این بار زنان وارد سالن های ورزشی میشوند؟

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» مجوز صادر شده اما منتظر ابلاغ وزارت کشور است

فروردین ماه امسال وقتی معاون وزیر ورزش و جوانان از تایید طرح پیشنهادی این وزارتخانه، برای حضور زنان و خانواده‌ها در “سالن‌های ورزشی” از سوی شورای امنیت کشور خبر داد، تنها چند ساعت طول کشید تا از سوی وزارت کشور تکذیب شود. حالا این بار معاون زنان رییس‌جمهوری از “تایید نهایی” ورود زنان به سالن‌های والیبال خبر داده اما اجرای آن را منوط به ابلاغ وزارت ورزش و جوانان دانسته است.

 

مولاوردی: فکر نمی‌کنم مشکلی وجود داشته باشد

تیم ملی والیبال ایران در بیست و ششمین دوره مسابقات والیبال لیگ جهانی حضور دارد و در روزهای پایانی خرداد ماه، نوبت به میزبانی ایران در این مسابقات خواهد رسید. حالا سوال مهم درباره میزبانی ایران این است که آیا زنان ایرانی پس از چندین سال محدودیت، دوباره اجازه ورود به سالن و تماشای مسابقات تیم ملی والیبال را به دست خواهند آورد یا نه.

روزنامه شرق به سراغ شهین‌دخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان رفته و درباره تحقق وعده حضور زنان در سالن‌های ورزشی پرسیده است. مولاوردی توضیح داده: “در جلسات وزارت کشوربا حضور نمایندگان وزارت کشور، نیروی انتظامی و وزارت ورزش و جوانان سازوکارهایش تدوین شده و صورت‌جلسه امضا شده منتها ابلاغ نشده است.”

او البته مطمئن نبوده که این موضوع از سوی وزارت ورزش اعلام شده یا نه ولی قول داده موضوع را از وزیر ورزش پیگیری کند، اما در نهایت خوشبین است: “برای والیبال فکر نمی‌کنم مشکلی وجود داشته باشد از قبل هم مشکلی نبوده است.”

فاطمه جمالپور، خبرنگار روزنامه شرق به یاد معاون رییس‌جمهوری آورده که سال گذشته هم گفته بود مشکلی برای ورود زنان وجود ندارد اما کار به ضرب و شتم و بازداشت کشیده شد؛ مولاوردی در پاسخ گفته است: “پارسال همه آن اتفاقات و برخوردها جای سؤال داشت و عجیب بود. در مورد والیبال قبلا که مشکلی نبوده است. قطعا اگر ضمانت داده نشود، باید اعلام شود که حضور پیدا نکنند تا دوباره آن اتفاقات تکرار نشود.”

شامگاه روز دوشنبه، این مصاحبه در بخش خبری شبکه سوم سیما هم بازتاب پیدا کرد تا خیلی‌ها آن را نشانه‌ای مبنی بر جدی شدن تصمیم دولت برای تحقق وعده‌اش بدانند. اما بار قبل هم خبر صدور مجوز در حساب توییتر و فیس‌بوک مولاوردی منتشر شده و روزنامه دولتی ایران هم آن را در صفحه یک خود پوشش داده بود اما خبر تکذیب شد.

 

تجربه تلخ پارسال، آزمون سخت امسال

وزیر ورزش و جوانان اواسط اسفندماه سال گذشته اعلام کرد: “بازنگری‌هایی در موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها صورت گرفته است.”

گودرزی درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها و احتمال گرفتن میزبانی جام ملت‌های آسیا از ایران به همین دلیل، نیز گفته بود: “پرداخت یک سویه به موضوع بانوان و حضور آنها در ورزشگاه‌ها با صدای بلند به نحوی که ایجاد حساسیت کند مطمئنا به نفع ورزش نخواهد بود. کار گروهی در این باره تشکیل شده است و چارچوب‌هایی نیز در این زمینه تدوین شده است. فکر می‌کنم این موضوع در یکی از کمیته‌های شورای امنیت ملی نیز مطرح و بازنگری‌هایی در این زمینه انجام شده است. ان‌شاءالله در صورت تدوین اتفاقات خوبی با رعایت ضوابط خواهد افتاد. البته این موضوع با رعایت شئونات اسلامی خواهد بود و مراجع ذی‌صلاح در این خصوص باید اظهارنظر کنند.”

حالا مشخص نیست “مراجع ذی‌صلاح” مدنظر وزیر ورزش چه نهادهایی هستند و آیا وزارت کشور هم منتظر اجازه این مراجع است که تصمیم اتخاذ شده را ابلاغ نمی‌کند؟

در نیمه اردیبهشت ماه، انصار حزب‌الله تهدید کرد که در صورت صدور مجوز حضور زنان در ورزشگاه‌ها “وارد میدان عمل” شده و در ورزشگاه آزادی “زلزله” برپا خواهد کرد. این گروه تندروی مذهبی عنوان کرده بود که در “ادامه دسیسه سکولارها” قرار است به زودی شاهد حضور زنان در “ورزشگاه‌های مردان” باشیم. یالثارات الحسین، ارگان این گروه، نوشته بود که دولت حسن روحانی “تمام اهتمام” خود برای زیر پا گذاشتن “شرع مقدس” را به کار گرفته و پیش می‌رود و رسانه‌های “فاسد” از این روند حمایت می‌کنند و هورا می‌کشند.

اما وقتی نوبت به میزبانی ایران برسد، بار دیگر تمام نگاه‌ها به ایران دوخته خواهد شد تا مشخص شود آیا بار دیگر زنان پشت درهای بسته ورزشگاه آزادی خواهند ماند یا خیر؟ سال گذشته و در پی برخورد با زنان متقاضی ورود به سالن‌های والیبال، غنچه قوامی شهروند ایرانی-بریتانیایی دستگیر شد و این موضوع، مساله تبعیض‌ در تماشای مسابقات ورزشی در ایران را به رسانه‌های بین‌المللی کشاند.

در پی تلاش‌های فعالان حقوق زنان در داخل و خارج از کشور، فدراسیون جهانی والیبال هم وارد عمل شد و میزبانی رقابت‌های نوجوانان جهان در سال ۲۰۱۵ را از ایران گرفت. به این ترتیب این بار دولت تنها با فعالان حقوق زن و زنان ورزش دوست مواجه نیست و باید جوابی برای تنبیه احتمالی مراجع بین‌المللی ورزشی هم داشته باشد.

عکس: تماشاچیان مسابقه ایران و آمریکا در لس‌آنجلس خواستار حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران هستند