ایران با آمریکا گفتگو نمی کند؟

نویسنده

mottaki461.jpg

استوارت ویلیامز


ایران روز سه شنبه با گفتن این موضوع که زمان برای مذاکره مناسب نیست، احتمال گفتگو را با وزیر امور خارجه آمریکا، کاندولیزا رایس، ذر کنفرانس امنیت عراق که این هفته برگزار می شود، منتفی دانست.

حضور منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، که روز سوم و چهارم ماه مه به همراه رایس دراین کنفرانس حضور دارد، انتظارات را مبنی بر اینکه این دو کشور بتوانند از بعد از سال 1980، گفتگوهای دوجانبه ای را در سطح بالا انجام بدهند، بوجود آورده است.

اما مهدی مصطفوی در جواب به این سوال که آیا نمایندگان دو کشور در شرم الشیخ، گفتگو خواهند کرد یا نه؟ گفت: “در حال حاضر شرایط برای چنین گفتگویی فراهم نیست. امریکا نمی تواند رفتار خشونت آمیز داشته باشد و از طرف دیگر موافق مذاکره باشد”.

غلامحسین الهام، سخنگوی دولت گفت: “مسئله گفتگو با آمریکا، جدی نیست. تا زمانی که آمریکا از رویکردها و نگاه‌های یکجانبه و استکباری و شیطانی خود دست برندارد، مشکلی حل نمی‌شود”.

ایران در ابتدا با گفتن این نکته که از حضور قدرت های جهان مانند آمریکا، به عنوان بخشی از حاضرین در کنفرانس در کنار همسایگان عراق، خشنود نیست، بی میلی اش را از حتی شرکت در کنفرانس شهر ساحلی شرم الشیخ در دریای سرخ ابراز کرد.

با این حال در این هفته تصمیم گرفته شد که متکی را فورا به آنجا بفرستند تا وزیر امورخارجه بتواند با رایس، گفتگویی تاریخی بکند. آمریکا هم چنین برخوردی را منتفی نمی داند. آخرین اظهارنظرها توسط مقامات ایرانی، حاکی از آن است که تهران در حالی که درها برای ارتباط غیر مستقیم همچنان بازنگه داشته است، نمی خواهد گفتگویی رودررو با رایس داشته باشد.

تبادل کلام بین دو دشمن که از سال 1980 رابطه دیپلماتیک نداشته اند و به دلیل اینکه آمریکا ایران را متهم می کند که به شورشیان عراق کمک می کند و در پی سلاح اتمی است، شدیدا سرد خواهد بود. واشنگتن از سال 1980 و بعد از اینکه دانشجویان تندرو در سال 1979 سفارت این کشور را در تهران به مدت 444 روز اشغال کردند، با ایران روابطش را قطع کرد. این قطع رابطه همچنان ادامه دارد.

کانال های رابطه بین دو کشور گاه و بی گاه باز شده اند، بخصوص زمانی که ایران و آمریکا بعد از سرنگونی طالبان در افغانستان، با هم همکاری کردند.

آمریکا گفته است که فقط در صورتی با ایران مذاکره می کند که این کشور دست از غنی ساری اورانیوم بردارد و این اقدامی است که ایران انجام نمی دهد. ایران گفته است که آماده گفتگو است، منتهی بدون پیش شرط.

مصطفوی اظهار داشت: “آمریکا نمی تواند یک روز بودجه برای مواجهه با ایران تصویب کند و این کشور را تهدید نظامی کند و روز بعد بگوید که می خواهد با ما مذاکره کند. آنها باید نشان بدهند که خواستار روابط منطقی و صحیح هستند. هدف این نیست که فقط مذاکره بکنیم. هدف این است که رابطه ای سالم بین دو کشور شکل بگیرد. برای رسیدن به چنین منظوری، شرایط باید مهیا شود”.

جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا، گفت که رایس در صورت رویارویی با متکی در جریان کنفرانس “ مودب، اما راسخ” خواهد بود، اما هر گونه گمانه زنی در مورد احتمال بهبود روابط کشورش با ایران را که به علت برنامه هسته ای تهران دچار تنش است را رد کرد.

اگر متکی و رایس ملاقات کنند، اولین دیدار بعد از اینکه کمال خرازی، وزیر امور خارجه وقت ایران و کالین پاول توسط میزبان مصری شان در کنفرانسی مشابه در مورد عراق در نوامبر 2004، سر میز شام در کنار هم نشانده شدند، خواهد بود.

مصطفوی با اشاره به پیشنهادی که سال گذشته از سوی کاخ سفید رد شد، گفت: “ما همانطور که احمدی نژاد گفت که آماده مناظره تلویزیونی با بوش است، ما می توانیم بحث کنیم”.

منبع: میدل ایست آنلاین، 1 مه 2007