حرف روز

نویسنده
بهاره خسروی

مهاجرت به فرانسه…

تنها در عرض کمتر از دو هفته بازتاب رسانه‌‌ای ابراز ارادت خاص علیرضا افتخاری، از خوانندگان موسیقی سنتی ایران به احمدی‌نژاد کار را به جایی رسانده که وی خبر از ترک ایران داده است.

علیرضا افتخاری که شانزدهم مرداد ماه گذشته در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار در حضور محمود احمدی‌نژاد قطعاتی را اجرا کرده بود، در پایان مراسم با در آغوش گرفتن احمدی‌نژاد طی چند مرحله تاکید کرد که ارادت ویژه‌ا‌ی به “رییس جمهور” ایران دارد.

این خواننده در این باره گفت: “رییس جمهور به محضی که به نزد من رسید خودش را از طرفداران و علاقمندان پیگیر آثارم معرفی کرد و من به رسم تشکر از این ابراز علاقه، او را در آغوش گرفتم.”

 

ابراز اردات غیر طبیعی

البته مشکل تنها بحث اجرای موسیقی و ابراز ارادت این دو به یکدیگر نبود، رسانه‌های منتقد ابراز اردات افتخاری را “ غیر طبیعی ” خواندند.

غیر طبیعی از آن رو که بسیاری از هنرمندان بعد از حوادث انتخابات ریاست جمهوری، دولت احمدی نژاد را تحریم کرده و در مراسم های رسمی شرکت نمی‌کنند.

اما این خواننده نه تنها در بسیاری از برنامه‌های دولتی شرکت کرده که در رادیو و تلویزیون ایران هم حضور پررنگی دارد.همان دولت و رسانه هایی که بعد از انتشار حواشی دیده بوسی افتخاری با احمدی‌نژاد از سوی این خواننده با انتقاد مواجه شدند.

 

یک دیده بوسی و اینهمه حاشیه

افتخاری درباره ی حاشیه های پس از آن دیده بوسی گفته است:“پس از آن مراسم و مسایل بسیاری که در پی آن پیش آمد، برخوردهای بدی با من و خانواده‌ام صورت گرفت، پیگیری‌هایی که خبرنگاران هم داشتند به نوعی در حادشدن این ماجرا تاثیر داشت. همین پیگیری‌ها و بی انصافی‌های برخی، ماجرا را برای ما بسیار ناگوار کرد. ناگوار، نه از آن روی که رسم ادب به جا آوردم، بلکه به خاطر برداشت‌های نادرستی که از رابطه من با رییس جمهور شد.”

بمب خبری در جایی منفجر شد که افتخاری خبر از ترک خاک ایران و حضور در فرانسه داد.موضوعی که بسیار عجیب به نظر می رسید. چون در چند سال گذشته همواره منتقدان دولت  ایران به دلیل فشارهای مختلف مجبور به ترک ایران شده‌اند و تاکنون سابقه نداشته است فردی به دلیل ابراز علاقه نسبت به یک مقام مملکتی مجبور به ترک کشورش شود.

 

افتخاری ربنا می‌خواند؟

طی دو هفته‌ی اخیر اخبار مختلفی پیرامون این خواننده که به دلیل پرکاری هم همواره از سوی موسیقی دانان با انتقاد مواجه می‌شود، منتشر شد. ابتدا از اعلام آمادگی افتخاری برای اجرای “ربنا”  خبر داده شد. دعایی که محمدرضا شجریان خواننده شهیر ایرانی حدود 30 سال قبل اجرا کرده و برای بسیاری از ایرانیان یادآور ماه رمضان است.اما این خواننده به دلیل حضور در اعتراضات خیابانی در جریان کودتای انتخاباتی سال گذشته و گفت و گو با رسانه‌های خارج از کشور با غضب حکومت ایران مواجه شد و با وجود درخواست‌ها و اعتراضات مختلف نوای ربنا ی او در صدا و سیمای ایران پخش نمی‌شود.

این خبر که با عنوان “افتخاری: برای شادی دل رهبر و رییس جمهور ربنا را می‌خوانم” منتشر شده بود بلافاصله از سوی وی کذب محض اعلام شده: “یافتن جایگزین برای آن قطعه نشدنی است.” وی با ابراز ارادت به استاد آواز ایران اعلام کرد که مردم می‌توانند از طرق دیگری، به جز شبکه‌های صدا وسیما، این قطعه را در خانه هایشان بشنوند و حتما هم خواهند شنید.افتخاری حتا گامی فراتر گذاشت و از صدا و سیما درخواست کرد که ربنا را پخش کنند.

وی همچنین از برخوردهای سیاسی با هنرمندان ابراز ناراحتی کرد و گفت چرا باید دنبال دیگرانی باشیم تا این قطعه دلنشین را بازخوانی کنند و چرا از داشته‌هایمان بهره نمی‌بریم؟ بهتر است که شائبه‌ها را برطرف کنیم و دامن هنر را به سیاست آغشته نکنیم.دامنه‌ی این ماجرا حتا به تذکر مدیران تلویزیون به افتخاری هم کشیده شد.و برخی از مدیران تلویزیون ایران او را به خاطر اسم بردن از محمدرضا شجریان بسیار سرزنش کردند.

