برادران علایی را آزاد کنید

نویسنده

» تظاهرات پزشکان در بیست کشور

یک سازمان برنده جایزه صلح نوبل و ائتلافی از بیست گروه فعال در زمینه های حقوق بشر و بهداشت، روز سه شنبه  در بیست کشورجهان،تجمعاتی را برای آزادی دوپزشکی که از خردادماه سال پیش در زندان های ایران به سر می برند برگزار کردند.

سازمان پزشکان برای حقوق بشر(PHR)  با برگزاری “روزجهانی اقدام برای علایی ها” خواستارآزادی کامیار وآرش علایی دو پزشک متخصص حوزه بیماری ایدز شدند که در آذرماه سال گذشته، توسط دولت ایران متهم به ارتباط با دولت متخاصم گشته اند. فعالیت سازمان پزشکان برای حقوق بشر، که در ایالات متحده در  شهرهای واشینگتن دی سی و نیویورک صورت گرفت، در سرمقاله های روزنامه های نیویورک تایمز، لس آنجلس تایمز و بوستون گلوب مورد توجه واقع شد. دو پزشک متخصص یاد شده طی سالهای گذشته درسفر به سراسر آمریکا ودیگر کشورهای جهان به ترویج مدلهای پیشگیرانه ودرمان ایدز در ایران پرداخته اند. دولت ایران آنها را متهم کرده است که به استخدام افراد برای برقراری یک انقلاب مخملی در کشور مشغول بوده اند.

ساراکولا یکی از مدیران سازمان پزشکان برای حقوق بشر معتقد است: چنین اظهاراتی به  آینده بهداشت عمومی صدمه می زند و از روند خطرناکی برای تنبیه ومجازات افراد متخصصی که یا تابعیت آمریکایی دارند یا در آمریکا کار می کنند خبر می دهد. پزشکان برای حقوق بشر معتقد است که معالجه ایدز جرم نیست بلکه یک داروی سودمند است.

در ماه ژانویه، کامیار وآرش علایی به سه وشش سال زندان محکوم شدند تا این مدت را در زندان بدنام اوین بگذرانند. براساس منابع نزدیک به پرونده این دو برادر دادگاه تجدید نظر روز ۱۷ مارس تشکیل شد وبدون شنیدن اظهارات متهمان لایحه تجدید نظر وکلای آنان را رد کرد و براجرای حکم اصرارنمود.

مسعود شفیعی وکیل مدافع این دو روز هفتم ماه می آخرین لایحه تجدید نظر را طبق اصل ۱۱۸ قانون اساسی ایران برای رییس قوه قضاییه  آیت الله محمودهاشمی شاهرودی ارسال نمود.

جاناتان هاتسون رییس بخش ارتباطات سازمان پزشکان برای حقوق بشر در این زمینه تاکید دارد: به نظر می رسد که زندانی کردن مردم با اتهامات واهی بیشتر به منظور خوشنود کردن محافظه کاران در انتخابات ملی ماه ژوپن ایران است. دستگیری این دو متخصص بخشی از سرکوب برنامه های تبادل علمی و همکاری متخصصین این حوزه است که تلاش های افرادی را که تاش می کنند به بهبود وضعیت بهداشت مردم ایران کمک کنند به خطر انداخته واز بین می برد.

ریچارد الیوت مدیر شبکه حقوقی ایدز کانادا دراین زمینه می گوید:  زندانی کردن پزشکان متخصص ایدز که خدمات بهداشتی حیاتی را برای افرادی که در خطر این بیماری- از جمله کسانی که داروتزریق می کنند-  یا حتی به آن مبتلا هستند فراهم می کنندنه تنها نقض حقوق اولیه بشر است بلکه نسخه ای برای شیوع این بیماری در آینده است.

دکتر کامیار علایی که دانشجوی دکترای بهداشت عمومی در دانشگاه آلبانی ایالت نیویورک است قرار بود مطالعات خود را در پاییز سال ۲۰۰۸ از سر بگیرد. او مدرک فوق لیسانس خود را در در رشته علوم از دانشگاه بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد دریافت کرده بود. دکتر آرش علایی مدیر سابق آموزش بین المللی و همکاری های تحقیقی  در موسسه تحقیقات ملی در زمینه مرض سل و بیماری های ریوی بود.

ازسال ۱۹۹۸، این دو پزشک روی درمان بیماری ایدز و دیگربرنامه های پیشگیرانه در ایران و به خصوص روی کاهش صدمات تزریق مواد مخدر توسط معتادان فعالیت کرده اند. این تلاش ها کمک کرد به رسمیت شناختن مدلی که یکی از بهترین روش ها توسط سازمان بهداشت جهانی شناخته شده است.

مراسم روز سه شنبه، در پارک رالف بانک درنزدیکی سازمان ملل در شهر نیویورک و نیز روبروی دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن برگزار شد. همچنین تجمعاتی  در بیست کشور جهان از جمله آرژانتین، بلژیک، مجارستان، ایتالیا، کنیا، مالزی، مکزیک، هلند، لهستان، روسیه، آفریقای جنوبی، سوییس، ترکیه، اوگاندا، اوکراین وایالت متحده برگزارگردید.

سازمان پزشکان برای حقوق بشر هماهنگ کننده حرفه بهداشت برای ارتقای بهداشت وشان مردم به منظور حفاظت از حقوق انسانی آنان است. این سازمان در سال ۱۹۹۷ به صورت مشترک به دریافت صلح نوبل ناپل آمد.