آمریکا: اعراب نگران ارتش ایران اند

نویسنده

نیکلاس برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، روز 23 ژانویه در دبی اعلام کرد که سیاست ایالات متحده آمریکا در قبال ایران و عراق بستگی به نگرانی های کشور های خلیج فارس و خاورمیانه دارد.

برنز که در مرکز تحقیقات خلیج، خط مشی سیاسی آمریکا را تشریح می کرد، گفت: “عراق، لبنان، مناقشه بین فلسطین و اسرائیل و ایران، چهار چالش بزرگ منطقه محسوب می شود، که برای چیره شدن به آن و رسیدن به صلح و ثبات، به یک راه حل زود هنگام نیازمندیم”.

این دیپلمات آمریکایی با معرفی ایران به عنوان کشوری که نه تنها آمریکا، بلکه 192 عضو سازمان ملل را نگران کرده است، گفت که تا قبل از توقف غنی سازی اورانیوم، به هیچ وجه با ایران رابطه ای برقرار نمی کنیم.

با این حال برنزدر پی فرونشاندن ترسی بود که از اجتناب ناپذیر بودن جنگ و بازسازی اخیر نیروهای نظامی آمریکا در منطقه، ایجاد کرده است. وی در این باره گفت: “ما مشخصا به دنبال راه حل دیپلماتیک هستیم، اما ایران سناریو را اشتباه فرض کرده است. آمریکا همیشه در اندیشه ایجاد ثبات در این منطقه استراتژیک بوده و ایران با رفتار های سلطه جویانه اش آن را برهم زده است. آمریکا نمی گذارد چنین اتفاقی بیافتد. ما نمی خواهیم ایران بر منطقه مسلط شود. ما با ایران مبارزه می کنیم، واکنش نشان می دهیم، از طریق اقتصادی، سرمایه گذاری، سیاسی و نه الزما از طریق نظامی”.

وی بعد از کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه و رابرت گیتس، وزیر دفاع، سومین مقام عالیرتبه دولت آمریکا است که با دستپاچگی به منطقه آمده است تا درمورد سیاست های آمریکا در خاورمیانه، توضیح بدهد.

برنز با دفاع از سیاست های آمریکا در عراق گفت که هدایت کشور عراق در دست شیعیان است و دولت های سنی شورای همکاری خلیج فارس، طرفدار ادامه حضور نیروهای آمریکا در عراق که بر اثر جنگ چند پاره شده است، هستند.

او در حالی که ایران و سوریه را تشویق می کرد که ماموربرقراری اتحاد باشند و نه تفرقه، گفت: “چالش های رفتن از منطقه، ترسناک تر است تا ماندن در عراق؛ ما می خواهیم که بمانیم. ما مسئولیتی داریم و تا زمان غلبه بر موانع، می مانیم”.

برنز در مورد ایران گفت: “مردم دنیای عرب از توانایی های نظامی ایران، می ترسند و این پیام به گوش ما رسیده است”. برنز یاد آور شد که دولت محمود احمدی نژاد با تمایل به دست یابی به سلاح هسته ای و حمایت از تروریست های منطقه، می خواهد به ابرقدرت منطقه تبدیل بشود.

او درباره دفتر آمریکایی مربوط به ایران در دبی، گفت که “این دفتر به منظور ارتباط متقابل بین ایرانی ها و آمریکایی ها ایجاد شده است و امور مربوط به ویزا، جابجایی دانشجو، برنامه های آموزشی پزشکان و پرستاران ایجاد شده است. وقتی کنسولگری ما از لحاظ فیزیکی و جغرافیایی به ایران نزدیک باشد، می تواند برای ایرانیان ویزا صادر کند و ایجاد رابطه بکند و ایران را بهتر درک کند”.

او در واکنش به پرسشی درباره برنامه های صلح آمیز اتمی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و کشورهای عرب گفت که آمریکا و هند معاهده ای تاریخی را به امضا رساندند، مبنی بر تقسیم فن آوری صلح آمیز انرژی هسته ای و آمریکا از برنامه های اتمی، به دلیل گرمای کره زمین و بحران انرژی، استقبال می کند.

برنز درباره دیگر موضوع داغ منطقه یعنی لبنان گفت که مقامات آمریکایی می گویند که تهدید فوری برای دولت فواد سینیوره وجود ندارد و فقط دو کشور از دولت لبنان حمایت نمی کنند؛ ایران و سوریه. آمریکا بزودی کمک های مالی برای بازسازی کشور درنظر می گیرد تا دولت را در مقابل مخالفان آن تضمین کند.

برنز درباره مناقشه ده ساله بین فلسطین و اسرائیل، گفت: “امنیت اسرائیل و استقلال فلسطین، یکی از اهداف ما است و رسیدن به این هدف یکی از نگرانی عمده دولت آمریکا است. وجود اسرائیل یک حقیقت است، این کشور یکی از شرکای مهم آمریکا است که ما انتظار داریم اعراب آن را بپذیرند”.

منبع: میدل ایست آنلاین، 23 ژانویه 2007