بازداشت اهل‌ سنت در نماز جماعت

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» فشار بر فعالان مذهبی

بر اساس گزارش‌ها ماموران امنیتی شماری از شهروندان عرب اهل سنت را در اهواز، به دلیل برگزاری نماز “تراویح” بازداشت کرده‌اند. فعالان حقوق بشر مطلع از این بازداشت‌ها به روز می‌گویند خانواده‌های این افراد تا کنون از محل نگهداری بستگان خود اطلاعی ندارند.

به گفته کریم دحیمی، فعال حقوق بشر، این افراد روز جمعه ۲۷ تیر ۱۳۹۳ بازداشت شده‌اند. اسامی بازداشت شدگان به این شرح گزارش شده: ﺧﻀﻴﺮ شرهانی، ﻣﻮﺳﻰ زرگانی، ﺣﺴﻴﻦ زرگانی، ﻣﺤﺴﻦ زرگانی، ﻣﺤﻤﺪ زرگانی، ﺣﻤﻴﺪ زرگانی ﻭ ﺳﺎﻟﻢ زرگانی.

البته آقای دحیمی می‌گوید احتمال دارد تعداد بازداشت شدگان بیش از اسامی منتشر شده باشد.

خانواده‌های بازداشت‌شدگان تاکنون نتوانسته‌اند با بستگان خود تماسی داشته باشند وتلاش آنها برای اطلاع از محل نگهداری و سرنوشت دستگیرشدگان بی‌نتیجه بوده است.

“نماز تراویح” که این افراد به دلیل برگزاری آن بازداشت شده‌اند عنوانی است برای نمازهای شبانه اهل سنت که هر ساله در طول ماه رمضان برگزار می‌شود. مسلمانان سنی‌مذهب به عنوان یک سنت دینی هر شب بعد از نماز عشاء در مساجد به روخوانی یک جزء از قران می‌پردازند تا در پایان ماه سی جزء کتاب مقدس مسلمانان ختم شود.

نیروهای امنیتی در چند سال اخیر در ماه رمضان و در آستانه عید فطر،احیای برخی مراسم مذهبی را برای اهل سنت ممنوع و محدودیت‌های زیادی علیه آنها اعمال کرده اند.

در سالهای گذشته اخباری مبنی بر جلوگیری نیروهای حکومتی از برگزاری مراسم مذهبی اهل سنت در ماه رمضان منتشر شده‌ که نشان از بد‌تر شدن وضعیت آن‌ها در این ایام دارد.

سال گذشته در آخرین روزهای ماه رمضان فشار بر فعالان اهل سنت ایران تشدید و حتی گفته شد در تهران پلیس امنیت، پیشنمازان نماز خانه‌های اهل سنت تهران را احضار و به آنان اعلام کرده است که حق برگزاری نماز عید فطر را ندارند.

در سال ۸۸ نیز نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، همزمان با فرا رسیدن ماه رمضان، بە پیروان و اعضای مکتب قرآن در شهر سقز حملە و تعداد زیادی از آنان را دستگیر کردند.