فشار مضاعف دولت بر رسانه ها

نویسنده
حسین محمدی

» درخواست کمک برای روزنامه نگاران ایرانی

در  حالی که محمود احمدی نژادمدعی است در ایران “آزادی نزدیک به مطلق” وجود دارد، دبیر هیات نظارت بر مطبوعات، در آخرین اقدام از تذکر به چهار روزنامه و یک هفته نامه در جلسه  روز گذشته این هیات خبر داد و گفت: “نشریات باید قانون مطبوعات را رعایت کنند.“ 

به گزارش “مهر”، محمدعلی رامین گفت: این هیات در جلسه روز دوشنبه 24 خرداد موضوع تخلفات تعدادی از نشریات را مطرح و تصمیمات لازم را اتخاذ کرد.

وی افزود: روزنامه “آفتاب یزد” به دلیل انتشار مطلب مغایر با اصول و احکام شرعی به استناد بند 7 ماده 6 قانون مطبوعات تذکر گرفت و پرونده آن جهت پیگرد قانونی به مرجع قضایی ارسال شد.

همچنین به گفته رامین روزنامه “وطن امروز” بدلیل “بکارگیری الفاظ توهین آمیز نسبت به اشخاص که موجب تقویت مرزبندیهای کاذب و تفرقه انگیز بین اقشار مختلف جامعه می شود” به استناد بند ج ماده 2 قانون مطبوعات تذکر گرفت.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد اضافه کرد: روزنامه “جمهوری اسلامی” به دلیل درج مطلب خلاف واقع به استناد بند 11 ماده 6 قانون مطبوعات تذکر گرفت.

 وی همچنین گفت: روزنامه “پول” به دلیل درج مطالب خلاف واقع و افترا به مقامات کشور به استناد بند 8 و 11 ماده 6 قانون مطبوعات تذکر گرفت.

 دبیر هیات نظارت بر مطبوعات، افزود: هفته نامه “بصیرت جوانان” به دلیل عدم پایبندی به رسالت مطبوعاتی به استناد ماده 2 قانون مطبوعات تذکر گرفت. 

همچنین شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران، مدیر مسئول روزنامه “اندیشه نو” را به پرداخت جزای نقدی محکوم کرد.

پس از اعلام نظر هیات منصفه مطبوعات که متهم را در مورد شکایت نماینده مدعی‌العموم مبنی بر “توهین به دولت جمهوری اسلامی ایران” مجرم دانست و وی را مستحق تخفیف در مجازات نشناخت، رییس شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران، مدیر مسئول این روزنامه “ را در مورد اتهام مذکور، به پرداخت ده میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرد.

البته این نخستین بار نیست که پس از روی کار آمدن دولت دهم، روند تذکرات و حتی توقیف مطبوعات ادامه دارد. از زمانی که محمدعلی رامین ـ مشاور محمود احمدی نژاد در دولت نهم و طرح کننده بحث انکار هولوکاست ـ به پست معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد رسیده، نشریات و رسانه ها، با محدودیت های بیشتری مواجه شده اند.

در همین راستا روزنامه هایی چون “اعتماد”، “بهار”، “اندیشه نو”، “حیات نو” و… توقیف شده اند.

معاونت مطبوعاتی جدید، در اقدامی بدیع، حیطه توقیف را حتی به روزنامه های ورزشی نیز کشاند و چندی قبل روزنامه ورزشی “گل” را به دلیل آنچه که “چاپ تصاویر خلاف عفت عمومی” نامید، توقیف کرد.

همزمان روند تذکر به مطبوعات نیز در دولت جدید احمدی نژاد روندرو به گسترشی داشته است. در یک ساله گذشته بیش از 50 تذکر جدی به نشریات داده شده و پرونده چندین نشریه به دادگاه ارسال شده است.این در حالیست که تعداد زیادی از روزنامه نگاران ایرانی یا در زندان به سر می برند، یا مجبور به ترک کشور شده و تعداد بیشماری نیز به انجام کارهای دیگر برای گذران زندگی روی آورده اند.

پیش از این سازمان گزارشگران بدون مرز، ایران را یکی از بزرگ ترین زندان های روزنامه نگاران در جهان خوانده بود. آن گونه که این سازمان در گزارش تفصیلی مربوط به وضیعت مطبوعات در سال 88 اعلام کرده بیش از 100 مورد بازداشت و احضار روزنامه نگاران در سال گذشته اتفاق افتاده است. در حال حاضر بیش از 40 روزنامه نگار ایرانی نیز در زندان به سر می برند.

 

درخواست کمک فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران

از سوی دیگر، فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران، با صدور بیانیه ای خواستار کمک به روزنامه نگاران ایرانی شد. این سازمان در بیانیه خود آورده است: “دفتر انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران در تهران بسته شده است و حدود 40 روزنامه نگار ایرانی هم اکنون در بازداشت بسر می برند. این انجمن قادر به انجام فعالیت های خود نیست و دهها همکار ما مجبور به تبعید خود خواسته از ایران شده‎اند. هزینه های انسان دوستانه این فاجعه برای روزنامه نگاری آزاد وآزادی فعالیت انجمن صنفی روزنامه نگاران بسیار زیاد است.”

این بیانیه می افزاید: “در حال حاضر فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران از همه اعضا خود در اتحادیه می خواهد به منظور ابراز همبستگی با همکاران ایرانی شان کمک های فوری خود را برای روزنامه نگاران و خانواده های آسیب دیده آنان از این بحران اهدا کنند.”
این فدراسیون بااشاره به راه اندازی صندوقی برای کمک به روزنامه نگاران ایرانی آورده است: “فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران با کمک فوری5000 یورویی از صندوق کمک خود برای راه اندازی این درخواست موافقت کرده است و در حال حاضر ما از شما همکاران درخواست کمک می نماییم. فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران تضمین می کند که هرگونه کمک مالی به افرادی که بیشترین  نیاز را به آن دارند خواهد رسید. ما چشم انتظار کمک های شما برای این موقعیت خاص هستیم. کمک های خود را به صندوق همبستگی با ایران در فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران ارسال کنید.”