راه اندازی موج تبلیغاتی به نام دفاع از اسلام

نویسنده
نازنین کامدار

» از "قرآن سوزی" تا "اهانت به قرآن"

یک هفته پس از  جنجال رسانه ای یک کشیش گمنام آمریکایی درباره به آتش کشیدن قرآن که با بزرگنمایی رسانه های محلی به ماجرایی بین المللی تبدیل شد و موجی از اعتراض را در برخی کشورهای اسلامی به ویژه افغانستان و پاکستان به راه انداخت، دستگاه های تبلیغاتی جمهوری اسلامی و چهره های حکومتی، از دو روز گذشته و پس از فروکش اعتراض دیگر کشورهای مسلمان، اقدام به راه اندازی سلسله برنامه های سازماندهی شده و تبلیغاتی برای برپایی تظاهرات حکومتی بر علیه آمریکا و آنچه که “هتک حرمت قرآن” می نامند، کرده اند.

بنا به گزارش ها از تهران، ماجرای به آتش کشیدن قرآن که سرانجام با هشدار های علنی مقامات ارشد آمریکا از جمله باراک اوباما متوقف شد، در روزهای گذشته به اصلی ترین مسئله سیاسی ایران تبدیل شده و مقامات حکومتی، ارگان ها و سازمان های دولتی، تشکل های دولت ساخته و… با انتشار بیانیه های عموماً مشابهی از “سناریوی مشترک امریکا، انگلیس و اسرائیل برای توهین به مقدسات اسلام” سخن می گویند.

علاوه بر بیانیه و سخنرانی و مصاحبه، ارگان های حکومتی دهها تجمع و تظاهرات حکومتی را بر علیه هتک حرمت قرآن سازماندهی و از جمله بازار تهران را امروز وادار به اعلام تعطیلی کرده اند و “کارمندان بسیجی” نیز قرار است در همین روز در میان فلسطین تهران تجمع کنند.

تاخیر مقامات جمهوری اسلامی در برگزاری برنامه های حکومتی و تبلیغاتی در محکومیت اهانت به قرآن با تعجب محافل سیاسی و خبری مواجه شده است. این در حالیست که هیچ خبرگزاری رسمی و معتبری نیز ادعای خبرگزاری فارس مبنی بر به آتش کشیده شدن قرآن در آمریکا را تائید نکرده است. این خبرگزاری یک روز پس از ادعای به آتش کشیده شدن قرآن در آمریکا، و پس از آنکه سازمان های تبلیغاتی حکومت برای راه اندازی کارناوال های اعتراضی اعلام آمادگی کردند، ادعای “سوزاندن قرآن” را به “هتک حرمت قرآن” تغییر داد و دیگر در هیچ گزارشی به ادعای به آتش کشیده شدن نسخه هایی از قرآن در آمریکا اشاره ای نکرد.

گفتنی است، خبرگزاری فارس تنها خبرگزاری ای بود که در شب 11 سپتامبر ادعای به آتش کشیده شدن قرآن ها را مطرح کرد؛در حالیکه در همان زمان هیچ یک از رسانه های معتبر بین المللی چنین خبری را بازتاب نداده بودند.

فارس خبر خود را به نقل از تلویزیونی به نام “روسیا الیوم ” منتشر کرده و مدعی شده است که خبرنگاری با عنوان “ریما ابو حمدیه” شاهد این قرآن سوزی ها بوده است.

این خبر در حالی از سوی خبرگزاری فارس منتشر شده که در موتورهای جستجوی اینترنت هیچ تلویزیونی به نام “روسیا الیوم” و خبرنگاری به نام “ریما ابو حمدیه” در زبان انگلیسی و عربی وجود ندارد.

