پرداخت یارانه میلیونی به روزنامه هایی که چاپ نشدند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» افشاگری علیه محمدعلی رامین

یک ماه پس از برکناری معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد، مدیرکل اسبق مطبوعات خارجی این وزارت با انتقاد از عملکردهای مالی متصدی سابق این پست او را متهم به فساد مالی در مطبوعات از جمله اختصاص یارانه به روزنامه هایی کرد که منتشر نشده اند.

از محمدعلی رامین، شخصی که مورد انتقاد محمد حسین خوشوقت قرار گرفته، به عنوان  مبدع بحث‌های جنجالی مربوط به “انکار هولوکاست” و یکی از افرادی یاد می شود که در دوران تصدی گری معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد برخورد ها با رسانه های منتقد دولت را تشدید بخشید و  اندک روزنامه‌ها و نشریات منتقد بازمانده از سال‌های پیش را یک به یک به محاق توقیف راند.

 

کمک های میلیونی به روزنامه های جنجالی

محمد حسین خوشوقت، مدیرکل اسبق مطبوعات خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مطلبی که در “همشهری ماه” منتشر شده به نقد عملکرد محمد علی رامین در سمت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد پرداخته و آورده است: “نتیجه این کارکرد منفی، محروم ماندن نظام از کشف کامل و دقیق کاستی ها و نقصان ها بوده است.”

آنطور که خبرآنلاین گزارش داده، خوشوقت در مقاله خود اختصاص 40 درصد یارانه مطبوعاتی به پنج روزنامه همسو را  سبب سیه روزی بخش های قابل توجهی از رکن چهارم دموکراسی در کشور عنوان کرده و نوشته است: “آگاهان در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد می گویند که در دوره آقای رامین، یکی از روزنامه های جنجالی سراسری برای یک دوره یک ساله هر سه ماه 750 میلیون تومان کمک مالی دریافت داشته است.”

مدیرکل اسبق مطبوعات خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مقاله که  با عنوان “در ستایش یک برکناری” منتشر شده، از کمک 130 میلیون تومانی وزارت ارشاد به روزنامه ای در شمال کشور خبر داده است که حتی منتشر نمی شده و در صورت انتشار هم طبق مقررات مستحق دریافت 30 میلیون تومان بوده است.

تقسیم آگهی های دولتی با ملاک های خاص سلیقه ای و سیاسی و نیز تلاش برای ترویج عنوان “امام” برای آیت الله خامنه ای از طریق تعیین پاداش مالی از دیگر ابهاماتی است که به گزارش خبرآنلاین در این مطلب در خصوص مدیریت محمدعلی رامین در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به آنها اشاره شده است.

همکار سابق رامین این انتقادات را تنها یک ماه پس از برکناری وی از سمت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و جایگزینی محمدجعفر محمدزاده، رئیس سابق دفتر محمد رضا رحیمی مطرح کرده است.  گزیده ای از یادداشت انتقادی محمد حسین خوشوقت دیروز در بسیاری از رسانه های وابسته به اصولگرایان منتشر شد.

 

رامین؛ یار انکارهای احمدی نژاد

محمد علی رامین که یکی از نزدیکان محمود احمدی نژاد، رییس دولت دهم، است در چهار سال گذشته همراه با او از چهره های جنجالی در موضوع انکار هولوکاست و کشتار یهودیان در جنگ جهانی دوم بوده که با اعتراض های گسترده جهانی روبرو شد.

او سمت هایی چون دبیر کلی جمعیت دفاع از اقلیت‌های مسلمان در غرب، دبیر کلی بنیاد جهانی هولوکاست، دبیر کلی سازمان  امت اسلامی، مدیریت مسئولی ماهنامه امامت، مسئولیت اتحادیه راه اسلام در اروپا، مشاورت احمدی نژاد در سازمان صدا و سیما را، قبل از معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد اسلامی به عهده داشته است.

از جمله آخرین جنجالهای محمد علی رامین  یک مصاحبه تلفنی و با رادیو گفتگو  بود. او خطاب به مجری یکی از برنامه های این رادیو که در مورد اظهارات وی درباره روحانیت و مسجد سؤال پرسید با عصبانیت گفت: شما غلط می‌کنید از قول من این اراجیف را می‌گویید.

 رامین سپس در حاشیه نمایشگاه مطبوعات با تکرار سخنانش در آن برنامه گفت که “منظورش از عبارت غلط کردی، مجری و تهیه کننده آن برنامه بوده است نه مسئولان صداو سیما.” او همچنین گفت: “می‌خواستم با این جواب جلوی فتنه را بگیرم.”

رامین پس از شکل‌گیری دولت دهم، در آبان ماه سال ۸۸ به سمت معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد منصوب شد. مطبوعات ایران در زمان تصدی گری این سمت از سوی وی یکی از تلخترین دوران های خود را تجربه کرد. بسیاری از روزنامه ها بارها از سوی رامین تذکر و اخطار گرفتندو تعدادی هم توقیف شدند.

در این دوره تشدید فشارها تنها به رسانه‌های اصلاح‌طلب منتقد محدود نماند و رسانه‌های اصولگرای منتقد دولت نیز در این دوره با تذکر شدید هیات نظارت بر مطبوعات مواجه شدند.

روزنامه های جمهوری اسلامی و فرهنگ آشتی از جمله روزنامه های اصولگرای منتقد دولت احمدی نژاد بودند که در دی ماه 88 به خاطر انتشار بیانیه هفدهم میرحسین موسوی از طرف هیات نظارت بر مطبوعات اخطار گرفتند. رامین دلیل این اخطار را ممنوعیت فعالیت مطبوعاتی کسانی که علیه نظام اسلامی تبلیغ می‌کنند عنوان کرد.

او در توضیح تشدید این فشارها گفت: “روزنامه‌هایی که تذکر می‌گیرند یا توقیف می‌شوند مثل عنصر فاسد و آلوده‌ای هستند که همه فضای مطبوعات را آشفته می‌کنند و ما با توقیف آنها سعی در تلطیف این فضای آشفته را داریم.”

افشاگری مدیرکل اسبق مطبوعات خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد فساد مالی محمد علی رامین در شرایطی مطرح می شود که فشارها بر اهالی مطبوعات در ایران همچنان ادامه دارد.

به گفته سازمان های مدافع آزادی بیان و مدافع حقوق روزنامه نگاران، در یک سال گذشته و پس از حوادث مربوط به انتخابات دور دهم ریاست جمهوری، محدودیت‌های بی‌سابقه‌ای بر مطبوعات و روزنامه‌نگاران ایرانی تحمیل شده است.

براساس اعلام گزارشگران بدون مرز، در آخرین جدول رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات که با توجه به وضعیت آزادی مطبوعات در کشورهای جهان در محدوده زمانی ۱۰ شهریور سال ۱۳۸۷ تا ۱۰ شهریور سال جاری تنظیم شده، ایران به پشت دروازه سه کشور “جهمنی” برای آزادی مطبوعات یعنی ترکمنستان، کره شمالی و اریتره رسیده است.