طرح حمله نظامی آماده است

نویسنده

» مقاله گاردین درباره تازه ترین اظهارات ژنرال مولن

اد پیکینگتون

مشاور نظامی اصلی باراک اوباما اعلام کرد ایالات متحده طرح حمله به ایران را در اختیار دارد تا در صورت لزوم، از آن به عنوان اهرمی برای بازداشتن رژیم تهران از کسب تسلیحات هسته ای استفاده کند.

دریاسالار مایک مولن رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و بلندپایه ترین افسر نظامی این کشور در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در شبکه ان بی سی، با این سؤال روبرو شد که آیا ارتش برای حمله به ایران طرحی در اخـتیار دارد یا خیر. وی پاسخ داد: “بله، این طرح را در اختیار داریم.”

اظهارات مولن یک ابراز نظر نادر از سوی مقامی عالیرتبه در دولت آمریکا مبنی بر پذیرش وجود طرح یک حمله احتمالی نظامی به ایران ارزیابی می شود. اظهار نظر مقامات دولت اوباما یا مقامات وابسته به دولت معمولاً به این صورت بوده که “همه گزینه ها روی میز هستند.”

وی هیج نشانه ای از اشتیاق آمریکا برای درگیر کردن رهبران ایران در یک رویارویی آشکار بروز نداد. مولن گفت دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای غیرقابل قبول است، اما وی به همین اندازه از دورنمای یک حمله نظامی “عمیقاً نگران” است.

وی گفت، حمله به ایران می تواند “پیامدهای نا خواسته ای به همراه داشته باشد که پیش بینی آنها در یک منطقه فوق العاده بی ثبات دنیا دشوار خواهد بود.”

رویکرد آمریکا در همراهی با انگلستان و فرانسه در زمینه تهدید ساخت بمب هسته ای از سوی ایران، بر استفاده از فشار فزاینده تحریم ها استوار بوده است؛ به این امید که تهران به خواست بین المللی گردن نهد و برنامه غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. مولن گفت: “من امیدوارم این رویکرد نتیجه بدهد.”

دولت اوباما همواره تأکید کرده که گزینه نظامی به عنوان یک راه حل نهایی بر روی میز باقی خواهد ماند. مولن در این باره گفت: “امیدوارم کار به آنجا نرسد، اما این یک گزینه مهم است و این کاملا قابل درک است.”

سازمان ملل در ماه ژوئن سخت ترین تحریم های ممکن علیه ایران را وضع کرد، تحریم هایی که بانک های ایرانی و شرکت های صادراتی را هدف قرار داده اند. تصویب قطعنامه سازمان ملل با مجموعه ای از محدودیت های سخت تر اتحادیه اروپا از جمله تحریم سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز ایران دنبال شد. 

مدت زمان کوتاهی پس از اعلام خبر تحریم های جدید، تهران از آمادگی خود برای شروع گفتگوها و رسیدن به توافق برای مبادله اورانیوم آن کشور با سوخت غنی شده قابل استفاده در برنامه غیرنظامی و تولید انرژی خبر داد. این سوخت قابل تبدیل به مواد مصرفی در تولید بمب هسته ای نیست. رژیم ایران هرگونه قصد و نیتی برای تولید یک بمب هسته ای را تکذیب کرده است.

 

منبع: گاردین- 1 اوت