قلع و قمع دختران و پسران اشتباه است

نویسنده
مریم کاشانی

» ناطق نوری در کنار اصلاح طلبان

حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری چند روزی است که به خوزستان سفر کرده و اخبار سخنان او از آنجا منتشر میشود. او دیروز در دیدار با طلاب و فضلای حوزه علمیه خوزستان، طی سخنانی گفت: “اینکه نیروی انتظامی یا منکرات به طور مستقیم وارد کار شده و با قلع و قمع دختران و پسران آنها را برای ارشاد، تنبیه و یا مجازات به مرکز مبارزه با مفاصد اخلاقی ببرد به طور کامل اشتباه بوده و در برخی اوقات نتیجه عکس و نامطلوبی نیز داشته است.” او اضافه کرد: “در دوران شاهنشاهی، اگر جوانی خواهان مبارزه با حکومت بود، علم اسلام را بلند کرده و ظاهر خود را بر اساس مبانی دینی تغییر می داد، به طوری که پسران پیراهن های یقه آخوندی و ته ریش گذشته و دختران نیز با حجاب کامل و چادر در مکان های عمومی همچون دانشگاه حاضر می شدند. هم اکنون نیز اگر جوانی بخواهد بر خلاف حکومت عمل کند و یا به نوعی اعتراضی نسبت به دولت و حکومت داشته باشد، اعتراض خود را با تغییر ظاهر و بدحجابی نشان می دهد که باید برای حل این موضع آسیب شناسی دقیقی صورت گیرد و تنها به برخورد با معلول اکتفا نکنیم.”

او چند روز پیش هم طی سخنانی در مراسم یادبود نمایندگان خوزستان در شهر اهواز گفته بود: “قدرت ها در دنیا یا دیکتاتوری از نوع کودتا یا سلطنتی هستند و یا اینکه دموکراتیک اداره می شوند و با مراجعه به آراء مردم بر سر کار می آیند. در همه کشورهای دنیا نیز مجلس مظهر دموکراسی و مردم سالاری است و در ایران نیز از زمان صدر مشروطه، مجلس مطرح بوده است.” او سپس به دفاع از اندیشه حزبی پرداخته و گفته بود: “بنده در حال حاضر مسئولیت خاصی بر عهده ندارم و تنها به عنوان یک کارشناس و یک دلسوز که بسیار به این موضوع فکر کرده ام که چه کنیم که به سرنوشت مجلس در صدر مشروطه گرفتار نشویم می گویم که باید بررسی کنیم و ببینیم گیر کار کجاست و سپس آن را برطرف کنیم. [..]مردم چگونه تشخیص بدهند که چه کسی برای ریاست جمهوری مناسب و چه کسی نامناسب است؟ آیا هر کسی پول بیشتری خرج کرد و موج سواری و عوام فریبی بلد بود باید انتخاب شود؟ دموکراسی ابزار لازم دارد و ابزار آن حزب است.”

 او تاکید کرده بود: “در کشور ما زمانی که یک فرد قرار است برای ورود به مجلس کاندیدا شود، باید هزینه بسیاری را برای تبلیغات صرف کند و افراد بسیار شایسته ای نیز وجود دارند که توان صرف چنین هزینه هایی را ندارند. افرادی هم که برای ورود به مجلس پول خرج می کنند، قصد قربت مطلقه ندارند و آن زمان است که با ورود چنین افرادی، مجلس از سطح می افتد و نماینده مجلس گرفتار و مدیون دیگران می شود. حزب این مشکلات را حل می کند و اگر در کشور حزب داشته باشیم، این هزینه ها از سوی حزب پرداخت می شود و دولت هم می تواند به این احزاب کمک کند.”

پیش از آن هم ناطق نوری طی سخنانی از مذاکره کنندگان دولت روحانی حمایت کرده و گفته بود: “امروز آمریکا به دنبال مذاکره با ما‌ست نه ما و اگر عده‌ای «عمداً سهو» می‌کنند و زودتر از موقع پیش‌بینی و نتیجه‌گیری می‌کنند باید ملت دلواپس نباشد و وقتی که رهبری با این درایت و خوبی داریم و ملتی به این اندازه شجاع و وفادار داریم آنچه که اتفاق می‌افتد خیر جامعه و ایران اسلامی در ‌آن رقم خواهد خورد.”

