دولت ایران و سرپوش بر جنایت ها

نویسنده

» گزارشی از بوستون گلاب درباره ادعای تازه حقوق بشری

جیسون کیسر

 

یک سازمان بین المللی مدافع حقوق بشر اعلام کرد که اسنادی مبنی بر تجاوز جنسی به سه نفراز افراد بازداشت شده در جریان اعتراضات بعد از انتخابات را در دست دارد، این شامل سندی است که مورد تایید گزارش های رسمی قرار گرفته است اما تحقیقات لازم در موردش صورت نگرفته است.

سازمان دیده بان حقوق بشر مستقر در نیویورک، قوه قضائیه ایران را متهم به سرپوش گذاشتن به روی این موضوع کرد و از قوه قضائیه خواست که هرچه سریع تر این موضوع را پیگیری کند و عاملان آن را مجازات کند.

اولین خبرها در مورد تجاوز به زندانیان برای اولین بار در ماه اوت و درست در بحبوحه سرکوب های معترضین به نتیجه انتخابات 12 ژوئن منتشر و بشدت باعث آبروریزی رهبری مذهبی ایران شد.

این سازمان حقوق بشری در بیانیه ای اعلام کرد یکی از افرادی که مورد آزار جنسی قرار گرفته، حتی نامه ای از یک پزشک دارد که بروز آزار جنسی را تایید می کند، که این مدرک به قوه قضائیه هم ارائه شده است. با این حال مقامات قضائی ایران از تحقیقات بیشتر سرباز زدند و خانواده این فرد را تهدید کردند که درباره تجاوز به فرزندشان حرفی نزنند.

سارا لی ویتسون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای دیده‌بان حقوق بشر، رفتار مقام‌های جمهوری اسلامی در نادیده گرفتن شواهد رسمی در خصوص آزار و اذیت شدید جنسی زندانیان را رفتاری «خجالت‌آور» توصیف کرده است.

دیده بان حقوق بشر گفت که یک فعال 27 ساله ابتدا در روز 26 ژوئیه دستگیر شد و یک هفته در بازداشت بود. دیده بان حقوق بشر گفته است که طبق اظهارات افراد خانواده اش، ماموران سپاه پاسداران روز 19 اوت برای دومین بار او را در تهران بازداشت کردند. این فرد به دیده بان حقوق بشر گفته است که او را بشدت کتک  زدده اند و با باطوم به او تجاوز کرده اند.

شش روز بعد، او را در حال خونریزی و نیمه بیهوش درحالی که دست و پاهایش را بسته بودند، رها می کنند. عابران او را پیدا می کنند و به بیمارستان می رسانند.

دیده بان حقوق بشر می گوید پزشکی قانونی جراحات متعددی که بر روی بدن این فرد در نتیجه شکنجه و بدرفتاری که با اظهارات وی درخصوص آزارواذیت جنسی همخوانی  دارد را تایید کرده است.

مقامات بیمارستان سعی در از بین بردن مدارک داشتند اما پدرش توانست یک کپی از آن بدست آورد. این فرد از آن زمان از کشور بیرون آمده است.

یکی دیگر از این فعالان سیاسی جوان به دیده بان حقوق بشر گفته است که در حالی که دست و پایش را بسته بودند، بارها به او تجاوز کردند.

مورد سوم، دختر جوان 21 ساله ای است که روز 30 ژوئیه دستگیر شده  و چهاربار توسط زندانبانانش مورد تجاوز قرار گرفته است.

دیدهبان حقوق بشر اسامی این افراد را ذکر کرده است اما سیاست های اسوشیتید ایجاب می کند که نام افراد مورد تجاوز قرار گرفته، فاش نشود.

مهدی کروبی، رئیس سابق مجلس که در انتخابات بعنوان طرفدار اصلاحات کاندیدا شده بود، برای اولین بار در ماه اوت، موضوع تجاوز به زندانیان را فاش کرد. کروبی اعلام کرد که در آن زمان فرماندهان نظامی سابق و زندانیان آزاد شده که هم زن و هم مرد بودند، به او گفته اند که توسط زندانبانان بشدت مورد تجاوز قرار گرفته اند و هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روحی آسیب دیده اند.

دولت حکومت را از این  اتهام مبرا کرد و در عوض کروبی را به  دلیل نشر اکاذیب مورد اتهام قرار داد.

 

منبع: بوستون گلاب، ششم فوریه