متن منتشر شده از سوی خبرگزاری فارس که پس از چند ساعت از “سوزاندن قرآن ” به “اهانت به قرآن” تغییر عنوان داد، اینچنین بود:“بررسی‌ها نشان می‌دهد که در چندین ایالت از ایالت‌های آمریکا نسخه‌هایی از قرآن کریم، از سوی افراد تندرو به آتش کشیده شد و این در حالی بود که پلیس نظاره‌گر این وقایع بود.به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، ریما ابو حمدیه خبرنگار روسیا الیوم اظهار داشت: علاوه بر دو کشیش در شهر تنسی، حدود شش نفر از افراد تندرو ساعات پایان روز گذشته در مقابل کاخ سفید تجمع کرده بودند و رئیس این گروه یک نسخه از قرآن کریم را به آتش کشید.وی افزود: یک نفر دیگر از یک گروه تندرو آیاتی از قران کریم را خواند که به گمان وی این آیات به نفرت علیه مسیحیان و یهودیان اشاره دارد. این فرد ضمناً‌ آیات ترجمه شده به انگلیسی را پاره کرد. خبرنگار روسیا الیوم با بیان اینکه پلیس آمریکا نیز فقط نظاره‌گر این دو حادثه بود و هیچ کاری انجام نداد، بیان داشت: بسیاری از رسانه‌های آمریکایی به این حادثه نپرداختند زیرا فقط 20 خبرنگار در مکان این دو حادثه حضور داشتند و تنها شماری از گردشگران نظاره‌گر این صحنه‌ها بودند”.

این خبر که دستمایه تبلیغات اخیر درباره  اهانت به قرآن شده، دهها تجمع و تظاهرات حکومتی را به راه انداخته است.

در همین حال، بنا به گزارش های دولتی، با وجود نامشخص بودن منبع خبر مورد ادعای خبرگزاری فارس، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی که ریاست آنرا احمد جنتی بر عهده دارد با انتشار اطلاعیه ای بسیار طولانی اقدام به “فراخوان تظاهرات جهانی” برای اعتراض به اهانت به قرآن کرده است.

این سازمان تبلیغاتی که از سوی جناح تندرو مدیریت می شود، همچنین از برگزاری راهپیمایی حکومتی پس از نمازجمعه این هفته تهران خبر داده است.

بنا به گزارش جوان آنلاین، در اطلاعیه این سازمان آمده است: “شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی این اقدام وقیحانه و ذلت‌بار را به امت بزرگ اسلامی تسلیت و تعزیت گفته، از عموم مسلمانان و آزادگان جهان به ویژه ملت آگاه و همیشه در صحنه ایران اسلامی می‌خواهد پس از اقامه نماز جمعه این هفته با برگزاری تظاهرات اعتراض‌آمیز علیه اهانت به ساحت قدسی قرآن کریم، در صفوفی متحد و یکپارچه ضمن محکوم کردن اقدامات دین ستیزانه عوامل صهیونیستی، شناسایی و مجازات عوامل اصلی را که مطالبه همه مسلمانان جهان از دولت آمریکا و سیاستمداران آن است، خواستار شوند”.

خبرگزاری فارس نیز از انتشار نامه علی لاریجانی خطاب به “روسای مجالس جهان” خبر داده که طی آن پیشنهاد تصویب منشوری به نام “منشور جلوگیری از اهانت به ادیان آسمانی” مطرح شده است.

لاریجانی در نامه خود آورده است: “تاریخ بشریت، مشحون از صفحات تلخ بحران‌های اجتماعی برگرفته از ریشه اختلافات قرون وسطایی است که بیم از تکرار آن همواره کابوسی جدی برای نسل‌های قبل از ما بوده است؛ از این رو برای ما در این برهه خاص وظیفه‌ای سنگین و مسئولیتی جدی نمود یافته که با هم‌اندیشی و تنظیم یک منشور جهانی در برابر این اقدامات فاجعه‌آمیز به همکاری برخیزیم”.

همچنین، آنطور که خبرگزاری های وابسته به جناح راست گزارش داده اند روزگذشته تجمعی دولتی در دانشگاه امیرکبیر تهران برگزار و طی آن متنی به نام “متن بیانیه ولی امر مسلمین جهان در محکومیت هتک حرمت قرآن کریم” قرائت شده است؛ این پیام اما تا لحظه تنظیم این گزارش در هیچ خبرگزاری حکومتی و رسمی و نیز پایگاه خبری آیت الله خامنه ای منتشر نشده است.

گفتنی است، تجمع “دانشجویی” روز گذشته در دانشگاه امیر کبیر در حالی برگزار شده که دانشگاه های ایران به دلیل تعطیلات تابستانی تعطیل هستند.

گفته می شود راه اندازی این موج تبلیغاتی از سوی نهادهای حکومتی بی ارتباط با آزادی زندانی زن آمریکایی و نیز اعلام سهمیه بندی و قیمت جدید بنزین که می تواند تبعاتی در پی داشته باشد، نیست.