ناطق نوری اکنون چند ماهی است که فعالیت خود را افزایش داده است. نزدیکی او به دولت روحانی و اصلاح طلبان، موجب انتقادات تندی از جانب افراطیون شد، اما ناطق نوری مسیر خود را تغییر نداد. فعال شدن ناطق نوری این پیام صریح را ارسال کرده که او در حال آماده شدن برای انتخابات مجلس آینده است. چند روز پیش روزنامه اعتماد در گزارشی از سخنان ناطق نوری، او را چنین معرفی کرده بود: “کسی که این روزها از او به عنوان فردی که می‌تواند محوریت انتخابات آینده مجلس را به دست بگیرد یاد می‌شود و اصولگرایان و اصلاح‌طلبان هر کدام به دنبال آن هستند تا او نقش یک پدر را برای آنها در انتخابات آتی بازی کند.”

سایت راستگرای فردا نیز چند روز پیش در گزارشی با عنوان “شیخ راست گرای سنتی؛ مرد پرکار این روزهای سیاست” نوشته بود: “در شرایطی که اصولگرایان هنوز درگیر اشتباهات گذشته و انشقاق به وجود آمده در میان خود بوده و هستند، اصلاح طلبان گزینه های خود را رو کرده و از محمدرضا عارف و ناطق نوری و حتی سید محمد خاتمی به عنوان گزینه های مد نظر برای سرلیستی انتخابات مجلس نام می برند. این در حالی است که در ابتدا البته شنیدن نام ناطق نوری در جمع اصلاح طلبان که به عنوان یک راست گرای سنتی به حساب می آید کمی عجیب بود اما به نظر می رسید گروهی از اصلاح طلبان رمز پیروزی خود را همچون انتخابات 24 خرداد ماه، گرایش و گره خوردن جریان اصلاحات با اصولگرایان سنتی می دانند. در مقابل اصولگرایان نیز که شاهد فعالیت های جدی جریان اصلاحات شدند به این فکر افتادند تا ناطق نوری را راضی کرده و از وی به عنوان محور وحدت اصولگرایان بهره برند.”

 نویسنده این سایت اضافه کرده بود: “پیش از این و در روزهای پایانی سال گذشته نیز از حوزه علمیه لواسان خبر رسیده بود که ناطق نوری جلسات محفلی مستمری با چهره های سیاسی اصلاح‌طلب در این مکان دارد و در این جلسات حول موضوعاتی نظیر کاندیداتوری خویش در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی یا مجلس خبرگان بحث و تبادل نظر می کند.”

سایت نامه نیوز وابسته به مصطفی پورمحمدی نیز چند روز پیش در گزارشی به انتخابات آینده مجلس پرداخته و نوشته بود: “شیخ نور گرچه بارها از عدم حضورش در انتخابات گفته و اطرافیانش نیز این امر را تلویحا تایید کرده اند اما ناطق نوری همچنان یکی از گزینه های اصلی اصلاح طلبان برای سرلیستی انتخابات مجلس دهم است. نه تنها اصلاح طلبان که راست گرایان سنتی نیز بی میل نیستند که بعد از ناکامی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اینبار با کارت برنده شیخ نور وارد گود رقابت شوند. شیخ اما هنوز در لفافه و اما و اگر از حضورش سخن می گوید. از همین روست که در کنار نام ناطق نوری گزینه های دیگری نیز برای ریاست مجلس دهم مطرح می شوند. گزینه هایی از جنس محمد علی نجفی. مرد تکنوکرات و محبوب آیت الله سیاست ایران که در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری در کنار اسحاق جهانگیری دو گزینه اصلی کارگزارانی ها بود، در نهایت اما تدبیر آیت الله هاشمی و همراهان سیاسی اش یعنی ناطق نوری و خاتمی بر آن قرار گرفت که حسن روحانی کاندیدای نهایی اعتدالگرایان و اصلاح طلبان باشد و این دو از صحنه کنار رفتند.”