 

حفظ 450 غزل حافظ و 16 جزء قرآن، مهریه دختران افتخاری

خبرهای عجیب هم در این بین کم نبود. این که افتخاری برای هر اجرایش در تلویزیون یا مراکز دولتی رقم های میلیونی می گیرد و این که وی مهریه دخترانش را حفظ 450 غزل حافظ و 16 جزء قرآن قرار داده است.مواردی که به شدت این خواننده را آزرده خاطر ساخت. و باعث شد که وی از کسانی که به گفته ی وی در این ماجرا سکوت کردند انتقاد کند.

افتخاری یکی از دلایل انتقادات همه جانبه از خود را پخش گسترده‌ی آثارش در صدا و سیمای ایران اعلام کرد و این که اغلب این آثار بدون اجازه پخش شده اما حتا در قبال آن هم ذره‌ای  مهر و محبت به وی روا نداشته‌اند.

او خطاب به ضرغامی گفت: “اگر قصدی به جز خدمت به مردم کشورم داشتم، اکنون به خاطر پخش صد‌ها اثرم باید میلیاردها تومان ازآن سازمان مطالبه می‌کردم، اما چون به قصد خدمت و تلطیف روح وروان هموطنانم آثارم را خوانده‌ام، نه تنها درخواستی از سازمان صداوسیما نکردم، بلکه همیشه هم با این عزیزان نهایت همکاری را داشته‌ام. اما گمان نمی‌کردم ایشان هم تا این حد بی‌مهر باشند و توجهی به هنرمندان نداشته باشند و دستمزد سال‌ها همکاری مرا به این نحو وبا کم لطفی فراوان ندهند.”

 

کسی حالمان را نپرسید

او با انتقاد و ابراز گلایه از احمدی‌نژاد و گروه فرهنگی دولت، اظهار داشت: “پس از این پیش آمدها و تبعات بسیاری که برای من و خانواده‌ام به وجود آمد، حتی برای یک بار یکی از اطرافیان متعددی که رییس جمهور دارد، احوالی از ما نپرسید تا حداقل بدانم کارم درست بوده یا نه اما اکنون می‌گویم نه.”

وی البته تاکید کرد که قبل از رفتن از کشور حتما نامه‌ای به رییس جمهور و تیم فرهنگی دولت می‌نویسد و گلایه‌هایش را با آنها مطرح می‌کند. نامه ای که به گفته ی افتخاری در آن از رییس جمهور خواهد خواست “ که به جای او خودش جوابگوی مردم باشد.”

او به برخی از مفاد این نامه اشاره کرد و گفت: “در این نامه خطاب به رییس جمهور خواهم نوشت که شما حتما در جریان آن چه برای من پیش آمد قرار گرفته‌اید، اما هیچ واکنشی نشان ندادید.”

افتخاری تاکید کرد: “برای احمدی‌نژاد می‌نویسم که شاید شما ما را یکی از حواشی دانستید که به موضوعاتی که پیش آمد توجه نکردید. بر این اساس با چند دهه فعالیت در زمینه حفظ و گسترش موسیقی اصیل و عرفانی ایرانی، به قدری این ماجراها آزارم داد که برای رهایی از آن، کشورم را ترک می‌کنم.” اوگفت: “در این نامه از رییس جمهور می‌پرسم چطور حتی یکی از دوستان شما هم فرصت نکرد حالی از اینجانب، به عنوان کسی که سال‌ها برای موسیقی اصیل این کشور زحمت کشیده، بپرسد؟ حال آنکه من تنها به خاطر سوء تفاهم‌های ایجاد شده از دیدار با شما تحت فشار قرار گرفتم.”

 

افسردگی، حاصل انتقادات دو هفته‌ای

افتخاری برخی از این نوع رفتارها را تلاش برای حذف خود از عرصه موسیقی تعبیر کرد و خطاب به کسانی که چنین میلی دارند، گفت که به زودی با سفر به فرانسه، به خواسته‌هایشان می‌رسند: “…و از آنجایی که این مسائل افسردگی مفرطی برایم داشته قصد دارم از ایران بروم و در فرانسه زندگی کنم.” او با اعلام این مطلب، تاکید کرد که کارهای سفرش را هم انجام داده و مراحل مربوط به خروج را سپری کرده است.

 

اسفندیار دلجویی می‌کند

افتخاری در حالی خبر از خروج خود از ایران داده است که همچنان تاکید می‌کند با دشمنان جمهوری اسلامی مراوده نخواهد داشت. وی در همین ارتباط از درخواست گفت و گو از سوی رسانه هایی که وی بیگانه شان می خواند خبر داد و این که وی حاضر نشده است به “ملت، کشور و مسولان  عزیز ایران پشت کند.”

از سوی دیگر یک هفته بعد از انتشار انتقادهای افتخاری خبر رسید که اسفندیار رحیم مشایی، رییس دفتر احمدی‌نژاد با وی تماس گرفته و از وی دل‌جویی کرده است و تاکید کرده که شخصا به دیدار افتخاری خواهد رفت. با این حال گفته می‌شود که این خواننده با این تماس قانع نشده است.

حال باید منتظر ماند و مشاهده کرد که افتخاری چمدان هایش را باز خواهد کرد یا راه فرودگاه را در پیش می گیرد تا در فرانسه ساکن شود.