هشدار محسن رضایی: در تله غرب نیفتید

نویسنده
آرش معتمد

» همزمان با حمایت ستاد کل نیروهای مسلح از ارسال اورانیوم به خارج

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درنوشته ای که در سایت شخصی خود منتشر کرد سیاست دولت در زمینه مذاکرات هسته را مورد انتقاد قرار داد.

این نوشته پس از آن منتشر می شد که سعید جلیلی دبیر شورای امنیت ملی کشور گزارشی را از آخرین وضعیت مذاکرات هسته ای ایران با غرب در خصوص تامین سوخت هسته ای کشور ارائه داده بود. دبیر شورای امنیت ملی درجمع طلاب حوزه علمیه قم درمدرسه فیضیه گفته بود که ایران راهبرد جدید تهدید زدایی را سرلوحه اقدامات خود قرار داده واز این طریق سعی دارد راه بهانه جویی های برخی قدرت ها درموضوع هسته ای بسته شود. جلیلی درمذاکرات ژنو برروی ارسال 70 درصد اورانیوم غنی شده به روسیه ودریافت سوخت موافقت کرده بود.

محسن رضایی دیروز درنقد خط مشی دولت، معاوضه سوخت هسته‌ای را یک تیغ دولبه دانست که قادر است درراستای تحقق سیاست غربی‌ها باشد تا آنان “اهداف سیاسی خود را در پوشش یک پیشنهاد فنی به ایران تأمین کنند”. وی در این زمینه مسئولان دولت را به هوشیاری فرا خواند تا “در تله غربی‌ها نیفتند”. وی درباره پیشنهاد غربی‌ها برای معاوضه 1200 کیلوگرم اورانیم 53 درصد ایران با 116 کیلوگرم سوخت 20 درصد برای رآکتور تهران نوشت: “در این پیشنهاد، دو موضوع با هم درآمیخته؛ به عبارت دیگر، یک موضوع که تأمین اهداف سیاسی و اعتماد سازی باشد، در پشت موضوع دیگر که مسأله فنی و تأمین سوخت راکتور تهران است، توسط غربی‌ها پنهان شده است  و برای اینکه در تله غربی‌ها نیفتیم، باید این دو موضوع را از هم جدا کنیم. در حقیقت، معاوضه سوخت منافعی دارد و مضاری و به منزله یک تیغ دو لبه است که اگر درست عمل نشود، دست خودمان را می‌برد.”

رضایی با طرح این پرسش که آنها در ازای این گام اعتماد سازی بزرگ ایران، چه کاری انجام می‌دهند، ابراز عقیده کرد: “به نظر من، تعلیق تحریم‌های ایران، پاسخ مناسب و متقابل اعتماد سازی از طرف غربی‌هاست و اگر ما نتوانیم این امتیاز را از آن‌ها بگیریم، عملا مانند گذشته که گام‌های اعتماد ساز ما مثل تعلیق، همکاری‌های صادقانه و امضای پروتکل الحاقی با اقدامات متقابل روبه‌رو نشد، این اقدام اعتماد ساز ما بدون پاسخ می‌ماند و ما عملا بازنده این معامله سیاسی خواهیم بود.”

وی درادامه برموضوع محوری اشاره کرده و تصریح کرد: “نیاز رآکتور تهران به سوخت با پنج روز کارکرد در هفته، سالی حدود هشت کیلو گرم است؛ یعنی اگر ما بخواهیم برای 7 سال سوخت تهیه کنیم، حدود 58 کیلو گرم اورانیم 20 درصد نیاز داریم و مقدار خوراک تولیدی این اورانیم 20 درصدی، حدود 350 کیلوگرم است، پس صورت مسأله روشن است و در این معامله فنی، دیگر سخن گفتن از 1200 کیلوگرم یا این که یک سال زودتر سوخت را بدهید، یا آن که در کشور ثالث انبار کنید، مطرح نیست…اتفاقا مسائلی که آنها مطرح می‌کنند، نشان می‌دهد که می‌خواهند دو موضوع را با هم درآمیزند، در غیر این صورت، اگر می‌خواستند واقعا اورانیوم ما را 20 درصد کنند، نیازی به نگهداری در کشور سومی نبود.” منظور از کشور سوم روسیه ودرحال حاضر ترکیه است که حاضر شده سوخت کمتر غنی شده ایران به آن کشور ارسال شود.

 

هشدارهای قبلی موسوی

پیش از این حسین موسوی در جریان دومین دیدار خود با کروبی پس از انتخابات با اشاره به مشکلات جاری در اداره کشور، به عنوان نمونه به مذاکرات هسته ای اشاره کرد و گفته بود: “گفت و گویی که در زمینه هسته ای در ژنو صورت گرفته است واقعا مورد حیرت است قول و قرارهایی که در ژنو داده شده اگر اجرا شود برباد دادن همه زحمات هزاران دانشمند در کشور است و اگر اجرا نشود زمینه اجماعی را برای تحریم گسترده علیه ایران ایجاد خواهد کرد و اینها نتیجه ماجرا جویی و عبور از اصول و منافع ملی در سیاست خارجی ما است و جالب آن جاست که به فرزندان انقلابی و خدوم کشور تهمت ارتباط و تمایل به غرب و شرق می زنند و خود بصورت آشکار و مکرر در مقابل آمریکا کرنش می کنند. باید بسیاری از مسائل برای مردم بازگو شود تا انها بدانند که در کشور و مدیریت اجرایی چه می گذرد”.

در واکنش به سخنان موسوی ودیگر منتقدان مذاکرات، محمود احمدی نژاد درگفت وگو با واحد مرکزی خبر وضع هسته ای ایران را تثبیت شده ذکر کرد گفت: “در داخل هم عده ای حرف های سستی زدند در حالیکه این افراد زمانی که دولت و ملت زیر سنگین ترین فشارهای دشمن در موضوع هسته ای بودند آن طرف ایستاده بودند و فشار می آوردند که سازش کنید. این افراد اکنون که از آن مراحل سخت گذشته ایم و باید از توانمندی و تولیدات خود به نفع ملت استفاده کنیم، انقلابی شده اند.”

وی افزود: “هم کار آن موقع آنان و هم وضع اکنونشان به ضرر ملت بود. دولت با هوشمندی و دقت و با همان اقتدار دوره هسته ای، امروز نیز برای بهره مندی از فناوری هسته ای در جهت منافع ایران ایستاده است.”

در تایید حرف های احمدی نژاد، حسن فیروزآبادی رییس ستاد کل نیروهای مسلح گفت  که ایران از تبادل سوخت زیان نخواهد کرد و افزود: “به شبهه‌افکنان که از روی بی‌اطلاعی یا وابستگی گاهی مطالبی عنوان می‌کنند نباید گوش فرا داد چرا که ذخیره سوخت نیروگاهی آسیب نمی‌بیند و خللی در امر ادامه غنی سازی وارد نمی‌کند.“وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: “مقدار سوخت ‌۵ /‌۳ درصد معادل که تبادل خواهد شد در حدی نیست که به موجودی ایران لطمه ای وارد کند.”

مواضع سرلشکرفیروزآبادی درشرایطی بیان شده که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و دمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه در حاشیه نشست سران کشورهای آسیا-اقیانوسیه در سنگاپور به ایران هشدار داده اند که زمان برای حل مناقشه هسته ای ایران از راه دیپلماتیک در حال از دست رفتن است.