مادورو دست خالی از منطقه رفت

ال پائیس
ال پائیس

» گزارش ال پائیس از سفر جانشین چاوز به خاورمیانه

آلفردو مسا

مهم ترین مأموریت دولت نیکولاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا، از اوایل سال جاری در منطقه خاورمیانه و آسیا آغاز شد. او سفر خود را از چین آغاز کرد و در پکن خواستار دریافت کمک مالی شد تا از کمبود بودجه در ونزوئلا جلوگیری کند و الگوی اقتصادی پیشنهاد شده ازسوی دولت اش را قدری تغییر دهد: نظارت بر اقتصاد، تخصیص یارانه ای به ارزش بیش از ۱۵ میلیارد دلار در سال برای بنزین، و تأمین بودجه برای اجرای یک سیاست اجتماعی که طی سال های اخیر تأثیر خود را ازدست داده. او روز شنبه به امید اینکه کمک هایی هم از حکومت تهران دریافت کند به ایران رفت. این درحالی است که ایران اخیراً با مشکلات عدیده ای، ازجمله کاهش قیمت نفت و افزایش تورم، مواجه شده.

مادورو  سفر خود را به عربستان سعودی ادامه داد. به گفته مارکو رودولفو تورس، وزیر اقتصاد، دارایی و بانک عمومی ونزوئلا، دو کشور متعهد شدند که برای بهبود بازار نفت با یکدیگر همکاری کنند. با این حال، هیچ یک از این سفرها به عقد توافق نامه های ملموسی منجر نشد. مقصد بعدی  قطر بود و با سفر به الجزایر به دیدارهای خود پایان خواهد داد.

به گفته دولت ونزوئلا، آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، خواستار همکاری و هماهنگی میان کشورها شد تا هر چه سریع تر مانع از نزول بیشتر قیمت نفت شوند که به عقیده او “یک توطئه سیاسی مشترک ازسوی دشمنان است”

ونزوئلا برای حفظ مصارف کنونی خود به قیمت بالای نفت نیاز دارد. این درحالی است که کاراکاس سال ها توان افزایش تولیدات نفتی خود را نداشته. به همین دلیل درتلاش است نه تنها با اعضای سازمان اوپک به یک سیاست مشترک دست یابد، بلکه درصدد است تا توجه تولیدکنندگان بزرگ غیرعضو را نیز جلب کند.

در این راستا، ونزوئلا با مخالفت عربستان سعودی به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده این گروه روبروست. به علاوه، ریاض حاضر نیست سهم خود از بازار را کاهش دهد و ترجیح می دهد قیمت هر بشکه نفت در سطح کنونی باقی بماند. به واقع که اینها اخبار بدی هستند. ونزوئلا ۹۶ درصد از اقتصاد خود را با درآمدهای نفتی تغذیه می کند و کاهش قیمت نفت خام شرایط بحران آمیزی را رقم زده است.

مادورو در تهران اظهار داشت: “منشأ کاهش قیمت ها درواقع تصمیمات ژئوپلیتیکی است که به قصد تأثیرگذاری بر ایران اتخاذ شده اند.” او گفت که فن آوری های جدید به کار گرفته شده ازسوی ایالات متحده برای استخراج نفت و گاز باعث کاهش قیمت ها و تهی شدن سبد درآمدهای ونزوئلا شده است که آن را به سطح سال ۲۰۰۹ بازگردانده. روز جمعه قیمت هر بشکه نفت به ۴۲ ممیز ۴۴ دلار رسید.

این سفر مادورو مشابه با سفری است که سلف وی، هوگو چاوز، در اواسط سال ۲۰۰۰ در چارچوب تدارکات برای اجلاس اوپک که قرار بود سپتامبر همان سال در کاراکاس برگزار شود انجام داد. در آن زمان نیز همانند امروز، دولت ونزوئلا نگران افزایش قیمت نفت و کاهش تولید بود. با گذشت سال ها، گزارشات رسمی حاکی از آن است که پس از این سفر تولید نفت ونزوئلا افزایش یافت و باعث موفقیت طرح ها و برنامه های اجتماعی در سال ۲۰۰۳ شد و مواضع رییس جمهور چاوز را تا پایان مرگش در مارس ۲۰۱۳ استحکام بخشید.

رسانه های رسمی ونزوئلا خاطرنشان می سازند که کشورهای مورد بازدید رییس دولت ونزوئلا متعهد به حمایت از کمپین مادورو شده اند. با این حال، هیچ گونه جزئیات دقیقی دایر بر شیوه اتخاذ استراتژی های مربوطه ارائه نشده و تنها زمان می تواند مشخص کند که آیا این سفرها که به شدت مورد اعتراض مخالفان این کشور قرار گرفته موفق خواهند شد یا خیر.

تا این لحظه اعلام شده که چین ۲۰ میلیارد دلار در ونزوئلا سرمایه گذاری خواهد کرد، ولی مشخص نیست آیا این سرمایه ها صرفاً برای پروژه های کنونی مصرف خواهند شد یا اینکه دولت با استفاده از درآمدهای کنونی بدهی های خود را به بخش خصوصی بازخواهد پرداخت. شرکت ها و کارشناسان محلی این طور برآورد کرده اند که وجوه آن می تواند به ۲۱ میلیارد دلار برسد. بدهی های ونزوئلا باعث شده تا این کشور وارد یک بحران کمبود بی سابقه شود و طرفداران چاوز درصدد برآیند تا پیامدهای این بحران اقتصادی را کم رنگ جلوه دهند.

منبع: ال پائیس، ۱۲ ژانویه