اونقدی نژاد و اینقدی نژاد

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

po_nabavi_01.jpg

اگر قرار است اسم احمدی نژاد را « اینقدی نژاد» بگذاریم، چطور است اسم هاشمی را هم « اونقدی نژاد» بگذاریم. پریشب احمدی نژاد آخرین هذیان های قبل از بیهوشی خودش را گفت. احتمالا اظهارات احمدی نژاد اینقدر پرت و پلا بوده که فکر می کنم عیالش هم توی خانه راهش نداده است و از دیروز صبح همه شهر مشغول پرتاب موز و آناناس به طرف احمدی نژاد بود( به علت گرانی گوجه فرنگی تا اطلاع ثانوی برای اعتراض از موز و آناناس برای پرتاب استفاده می شود.) هاشمی و خاتمی هم از دیروز صبح سحرخیز شدند، یکی شان بیلش را برداشت و اول صبح رفت سر چشمه بودجه کشور، آن یکی هم سوار هواپیما شد و برای شرکت در اجلاس داووس رفت به سوئیس.

اوضاع در حال کنترل است

حواس تان را جمع کنید. اصلا حق ندارید فکر کنید که نباید نگران باشید، اصلا فکر نکنید مشکلات دارد حل می شود. اوضاع فقط در صورتی آرام خواهد شد که ملت و سیاستمداران در حال « نگرانی فعال» باشند. عمرو موسی دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد که « خطر حمله به ایران جدی است.»، از طرف دیگر هاشمی رفسنجانی هم در پاسخ غیر مستقیم به احمدی نژاد که گفته بود « اصلا نگران کشور نیستم» اعلام کرد که « اوضاع کشور نگران کننده است.» به نظر می رسد که آمریکایی ها اسلحه ها را نشانه گرفته اند و در بالای پشت بام ها و پشت دیوارها کمین کرده اند و منتظرند ببینند که آیا سیاستمداران ایرانی خودشان کشور را از دست این مشنگ خان در می آورند و اوضاع را کنترل می کنند یا نه، من اصلا معتقد نیستم که نگرانی تمام شده، چنین نیست. چشم ها را کاملا باز کنید و موقع خوابیدن هم سعی کنید به خواب سنگین فرو نروید.

دکتر اینقدی نژاد، اینقدی نژاد، اینقدی… این…

احمدی نژاد دارد تمام می شود. به نظر می رسد که بعد از سفر اینقدی نژاد به آمریکای لاتین و جدی شدن قضیه حمله آمریکا، فشارهای داخلی دارد اثرش را می کند و دکتر اینقدی نژاد دائما در حال ریز شدن و ریز شدن است. دیروز احمدی نژاد در مصاحبه تلویزیونی که از بس خسته کننده و تکراری بود، باعث چرت زدن و خمیازه کشیدن مجری تلویزیون هم شد، از یک اصطلاح جدید استفاده کرد. وی در پاسخ هر سووالی گفت: « کی گفته؟» وی در پاسخ به احتمال حمله آمریکا گفت: کی گفته؟ حمله؟ و در پاسخ سووال مربوط به گرانی کالاها گفت: گرانی؟ کی گفته؟ و در پاسخ به اینکه آیا نگران کشور نیستید؟ گفت: من؟ نگران؟ نه، اصلا نگران نیستم. آگاهان تاکید کردند که طبیعی است که احمدی نژاد نگران وضع کشور نباشد، چون نهایت مشکل این است که ایران نابود می شود. اتفاق خاصی که برای انرژی هسته ای پیش نمی آید. آگاهان که معمولا پیش بینی می کنند این دفعه به جای پیش بینی اظهار امیدواری کرده اند که با چرخش جدی مجلس و فعال شدن هاشمی رفسنجانی به عنوان مامور کنترل دولت و فعال شدن خاتمی در حوزه سیاست خارجی بتدریج احمدی نژاد از صحنه قدرت حذف شود. البته همه این مسائل در صورتی اتفاق می افتد که ملت و نیروهای فعال سیاسی میانه رو در درون حاکمیت دوباره ول نکنند و برند زیر درخت پسته باغ شان لالا کنند. اوضاع هنوز حطرناک است.