تلاش چند ماهه محافظه کاران برای بازگرداندن ناطق نوری به میان جریان راست تندرو ناکام بوده است. چندی پیش و پس از انتشار سخنان ناطق نوری در انتقاد از بی ترمزها، روزنامه کیهان به شدت از او انتقاد کرد. ناطق نوری گفته بود: “انسانهای با تقوا تندرو نیستند، معتدل هستند الان یکی از بدبختی‌هایی کشور ما این است که گرفتار تندروهای هستیم، گرفتار بی‌ترمزها چه چپ باشد چه راست، تندروی و نامتعادل حرکت کردن به کشور ضربه می‌زند به انقلاب ضربه می‌زد.”

حسین شریعتمداری نیز در روزنامه کیهان از نزدیک شدن ناطق نوری به اصلاح طلبان انتقاد کرد و نوشت: “باورها و داشته‌های دینی جنابعالی به شما اجازه نمی‌دهد برای معرفی سران و عوامل اصلی این جریان - و نه همه اصلاح‌طلبان - از واژه‌ای غیر از «وطن‌فروش» و «مفسد فی‌الارض»! استفاده کنید. اگر چنین است -که هست و باید باشد‌- تعجب‌آور و صدالبته تأسف‌آور نیز هست که این روزها به جریان یاد شده نزدیک شده‌اید!”

 انتشار این یادداشت علیه ناطق نوری در روزنامه کیهان نشانه آن بود که دیگر امیدی به همراهی او با راستگرایان تندرو نمانده است. بر اساس اخباری که در آذرماه سال گذشته منتشر شد، ناطق نوری پیشنهاد ریاست جبهه خط امام و رهبری را نپذیرفته و بعد از آن بود که فاصله اش با راستگرایان بیشتر شد.

اواخر اردیبهشت ماه محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس و از چهره های راستگرای ایران طی گفتگویی مفصل با خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، به موضوع ناطق نوری و دلایل فاصله گرفتن او از راست هم پرداخت. باهنر گفته بود: “ما نشست مستمر تعریف‌شده سیاسی با آقای ناطق نداریم، البته خب از خیلی وقت‌ها پیش در گذشته با آقای ناطق‌نوری کار می‌کردم. اتفاقاتی که در این سه چهار سال افتاد بسیار متأثر شدم و یک‌جاهایی به آقای ناطق نوری ظلم شد و جناب آقای ناطق یک مقدار که نه، خیلی زیاد پایش را از فعالیت‌های سیاسی کنار کشید. خیلی هم دنبال ایشان رفتیم و من هنوز هم معتقدم جناب آقای ناطق یک ظرفیتی برای نظام و انقلاب است.”

او اضافه کرده بود: “با وجود اینکه آقای ناطق سن ماها را دارد هنوز هم معتقدم که جناب آقای ناطق یک ذهنیت خوبی است، برای همین هم به صورت پراکنده بارها و بارها با آقای ناطق صحبت کردیم. اینکه حالا اخیراً کاری ویژه کرده باشد، خیر! و در مجموع هم پاسخ آقای ناطق هنوز هم تغییر نکرده است و می‌گوید من هیچ احساس تکلیفی هم نمی‌کنم؛ چه زمان ریاست جمهوری، چه زمان مجلس و… احساس تکلیف نمی‌کنم‌.”

باهنر افزوده بود: “سؤال کردیم که آیا می‌آیید یا نمی‌آیید؟! پاسخ آقای ناطق نوری هیچ تغییری نکرد و تا آنجایی که من اطلاع دارم، این است که آقای ناطق می‌گویند «من نمی‌آیم». اینکه در آینده چه اتفاقی می‌افتد نمی‌دانم، خب در عالم سیاست ممکن است هر اتفاقی بیفتد ولی تا الان که من خبر دارم، آقای ناطق نوری قانع نیست و اصلاً قرار نیست برای انتخابات مجلس بیاید.”

گفته می شود که پاسخ ناطق نوری به باهنر، پاسخ نهایی او به جریان راستگرای جمهوری اسلامی بوده است.