فائزه هاشمی: رای مردم را ندارند، می خواهند به نوعی دیگر رای بیاورند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» واکنش به جنجال مجلس و ضرب و جرح علی مطهری

فائزه هاشمی می گوید که اتفاقات دیروز مجلس را بی ارتباط با انتخابات سال آتی نمی داند و نمایندگانی که می دانند رای مردم را ندارند به گونه دیگری می خواهند رای بگیرند. او هدف از حمله و درگیری لفظی و فیزیکی تعدادی از نمایندگان با علی مطهری و جلوگیری از ادامه نطق او را در جهت امنیتی کردن فضا ارزیابی می کند و می گوید کسانی که سال ۸۸ و جریانی که فتنه می نامند را دکانی برای رسیدن به منافع خود کرده اند، از آوردن نام آقای موسوی، خانم رهنورد و اقای کروبی هم وحشت دارند.

علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس روز یکشنبه در صحن علنی از نمایندگان تندروکتک خورد و دست اش آسیب دید. او در نطق پیش از دستور خود گفته بود “اینجانب حصر خانگی آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد را پس از پایان آشوب های خیابانی بدون حکم قضایی همچنان خلاف اصول متعدد قانون اساسی می دانم” جمله ای که به پایان نرسیده شعار “مرگ بر فتنه گر” از سوی تعدادی از نمایندگان را به دنبال داشت، خبرنگاران از صحن مجلس اخراج شدند، و ابوترابی، نایب رئیس مجلس که اداره جلسه را بر عهده داشت جلسه را برای دقایقی متوقف کرد. فیلم های دوربین های عکاسان خبری از سوی حراست مجلس ضبط شد و موسی غضنفرآبادی، نماینده بم اعلام کرد هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در جلسات بعدی خود مطالب عنوان شده توسط علی مطهری در نطق وی در جلسه علنی مجلس را مورد بررسی قرار خواهد داد.

روز گذشته هم صفر نعیمی رز، یکی از حمله کنندگان به علی مطهری به خبرگزاری فارس گفته که بیش از ۵۰ نماینده مجلس طی نامه‌ای از علی مطهری نماینده تهران به هیأت نظارت بر نمایندگان شکایت کرده اند.

فائزه هاشمی، نماینده سابق مجلس و مدیرمسول روزنامه توقیف شده “زن” در مصاحبه با “روز” با عجیب خواندن اتفاقات دو روز گذشته مجلس می گوید: این داستان، داستان عجیبی است. حوادث این گونه، بیرون از مجلس خیلی اتفاق افتاده الان هم که فضا تندتر شده با حمله به سخنرانی ها نمی گذارند سخنران حرف اش را بزند. بیرون از مجلس بارها این اتفاق افتاده وحالا به مجلس هم کشیده. اینکه در مجلس نمایندگان تحمل شنیدن حرف همکار خودشان را که براساس قانون اساسی حق اظهارنظر آزادانه دارد را ندارند و نمی توانند تحمل کنند هشدار مهمی است و می تواند نشانه ای از چیزهایی باشد که در اینده اتفاق خواهد افتاد. باید قضیه به صورت جدی مورد بررسی قرار بگیرد و خود مجلس بر اساس آئین نامه مجلس این قضیه را بررسی کند.

او می افزاید: هیات نظارت بر رفتار نمایندگان گفته اند قرار است نطق آقای مطهری را بررسی کند و من جایی ندیده ام گفته باشند که رفتار نمایندگان خاطی را بررسی خواهد کرد. همه اینها چیزهای خطرناکی است و نشان از جریاناتی دارد. این حرکت های چکشی مخرب فضا را تنگ تر و تنگ تر می کند تا کسی نتواند اظهارنظری بکند حتی بیشتر از وضعیتی که الان وجود دارد.