لبنان ساکت شد

همزمان با آغاز چرخش در اوضاع داخلی ایران، دیروز صبح احمدی نژاد اعلام کرد که با جلال طالبانی تلفنی حرف زده است، آگاهان احتمال می دهند که احمدی نژاد با سیدحسن نصرالله تلفنی حرف زده باشد، چون حزب الله لبنان از دیروز صبح به اعتصاب پایان داد. حسن نصرالله که اعلام کرده بود: « مخالفان قادرند فردا دولت را سرنگون کنند.» ظاهرا از ترس اینکه فردا برسد، به اعتصاب پایان داد.

این دفعه دیگه آب افتاد دست یزید

فراکسیون اصولگرایان دچار شکاف جدی شده و فعلا نمایندگان عاقل و معقول اصولگرا دارند از شکاف باهنر پرت می شوند به فراکسیون جدید. از طرف دیگر علاء بروجردی و احمد توکلی نخ سوزن دست گرفتند و دارند شکاف مذکور را بخیه می زنند. عصر دیروز بیش از صد نفر از نمایندگان مجلس برای ملاقات با هاشمی رفسنجانی رفتند. به نظر می رسد رسیدن تعداد فراکسیون جدید و اقلیت به تعداد صد نفر می تواند دست و پای احمدی نژاد را ببندد. هاشمی رفسنجانی دقیقا از محل مذکور وارد ماجرا شده و به نمایندگان گفت: « نمایندگان باید در بررسی ها و اظهار نظرهای مربوط به بودجه، کارشناسانه و دقیق برخورد کنند.» هاشمی که با بیل بالای سر راه آب دولت اینقدی نژاد ایستاده است، گفت: « نباید بگذاریم طرح های اقتصادی به دلیل مسائل سیاسی در کشور معوق بمانند.» هاشمی که مدتها بود در مورد شورای تشخیص مصلحت هیچ کاری نمی کرد و هیچ حرفی نمی زد، در کمال خونسردی گفت: « شورای تشخیص مصلحت بر روند تصویب بودجه نظارت خواهد داشت و اگر ضرورت پیدا کند، تذکر خواهد داد…» هاشمی گفت: « فرصت سوزی خیانت به کشور است.» بعد از این جلسه هم اکبر آقا چرچیل معروف به هاشمی با سفیر انگلیس ملاقات کرد و ضمن رد کردن پیش شرط برای مذاکره، گفت: « جمهوری اسلامی به دنبال ماجراجویی در خصوص انرژی اتمی نیست.». هاشمی رفسنجانی در مورد موضوع اسرائیل و فلسطین هم تغییر لحن مشخص داد و گفت: « مواضع جمهوری اسلامی و غرب دو حوزه متفاوت است و برای یافتن راه حلی در این خصوص می توان تلاش کرد.» موضوع مهم این که هاشمی امروز هم با نمایندگان مجلس ملاقات کرد و هم با انگلیس. لازم نیست شما هم کسی را پیدا کنید، اگر راست می گوئید همان سبزی فروش محله احمدی نژاد را پیدا کنید.

مخالفان چاوز به خیابان ریختند

به نظر می رسد که ستاره حسن نصرالله و احمدی نژاد و چاوز همزمان در حال افول است. امروز تظاهرات گسترده مردم در کاراکاس علیه اعطای اختیارات ویژه توسط چاوز از سوی مجلس صورت گرفت. مخالفان چاوز در تظاهرات گفتند: « با دیکتاتوری فردی مبارزه کنید»، « ما خواهان دموکراسی بیشتری هستیم.» و « ما خواهان رواج دیکتاتوری در کشور خود نیستیم.»

مرا ببخشید، امروز سرم شلوغ بود

امروز کلی گرفتاری داشتم، مرا ببخشید، کلی خبر بود که بیاد مرور می کردم، ولی نشد. مطلب امروز را همین جا درز می گیریم. دارم روی دو تا شعر برای احمدی نژاد کار می کنم، یکی اش روی ترانه « عموسبزی فروش» است… و دومی اش، … صبر کنید، هر دو را بزودی می خوانید.