محکومیت جهانی یکشنبه خونین ایران

نویسنده

» شهدایی برای یک انقلاب دیگر؟

به دنبال سرکوب خشن و کشته شدن بیش از ده تن و دستگیری بیش از هزارتن از فعالان سیاسی وتظاهرکنندگان در روز عاشورا، کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه وآمریکا  این حادثه را محکوم کردند و آن را غیرقابل قبول خواندند. روزنامه های مطرح کشورهای غربی با طرح این سئوال که “آیا شهدای روز عاشورا، شهدای انقلابی دیگر هستند” از اهمیت آنچه در این روز اتفاق افتاد وشباهت های آن با حوادثی که منجر به انقلاب ایران در سال ۵۷ شد، نوشتند.

پیش از همه این کاخ سفید بود که برای اولین بار پس از انتخابات ریاست جمهوری زبان احتیاط آمیز خود را کنار گذاشت و به محکومیت شدید برخورد با تظاهرکنندگان روز عاشورا پرداخت. پس از ان آنجلا مرکل، صدراعظم آلمان در کنفرانس خبری روز دوشنبه خود برخورد شدید و خونبار پلیس ایران با تظاهرکنندگان را “غیرقابل قبول” خواند و اقدام دولت را در سرکوب مخالفان خودرا محکوم کرد. او همچنین از دولت ایران خواست به تعهدات بین المللی خود عمل کند. به گفته خانم مرکل،جمهوری اسلامی باید به حقوق سیاسی شهروندان خود در خصوص آزادی بیان و آزادی شرکت در تجمعات مسالمت آمیز احترام بگذارد. او همچنین گفته است  چنین تجمعاتی نباید ممنوع باشد و توسل به خشونت برای متفرق کردن مردم غیر قابل قبول است. او همچنین از رهبران  جمهوری اسلامی خواسته است با مخالفان وارد گفت وگو شوند واز وخیم تر شدن اوضاع جلوگیری کنند.

مایک همر، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید نیز در سخنانی گفت  حکومت براساس ترس و خشونت هیچگاه عادلانه نیست. وزارت امورخارجه فرانسه هم بازداشت های خودسرانه و اعمال خشنی راکه علیه تظاهرکنندگانی که برای دفاع از آزادی هایی چون آزادی بیان و دموکراسی به خیابان ها آمده بود، محکوم کرده است.

وزارت خارجه ایتالیا با محکوم کردن سرکوب تظاهرات مردمی توسط نیروهای امنیتی، حفظ جان شهروندان ایرانی رایک ارزش اساسی خوانده و از دولت ایران خواسته است با مخالفان خود گفت وگو کند.

روزنامه گاردین نیز با انتشار گزارشی نوشته حکومت ایران تلاش می کند با زور به ساکت کردن مردم اقدام کند. این روزنامه همچنین دستگیری های گسترده پس از عاشورا را با دستگیری های گسترده پس از انتخابات مقایسه کرده و نوشته “کشتار مردم در این روز مشروعیت مذهبی سید علی خامنه ای را زیر سئوال” برده است. این روزنامه همچنین بخش هایی از نامه محسن مخملباف پس از عاشورا را منتشر کرده که در آن آیت الله خامنه ای با صدام حسین مقایسه شده است. این روزنامه همچنین در مقاله دیگری این پرسش را مطرح کرده که: آیا انقلاب دیگری در راه است؟

روزنامه نیویورک تایمز با انتشار مطلبی با اشاره به محدودیت های شدیدی که برای خبرنگاران در پوشش خبرهای چند روزه اخیر تهران وجود داشته،نوشته است: مردم وجوانان ایران به انعکاس و ارسال ویدئوهای خود ادامه می دهند و به نظر می رسد که این روش اطلاع رسانی، واکنش شدید به این محدودیت هاست. این روزنامه همچنین در وب لاگ خود به انعکاس لحظه به لحظه آنچه در تهران ودیگر شهرهای کشور می گذرد پرداخته است.

روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال نیز با انعکاس دستگیری های گسترده و کشتار مردم در روز عاشورا، نوشته است ضعیف تر شدن حمایت از محموداحمدی نژاد می تواند مانند شمشیر دولبه ای برای آمریکا و مقامات آمریکایی باشد که در حال تخمین تاثیر ناآرامی های داخلی بر مذاکرات غرب برسر مساله هسته ای هستند.به نوشته این روزنامه در شرایط کنونی بحث بر سر این است که آیا تحریم های جدید سنگین اقتصادی به رژیم تهران کمک می کند ویا به آن صدمه می زند.

شبکه سی بی اس آمریکا نیز درمقاله ای با عنوان« یک شهید برای انقلاب دوم ایران» به انعکاس وقایع روزعاشورا پرداخته است.  شبکه ای بی سی آمریکا هم با انعکاس گسترده سخنان محسن کدیور از سرنگونی عنقریب حکومت جمهوری اسلامی ایران سخن گفته است.

از سوی دیگر سازمان عفو بین الملل خشونت های روز عاشورا در ایران و کشته شدن تعدادی  از معترضان در این روز رامحکوم کرد. این سازمان با انتشار بیانیه ای در روز دوشنبه، از مقام های ایرانی خواست اجازه دهند  افرادی که می خواهند در روزها و هفته های آینده در مراسم تشییع جنازه و یادبود کشته شدگان وقایع روز یکشنبه در ایران شرکت کنند، در آرامش تجمع و علیه دولت فعلی اعتراض کنند. حسیبه حاج سهراوی، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین الملل در این بیانیه گفته خشونتها در ایران در حال افزایش است و فشار فزاینده نیروهای امنیتی با مقاومت بی سابقه معترضان رو به رو می شود.

او گفته است: “کشته شدن عده ای در روز عاشورا کاملا قابل اجتناب بود و این روند برای خونریزی های بیشتر باید خاتمه یابد.”

او افزوده: “رهبر ایران[آیت الله خامنه ای]و دولت این کشور باید پلیس را از استفاده از ابزار زور بر حذر دارند و فرماندهان سپاه پاسداران باید مانع از ورود بسیج به تظاهرات شوند،چون بارها ثابت شده که رفتار آنها به آتش درگیری ها دامن می زند و به کشته شدن افراد بیشتری می انجامد.”

عفو بین الملل همچنین دستگیری عده ای از فعالان سیاسی از جمله ابراهیم یزدی، عمادالدین باقی و مشاوران میر حسین موسوی را که پس از وقایع روز عاشورا دستگیر شدند، محکوم کرده است.