اتهامات جدید آمریکا به ایران

نویسنده


ماتیو لی

وزارت خارجه آمریکا یک بار دیگر ایران را مهمترین دولت حامی تروریسم دانست و جمهوری اسلامی را متهم به کمک به تمام افراطیون خاورمیانه به خصوص در عراق کرد.

هر چند این موضوع تازگی ندارد ولی گزارش سالیانه وزارت خارجه در زمان حساسی منتشر شده است، چرا که تنها چند روز به ملاقات احتمالی کاندولیزا رایس و دیپلمات های ایرانی باقی مانده است.

احتمال دارد منوچهرمتکی وزیر خارجه ایران در کنفرانس همسایگان عراق با کاندلیزا رایس ملاقات کند. هدف از این کنفرانس بازگرداندن ثبات به عراق است. بوش روز دوشنبه گفت: “اگر وزیر خارجه ایران با کاندلیزا برخورد کند مطمئن هستم که کاندلیزا شرط ادب را به جا خواهد آورد.”

چنین ملاقاتی در حاشیه کنفرانس مصر، ملاقات در بالاترین سطح میان ایران و آمریکا از سال 2004 به حساب می آید.

دولت بوش قبلا از تماس دیپلماتیک با ایران خودداری می کرد چرا که درمورد غنی سازی اورانیوم و حمایت ایران از گروه های ضد اسرائیلی و گروه های شورشی عراق با ایران اختلاف داشت. ولی در روز های اخیر انعطاف بیشتری از سوی بوش و دولت او نشان داده شده است. وی گفت: “رایس سعی خواهد کرد به دولت ایران بگوید راه های بهتری هم به جز انزوا برای ایران وجود دارد.”

بوش از سوی دیگر ایران را “تهدیدی جدی برای صلح جهانی” نامیده است ولی گزارش روز دوشنبه در مورد تروریسم مساله ای جدا از برنامه هسته ای ایران به شمار می آید. در این گزارش از جزئیات اقدامات ایران در این زمینه سخن گفته شده است.

ایران در سال جاری که عملیات تروریستی در آن 25 درصد و میزان کشته شده ها 40 درصد نسبت به سال 2005 افزایش داشته است، از سوی آمرطکا به عنوان عامل اصلی حامی تروریسم معرفی شده است.

در گزارش وزرات خارجه در مورد تروریسم در سال 2006 از ایران به عنوان “فعال ترین دولت حامی” تروریسم یاد شده است. در این گزارش گفته شده بسیاری از اعضا و عناصر دولتی از جمله سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات در حمایت از بسیاری از گروه ها دست دارند.

بنا بر این گزارش این گروه ها “مستقیما در برنامه ریزی و حمایت ازعملیات تروریستی بخصوص در فلسطین و گروه های افراطی سوریه و لبنان شرکت دارند.”

سپاه پاسداران قبلا با “بمب های ضد تانک در عراق مرتبط” شناخته شده بود و به عنوان عامل کمک به حزب الله لبنان و تعلیم افراطیون شیعه عراق معرفی شده بود.

در عین حال به عقیده آمریکایی ها “ایران نقش مهمی در تشویق لفظی، عملی و مالی گروه های ضد اسرائیلی” داشته است. از تعداد 13338 حمله تروریستی در سال 2006 تعداد 6630 در عراق صورت گرفته است. همچنین تعداد 13340 نفر از مجموع 20498 نفر کشته شده در این سال در عراق اتفاق افتاده است. افغانستان نیز شاهد رشد عملیات تروریستی بوده است. تعداد این عملیات در سال 2006 معادل 749 فقره بوده است که افزایشی برابر 50 درصد نسبت به سال 2005 داشته است.

واشنگتن پست – 1 مه