادا گفت: “دولت های ایران و کره شمالی تصمیم گرفته اند برای تهدید همسایگانشان، تسلیحات هسته ای تولید کنند. دنیا باید نشان دهد آنچه آنها برای تولید سلاح هزینه می کنند، فقط به این هزینه  ها محدود نخواهد بود.”

کشورهای گروه جی 8 برای تنظیم تحریم های جدید سازمان ملل علیه تهران نقش مؤثری داشته اند. این تحریم ها سبب تشدید فشار بر رهبران ایران می شود. رهبران ایران عهد کرده اند برنامه هسته ای را که به گفته آنها در خدمت مقاصد صلح جویانه است، ادامه دهند.

باشگاه کشورهای صنعتی غرب شامل انگلستان، کانادا، فرانسه، آلمان و ایتالیا از تمامی کشورها خواستند به اجرای کامل تحریم های سازمان ملل ادامه دهند و اعلام کردند ایران ظاهراً همچنان در مسیر تولید سلاح هسته ای است. 

گروه جی 8 اعلام کرد: “ما نگرانی بسیار زیادی نسبت به عدم شفافیت ایران در خصوص فعالیت های هسته ای و مقاصد آن کشور برای ادامه و توسعه غنی سازی اورانیوم تا سرحد 20 درصد داریم.”

 

منبع: یورو نیوز- 26 ژوئن