ایران کمک‌ها را به جیبوتی بفرستد

گاردین
گاردین

» گزارش گاردین از گفته‌های سخنگوی پنتاگون

مقامات آمریکا روز سه‌شنبه گفتند، کشتی حامل کمک‌های ایران برای یمن، می‌بایست مسیرش را به سمت جیبوتی، که سازمان ملل در آن بر محموله‌های بشردوستانه نظارت دارد، تغییر دهد.

سرهنگ استیون وارن، سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران گفت، پس از آن‌که بنا بر گزارش‌ها تهران اعلام کرد، برای همراهی کشتی خود به سمت یمن ناو جنگی می‌فرستد، ارتش آمریکا این کشتی را رهگیری خواهد کرد.

به گفته وب سایت marinetraffic.com کشتی شاهد ایران از تنگه هرمز عبور کرده و اکنون در دریای عمان است. وارن گفت، اما در حال حاضر هیچ کشتی آن را همراهی نمی‌کند.

وی گفت: “ما کشتی ایرانی را زیر نظر داریم. ما از گفته ایرانی‌ها مبنی بر همراهی این کشتی با ناو جنگی باخبر هستیم.”

خبرگزاری رسمی ایرنا، پیش تر به نقل از دریادار حسین آزاد، از فرماندهان نیروی دریایی نوشته بود، نیروهای دریایی از این کشتی “محافظت” می‌کنند.

هلال احمر ایران هفته گذشته گفت، یک کشتی حامل ۲۵۰۰ تن کمک‌های بشردوستانه را به یمن می‌فرستد. تهران از شورشیان حوثی‌ که در حال نبرد با نیروهای حکومتی تحت حمایت ائتلاف عربستان هستند، پشتیبانی می‌کند.

وارن گفت: “ایرانی‌ها گفته‌اند این‌ها کمک‌های بشردوستانه است. اگر اینطور است، مسلما ایرانی‌ها را تشویق می‌کنیم کمک‌های بشردوستانه خود را به مرکز توزیع کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل که در جیبوتی مستقر شده تحویل دهند. این باعث می‌شود کمک‌ها سریع‌تر و کارآمدتر میان یمنی‌های نیازمند توزیع شود.”

از وارن پرسیده شد، آیا ارتش آمریکا سعی به بازرسی کشتی یا ممانعت از پهلو گرفتن آن در یمن خواهد کرد؟ اما او پاسخ به این سئوال خودداری کرد.

هشدارهای آمریکا، احتمال بروز درگیری احتمالی در دریا را، پس از تنش‌های اخیر در تنگه هرمز، بالا برده است.

پس از آن‌که ایران کشتی باری با پرچم جزایر مارشال را در خلیج فارس توقیف کرد، نیروی دریایی آمریکا نیز حضور خود را در این آب‌های پراهمیت افزایش داد. مقامات ایران کمی بعد کشتی را آزاد و دلیل توقیف را مناقشه مالی با گروه مرسک دانمارکی عنوان کردند که کشتی را در اجاره خود داشته است.

وارن گفت: “اگر ایرانی‌ها به دنبال شیرین‌کاری در منطقه هستند، آن‌ها هم مانند ما می‌دانند که این کارها سازنده نیست و در واقع می‌تواند آتش‌بس [یمن] را که به سختی بدست آمده مورد تهدید قرار دهد. از ایرانی‌ها می‌خواهیم کار درست را انجام دهند و کمک‌های بشردوستانه خود را مطابق پروتکل‌های سازمان ملل به مرکز توزیع جیبوتی تحویل دهند.”

منبع: گاردین - ۱۲ مه ۲۰۱۵