فائزه هاشمی سپس می گوید که این مساله را بی ارتباط با انتخابات سال آینده نمی داند: وقتی با خاطیان برخورد لازم نمی شود و خطاهای شان مورد بررسی قرار نمی گیرد و اجازه می دهند خارج از چارچوب قانون هر رفتاری می خواهند بکنند و کسی نمی گوید حتی که چرا؟ و نمی گوید که این خلاف قانون است. نشان می دهد که اهدافی دارند. ما نزدیک انتخابات هستیم و من این قضیه را بی ارتباط با انتخابات سال آینده نمی دانم. می خواهند شرایطی ایجاد کنند که افراد بترسند و بگویند وقتی با نماینده مجلس چنین رفتاری می کنند وای به حال دیگران.

به گفته او “می خواهند فضای امنیتی همراه با ارعاب و تهدید ایجاد کنند تا بتوانند به خواسته های شان برسند. این رفتارها نشان دهنده این است که چون در بطن جامعه جایگاهی ندارند و در انتخابات رایی ندارند می خواهند فضا را به سمتی ببرند که به گوناه دیگری پیروز شوند اگر رایی داشته باشند این رفتارها را نمی کنند”.

فائزه هاشمی سپس در پاسخ به این سوال که پس از آوردن نام آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد، برخی نمایندگان برآشفتند و حای اجازه ندادند ببینند حرف آقای مطهری چیست و آیا نشانه ترس آنها ار این نام ها است؟ می گوید: قضیه مقابله با ۸۸ و جریانی که اینها فتنه می نامند به دکانی برای شان تبدیل شده و می خواهند این نام ها یعنی نام آقای موسوی، آقای کروبی و خانم رهنورد در فضایی ابهام آمیز باشد و نام بردن از اینها برای جامعه عادی نشود. احساس خطر می کنند از آوردن اسم اینها.

او می افزاید: وقتی اسم آورده شود و دفاع شود می تواند به پدیده ای عادی در جامعه و رسانه ها تبدیل شود و از همین می ترسند. البته الان هم علیرغم فشارها اسم آنها مطرح می شود ولی اینها می خواهند به هیچ عنوان نامی برده نشود و اگر هم نامی برده می شود همراه با وحشت باشد تا بتوانند از دکان شان برای منافع شان استفاده کنند.

 

مطهری معترض شد

همزمان اما سیدمهدی موسوی نژاد، نماینده دشتستان و عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت که یکی از حمله کنندگان به علی مطهری بوده به “روز” می گوید که هیچ نماینده ای متعرض علی مطهری نشده و این مطهری بوده که به نمایندگان تعرض کرده است.

درگیری فیزیکی و هل دادن علی مطهری از سوی برخی نمایندگان را عابد فتاحی، نماینده ارومیه در مصاحبه با “روز” تایید کرده بود. برخی گزارش ها در شبکه های اجتماعی حکایت از این دارد که سیدمهدی موسوی نژاد، او را هل داده است. او در مصاحبه با “روز” اما مدعی است که “این دروغ کذب است که نوشته اند نه تنها من، هیچ نماینده ای ایشان را هل نداد و اتفاقا ایشان به نمایندگان تعرض کرد. رسانه های بیگانه هستند که نوشته اند ما تعرض کردیم و در داخل هم کسانی که به فرمان رسانه های بیگانه هستند و امر ارباب را اطاعات می کنند و نوکرای بیگانه هستند”.

او بیش از این حاضر به صحبت نیست اما در جلسه دیروز مجلس هم در تذکری به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار تذکر جدی وی به خبرگزاری‌ها و رسانه‌هایی که به ادعای او به دروغ مطالبی را تحت عنوان حمله نمایندگان به آقای مطهری را انعکاس داده شده و گفته است که هیچ حمله یا برخوردی فیزیکی صورت نگرفته است.

