انتخابات نباید به امنیت ما صدمه وارد کند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» هشدار رهبر جمهوری اسلامی به مسئولان:

h

 آیت‌الله خامنه‌ای روز گذشته در خطبه نمازعید فطر، نسبت به بروز  ”مشکلات امنیتی” در زمان برگزاری انتخابات مجلس نهم هشدار داد و خطاب به مسئولان گفت که انتخابات نباید “به امنیت ما صدمه وارد کند”.

رهبر جمهوری‌اسلامی٬ در خطبههای نماز عید فطر٬ با اشاره به درپیش بودن انتخابات مجلس نهم٬ گفت: “انتخابات همیشه در کشور ما تا حدودی یک حادثه‌ی چالش‌برانگیز است. اگرچه در مقایسه‌ی با انتخابات هائی که در بعضی از کشورهای دنیا - چه کشورهای به اصطلاح پیشرفته، و چه بعضی از کشورهای دیگر - برگزار میشود، که توی شان چه خباثتها، چه خیانتها، چه درگیری‌ها، حتّی چه کشت و کشتارها اتفاق می‌افتد، بحمدالله این حوادث در کشور ما نیست، اما بالاخره یک چالشی است؛ مردم را متوجه میکند. مراقب باشید این چالش به امنیت کشور صدمه نزند. انتخابات که مظهر حضور مردم است، مظهر مردم‌سالاری دینی است، باید پشتوانه‌ی امنیت ما باشد. نباید اجازه داد که این چیزی که ذخیره‌ی امنیت است، پشتوانه‌ی امنیت است، به امنیت ما صدمه وارد کند.”

مجلس نهم٬ نخستین انتخاباتی است که پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست‌جمهوری در خرداد ۸۸ برگزار می شود که اعلام نتایج آن با اعتراض مردم همراه شده بود.

رهبر جمهوری‌اسلامی همچنین در قسمت دیگری از سخنان خود٬ درباره اختلافات هشدار داد و گفت: “اگر در بین خودمان کدورتها و بددلی‌ها و بدجنسی‌ها و ناسازگاری‌ها وجود داشته باشد… نخواهیم توانست به این وظائف بزرگی که امروز متوجه به ماست، عمل کنیم. این یک توصیه‌ی مهم است، یک ضرورت اصلی است”.

پیش از این موسی قربانی٬ از اعضای هیات رییسه مجلس هشتم٬ درباره اختلافات میان سران سه قوه در جمهوری‌اسلامی٬ با اشاره به اینکه مسوولان هر سه قوه از دستورات رهبر جمهوری‌اسلامی “تمرد” کرده بودند٬ گفته  بود: “اگر با وجود تشکیل این هیات باز هم برخی بر طبل اختلاف بکوبند، ممکن است مقام معظم رهبری گوش آنها را بگیرد! که امیدواریم به آن روز نرسیم”.

سخنان قربانی درباره تمرد محمود احمدی‌نژاد از دستورات آیت‌الله خامنه‌ای٬ در حالی بیان شده که آیت‌الله مهدوی‌کنی٬ رییس مجلس خبرگان نیز٬ در توصیه‌ای خطاب به احمدی‌نژاد٬ گفته  بود: “دولت هر چه حضرت آقا می‌فرمایند، گوش کند”.

آیت‌الله خامنه‌ای تاکنون چندین بار برای حل اختلافات موجود میان علی لاریجانی و محمود احمدی‌نژاد٬ هیات‌های ویژه‌ای را تشکیل داده است. در آخرین نمونه از این دست٬ وی هیاتی را با ریاست محمود هاشمی‌شاهرودی٬ برای حل اختلافات میان سران قوا منصوب کرد.

رابطه میان آیت‌الله خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد پس ازاختلاف آن‌ها بر سر عزل یا ابقای حیدر مصلحی - وزیر اطلاعات - رو به تیرگی نهاد. این مساله باعث خانه‌نشینی یازده روزه محمود احمدی‌نژاد شد.

وی در دیداری که به مناسبت هفته دولت با اعضای کابینه داشت٬ انتقادات متعددی از آن‌ها کرد و در قسمتی از سخنان خود گفت: “شایسته نیست که دولت خود را درگیر حاشیه‌ها کند که البته برخی اوقات، دولت با کم‌توجهی زمینه‌ساز این حاشیه‌ها می‌شود و برخی اوقات هم حاشیه‌هایی است که دیگران بوجود می‌آورند”.

انتقادات رهبر جمهوری‌اسلامی از احمدی‌نژاد باعث موضع‌گیری اصول‌گرایان علیه وی شد. سایت الف - متعلق به احمد توکلی - در همین زمینه نوشت: “هر چند نکات ریز و درشت و البته مهم زیادی در این دیدار مطرح شد، اما مهم ترین فرازها و سرفصل های بیانات رهبری خطاب به رئیس جمهور و اعضای دولت را می توان در چند بند خلاصه کرد و قویاً دولت را دعوت به اجابت کرد. به نظر می رسد فصل مشترک نقدهای مطرح شده در جلسه اخیر  همسویی این نقدها با انتقادات نخبگان جامعه است که تا کنون از سوی دولت کتمان می شد و امید است حال که آن انتقادات توسط شخص رهبری مطرح شده، دولت به جای توجیهات ناروا و حاشیه سازی، سعی در جل مشکلات مطروحه نماید…  آیا رهبری باید در علن، صریح تر از این با دولت سخن بگویند؟”

جهان نیوز ـ- سایت نزدیک به علی‌رضا زاکانی٬ نماینده اصول‌گرای مجلس ـ- نیز درباره این دیدار نوشته است: “می توان تایید کرد که اگر رویکرد و جهت گیری عملی دولت همان راه و خط دولت نهم بود، رهبر انقلاب دیروز از ضرورت پایبندی و تقید به شعارها سخنی به میان نمی آوردند زیرا سست شدن بخش هایی از دولت در تحقق وعده‌ها و ظهور جریان انحرافی در دل آن، در دوران دولت دهم باعث ایجاد نگرانی شده است.  فارغ از این موضوع، چرایی تاکید حضرت آیت الله خامنه ای هم بر لزوم عمل کردن دولت به شعارهایش پاسخ های تفکر برانگیز و روشنگری به ویژه برای خود مسئولان دولت به همراه دارد”.