ایجاد زندان در زندان سنندج

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» اعتراض خانواده های زندانیان کرد

همزمان با سفر آیت الله خامنه ای به استان کردستان،صد و سه تن از زندانیان این استان در داخل زندان مرکزی سنندج، در یک فضای بسته هشتاد متری، زندانی شده و مورد آزار و اذیت مسئولان این زندان قرار گرفته اند. خانواده های این زندانیان روز گذشته با انتشار بیانه ای ضمن افشای این خبر و ابراز نگرانی شدید از وضعیت جسمی و روحی فرزندانشان، نسبت به اعمال این فشارها بر فرزندانشان اعتراض کردند.

به گزارش منابع خبری در سنندج، دست کم 103 تن از زندانیان این استان که اغلب آنان را جوانان بیست تا سی و پنج ساله تشکیل می دهند که به دلیل فعالیت های سیاسی، مطبوعاتی و حقوق بشری دستگیر شده اند،تحت اعمال فشارهای جسمی و روانی هستند. این زندانیان از بیست روز پیش در داخل زندان، در یک فضای بسته هشتاد متری حبس شده و به آنان حتی اجازه قدم زدن هم داده نمی شود.

به همین علت شمار زیادی از خانواده های فعالان سیاسی، حقوق بشری و دانشجوئی که فرزندانشان در بین این 103 نفر از زندانیان دربند هستند دیروز با انتشار بیانیه ای اعلام کردند که به منظور انجام تلاش های مستمر برای پیگیری و رسیدگی به وضعیت نگران کننده فرزندانشان، کمیته ای به نام کمیته خانواده های زندانیان کرد تشکیل داده اند.

در این بیانیه ضمن اشاره به وضعیت نامناسب و اعمال فشارهای جسمی و روحی بر زندانیان،آمده است:103تن از زندانیان کرد استان کردستان در زندان مرکزی سنندج، در داخل بند پاک 2 در یک فضای بسته کوچک حداقل بیست روز است حبس شده اند و تمامی حقوق اولیه آنان به عنوان یک زندانی نقض شده و وضعیت جسمی و روحی آنان روز بروز بدتر می شود.

در ادامه این بیانیه می خوانیم :در بند پاک 2 زندان مرکزی سنندج که از سوی مسئولان زندان، برای زندانیان سیاسی در نظر گرفته شده است، از بیست روز پیش شرایطی سخت و آزار دهنده بر فرزندان ما تحمیل کرده اند و به بهانه مختلف فرزندانمان را مورد آزار و اذیت های جسمی و روحی قرار می دهند و هیچ کس نیز در قبال این مساله نگران کننده پاسخ گو نیست.

مسئولان زندان مرکزی سنندج، در توضیح علت این کار به لزوم “تعمیرات” در زندان اشاره کرده اند.

اما در بیانیه روز گذشته کمیته خانواده های زندانیان کرد، که قسمتی از آن از زبان زندانیان نوشته شده،در این مورد آمده است: بیست روز است که ما را در داخل زندان و حتی در داخل بند نیز حبس کرده اند و به بهانه تعمیرات حتی به ما اجازه چند دقیقه قدم زدن هم نمی دهند و به انواع بهانه های دیگر در طی این بیست روز ما را اذیت کرده و همه حقوق اولیه ما به عنوان یک زندانی را از ما سلب کرده اند. از سوی دیگر نیز هر روز بر تعداد ما در این فضای بسته کوچک می افزایند و فشار را بیشتر می کنند و در صورت اعتراض به این وضعیت، یا ما را بیشتر اذیت می کنند یا تهدید.

زندانیان در ادامه نوشته اند:مسئولان زندان در حالی ما را به بهانه تعمیرات زندان در یک وضعیت طاقت فرسا در یک فضای کاملا بسته حبس کرده اند، که در طول این بیست روز هیچ گونه تعمیراتی در این بند انجام نگرفته است، آنان همچنین در پاسخ به درخواست ما مبنی بر پایان دادن به این وضعیت،ما رابا محدودیت های بیشتری، به ویژه از نظر غذائی و بهداشتی روبرو کرده اند و می گویند در صورت اعتراض بیشتر با افزایش مدت حبس نیز روبرو خواهیم شد.

کمیته خانواده های زندانیان کرد استان کردستان، در پایان این بیانیه ضمن اعتراض به این وضعیت، خواستار حمایت و نظارت فوری سازمان و نهادهای حقوق بشری و دفاع از حقوق زندانیان سیاسی و عقیدتی کردستان شده است.