 اما موضع علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی که روز یکشنبه در غیاب او، ابو ترابی، نایب رئیس مجلس اداره جلسه پرحاشیه آن روز را برعهده داشت در قبال این رفتار نمایندگان چیست؟ علی لاریجانی بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا دیروز در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالت آنها در خصوص این قضیه گفته است: مسائل مهمی در کشور داریم و فکر می کنم که همه باید توجه داشته باشند که هر چه فضای کشور آرام تر و منطقی تر باشد تا بتوانیم در شرایط فعلی مشکلات کشور را حل کنیم و این یک وظیفه ملی است.

او افزوده: شما رسانه ها هم باید همین فضا را دنبال کنید و به دنبال سوژه هایی نگردید که از نظر سیاسی داغ باشد و بهتر است ترویج کنید که فضا به سمت آرامش بیشتر باشد؛ نکته ای که اخیرا مقام معظم رهبری در تولد پیامبر گرامی اسلام بر آن تاکید کردند.

 

سایر واکنش ها

حسین شریعتمداری، نماینده ولی فقیه در روزنامه کیهان با حمله شدید به علی مطهری نوشته است “جناب علی مطهری بدون انتساب به پدر بزرگوار و شهیدشان نزد رسانه‌ها و محافلی که برای ایشان کف و سوت می‌زنند، اهمیتی ندارد”.

او میرحسین موسوی و مهدی کروبی را با شمر و یزید، قاتلان امام سوم شیعیان براساس روایت شیعیان، مقایسه کرده و نوشته است که علی مطهری “این واقعیت ملموس را نادیده گرفت که سران فتنه آمریکایی اسرائیلی ۸۸ به گواهی صدها سند غیرقابل انکار تحت مدیریت مستقیم مثلث آمریکا، اسرائیل و انگلیس و با هدف براندازی نظام دست به وطن‌فروشی و جنایت زده‌اند”.

در مقابل اما غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، با تاسف آور خواندن رفتار روز یکشنبه نمیاندگان در روزنامه اعتماد نوشته است: عده‌ای هنوز به دنبال توهین و بد و بیراه گفتن هستند و در تلاشند تا از این راه خود را از زیر بار عذاب وجدانی که در نتیجه حمایت‌های بی‌دریغ‌شان از دولت سابق به وجود آمده رهایی دهند. اما این موضوع در حافظه ملت مانده است و بعید می‌دانم کسی بتواند اتفاقات به وجود آمده در سال‌های اخیر را فراموش کند.

فاطمه چهل امیرانی و ژیلا بدیهیان، همسران حمید باکری و محمد ابراهیم همت، سرداران کشته شده در جنگ ایران و عراق هم در نامه ای مشترک با حمایت از علی مطهری، از علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی خواسته اند سطح فرهنگی و دیدگاه های مجلس را بالا ببرد.

آنها در این نامه که در وب سایت کلمه منتشر شده نوشته اند: عده ای در مجلس سخنان مطهری را نمی فهمند یا قرار است دیر بفهمند و یا به صرفه نیست بفهمند.

مسعود پزشکیان، نماینده تبریز هم به خبرگزاری ایلنا گفته است: عده‌ای از آدم‌ها حتی ۷ دقیقه تحمل این را ندارند که کسی پشت تریبون برود و حرف بزند حتی حرف مخالف. اتفاقا دیدن اینها برای جامعه و همه کسانی که این سیستم را می‌بینند خوب است٬ زیرا متوجه می‌شوند چه کسانی و چگونه و با چه ادبیاتی حرف می‌زنند و این خودش میدانی است برای نشان دادن هر آنچه دیگران در چنته خود دارند.

او افزوده: وقتی حتی تحمل شنیدن حرف مخالف را نداریم چگونه می‌خواهیم محاکمه و دادگاهی تشکیل بدهیم که عادل و آزاد باشد و طرف مقابل بتواند در آن حرف بزند؟ بالاخره من به آنها می‌گویم که شما اگر دارید من را متهم می‌کنید٬ حداقل گوش دهید شاید اشتباه می‌کنید و ما انگار تحمل شنیدن حرف‌های دیگران را نداریم.