عکس مورد دار محمدرضا خلعتبری

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» خط خوردن مرد همیشه ثابت بازی های جهانی

پایگاه خبری فدراسیون فوتبال ایران صبح روز یکشنبه نام ۲۴ بازیکن تیم ملی برای سفر به برزیل و حضور در پیکارهای جام جهانی ۲۰۱۴ را اعلام کرد. از ۲۸ بازیکن حاضر در اردوی اتریش، محمدرضا خلعتبری، سردار آزمون، حسین شریفی و سوشا مکانی خط خورده اند. در میان خط خورده ها خلعتبری همواره در میان بازیکنان ثابت و یا نیمکت نشین انتخابی کارلوس کی روش (سرمربی پرتغالی) بوده است؛ اما بازیکنی که پس از زدن گل پیروزی ایران در خاک ازبکستان از سوی سایت فیفا به عنوان ستاره آینده دار آسیا معرفی شد، در رسانه های نوشتاری ایران به دلیل گرفتن عکس یادگاری با هومن خلعتبری، آهنگساز سرشناس ساکن لس آنجلس، خط خوردنش قطعی شده است.

 هر چند خبرگزاری فارس دیروز در مصاحبه با محمدحسین حمیسی، رییس حراست فدراسیون فوتبال ضمن تایید گرفتن عکس یادگاری ملی پوش ایرانی با همنام هنری ساکن آمریکا عنوان کرد: “خلعتبری قلباً راضی نبود با آن فرد عکس یادگاری بگیرد”.

ایران در اردوی اتریش سه بازی دوستانه با تیم های ملی بلاروس، مونته نگرو و آنگولا انجام داد که با هر سه مساوی کرد و خلعتبری در میان بازیکنانی بود که در این پیکارها به مانند ۲۷ بازیکن دیگر آزمایش شد. در این سه بازی ایرانیان مقیم اتریش و کشورهای همجوار به تشویق بازیکنان تیم ملی ایران پرداختند و در حاشیه تمرینها و مسابقه ها و یک روز گردش در شهر بازیکنان، با آنان عکس یادگاری گرفتند. حمیسی که از محافظان اعزامی به این اردو بود، به خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران گفته: “ملی‌پوشان ما قلباً راضی نبودند که با افراد خاص در اردوی اتریش عکس یادگاری بگیرند.”

او همچنین خبر حضور بازیکنان در کنسرتی ایرانی در اتریش را تکذیب کرده و گفته: “کی‌روش یک روز به بازیکنان تیم ملی مرخصی داد تا بازیکنان برای خرید به مراکز خرید شهر محل اقامت‌ مان بروند که زمان این مرخصی هم حدود چهار ساعت و در روز بود. بازیکنان از ساعت یک و نیم بعدازظهر تا حدو ساعت ۶ بعدازظهر در مرخصی بودند و سپس بعد از اتمام کارشان دوباره به هتل بازگشتند.”

مراقبت شدید از بازیکنان در حالی بود که احتمال تقاضای پناهندگی آنان در آستانه سفر به جام جهانی در کمترین حد قرار داشت. علاوه بر این بازیکنان هم برای خرید و گردش در شهر به دسته های چند نفری تقسیم شده بودند و به صورت دستجمعی و ۲۸ نفری به خرید نمی رفتند. گفته قاطع رییس حراست هم حاکی از آن است که نگهبانان آنان برای کنترل محل های گشت و گذار و خرید بازیکنان به اندازه کافی بوده اند.

حمیسی نیز به این بخش ماجرا چنین اشاره داشته است: “البته بازیکنان تیم ملی به صورت گروه های ۲ و ۳ نفره به مراکز خرید رفتند و رأس ساعت هم به محل اردو بازگشتند، فکر نمی‌کنم در طی روز چنین اتفاقی افتاده و انجام آن صحت داشته باشد.”

رئیس حراست فدراسیون فوتبال در مورد هومن خلعتبری که از دید جمهوری اسلامی سازنده آهنگهای غیرمجاز و “لس‌آنجلسی” است، به خبرگزاری یادشده گفته که هومن خلعتبری هم مایل به گرفتن عکس یادگاری با بازیکنان بود. او با ادعای اینکه از خواسته درونی بازیکنان آگاهی داشته است، افزوده: “همان زمان که ملی‌پوشان ما در داخل شهر مشغول گشت و گذار بودند، ایرانی ‌های زیادی هم بودند که می‌ خواستند با بازیکنان عکس یادگاری بگیرند و بعضاً می ‌آمدند که با بازیکنان عکس یادگاری بگیرند که ملی‌پوشان ما هم از این موضوع استقبال نمی‌ کردند. اما آنها خیلی متمایل بودند که با ملی‌ پوشان عکسی به یادگار بگیرند و من دیدم که چند مورد از این موارد اتفاق افتاد. اما باید بگویم که واقعاً ملی‌پوشان ما قلباً رضایت نداشتند با آنها عکس بگیرند، اما بله! این اتفاق افتاد. درباره عکس منتشر شده از خلعتبری هم باید بگویم او خودش هم از گرفتن آن عکس راضی نبود.”

او با اعتراف به حضور ماموران در کنار بازیکنان گفته: “این مسائل در سطح خیابان اتفاق افتاد و ما نمی‌ توانستیم زیاد از این موضوع جلوگیری کنیم، البته باز هم باید تأکید کنم که ملی‌پوشان ما از این کار رضایت نداشتند و تنها به دلیل درخواست آنها این اتفاق دو سه باری افتاد.”

بازیکنان ایران فردا (سه شنبه) از تهران رهسپار سائوپائولوی برزیل می شوند؛ شاید در آینده مشخص شود که خط خوردن سه بازیکن دیگر هم از کی روش خواسته شده و یا با خواسته سرمربی تیم ملی هماهنگ بوده است.