سناریوی جدید علیه رهبران جنبش سبز

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» شکایت خانواده های جان باختگان از خبرگزاری فارس

در حالی که با گذشت یکسال از کودتای 22 خرداد،  شکایات خانواده های جان باختگان وقایع بعد از انتخابات مسکوت مانده، حاکمیت در تلاش است با ایجاد فشار و تهدید این خانواده ها، آنها را وادار به شکایت و موضع گیری علیه سران جنبش سبز کند و سناریوی جدیدی را کلید بزند.

در همین راستا خبرگزاری فارس، وابسته به نهادهای امنیتی ـ نظامی، با انتشار مصاحبه هایی از این خانواده ها، میرحسین موسوی و مهدی کروبی را مقصران شهادت جان باختگان بعد از انتخابات معرفی می کند؛ اما خانواده های سجاد سبزعلی پور و میثم عبادی، دو تن از شهدای جنبش سبز، در گفتگو با “روز” ضمن تکذیب این مصاحبه ها، اعلام کرده اند از خبرگزاری فارس رسما شکایت خواهند کرد.

این خانواده ها هشدار داده اند که حکومت به جای معرفی قاتل فرزندانشان می خواهد از خون به نا حق ریخته شده شهدا سوء استفاده کند؛ اما آنها چنین اجازه ای نخواهند داد.

همزمان، خانواده های شهدای روز 25 خرداد نیز به “روز” گفته اند که امروز مراسم بزرگداشت سالگرد شهادت فرزندانشان را در بهشت زهرا و بر مزار فرزندان شهیدشان برگزار خواهند کرد.

 

اجرای سناریو توسط ارگان سپاه

خبرگزاری فارس که طی یکسال اخیر درباره شهادت بیش از صد نفر از معترضان به کودتای انتخاباتی سکوت اختیار کرده بود اکنون در تلاش است با انتشار مصاحبه هایی به نقل از این خانواده ها، پروژه پرونده سازی دولت برآمده از کودتای انتخاباتی برای میرحسین موسوی و مهدی کروبی را تسریع بخشد.

این خبرگزاری در همین راستا مصاحبه هایی به نقل از خانواده های برخی شهدا هم منتشر کرده است؛ مصاحبه هایی که از سوی خانواده های شهدا تکذیب می شود.

این خبرگزاری به نقل از پدر سجاد سبز علی پور نوشته است: “بنده موسوی و کروبی را از مقصران این اتفاقات می‌دانم”.

اما خانواده این شهید در گفتگو با “روز” ضمن تکذیب این مساله اعلام کردند رسما از خبرگزاری فارس شکایت خواهند کرد.

سجاد سبز علی پور که با نام کاوه سبز علی پور نیز شناخته شده است روز 30 خردادماه و در درگیری مسجد لولاگر بر اثر اصابت گلوله به سرش به شهادت رسید و پیکر بی جانش در شهر رشت که زادگاه او است به خاک سپرده شد.

مادر سجاد سبز علی پور روز گذشته به “روز” گفت: وقتی تماس گرفتند تنها چیزی که پدر سجاد گفت این بود که قاتلان پسرم را به خدا واگذار کرده ام اما آنها این حرف را منتشر نکردند و به نقل از همسرم دروغ نوشتند.

پدر سجاد نیز که جانباز جنگ است با تایید سخنان همسرش، تصریح کرد: ما قطعا از این خبرگزاری شکایت خواهیم کرد.

ساناز سبز علی پور، خواهر سجاد نیز در گفتگو با “روز” ضمن تکذیب مطالب منتشر شده از سوی خبرگزاری فارس گفت: وقتی زنگ زدند من گفتم  برادر من فردی سیاسی نبود اما رفتند و دروغ نوشتند.

وی با تاکید بر اینکه “هیچ کسی حق ندارد از خون شهدا سوء استفاده سیاسی کند” افزود: به زور میخواستند حرف خود را در دهان من بگذارند اما من قبول نکردم و فقط گفتم که خواهان معرفی و محاکمه قاتل برادرم هستیم.

خبرگزاری فارس به نقل از پدر میثم عبادی نیز از اعتراضات مردمی به عنوان اغتشاشات و از رهبران جنبش سبز به عنوان سران فتنه یاد کرده و نوشته است: “تقاص خون پسرم را از کروبی و موسوی می‌خواهم و این 2 نفر باید تقاص پس بدهند”.

این موضوع از سوی خانواده میثم عبادی نیز تکذیب شد. پدر میثم عبادی در مصاحبه با “روز” گفت: این کلمات و جمله ها، حرفهای خود آنها است و میخواستند مرا مجبور کنند این حرفها را بزنم و این حرف ها را در دهان من بگذارند اما من فقط گفته ام که باید قاتل بچه مرا معرفی و محاکمه کنند و چرا بعد از یکسال هنوز قاتل بچه ام را معرفی نمی کنند.

میثم عبادی، نوجوان 17 ساله روز 23 خرداد در میدان صادقیه تهران از ناحیه شکم مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

اما این دو شهید تنها شهدایی نیستند که خبرگزاری فارس به سراغ آنها رفته است. خبرنگاران این خبرگزاری با حضور در منزل خانواده های دیگر شهدا تلاش می کنند آنها را وادار به موضع گیری علیه میرحسین موسوی و مهدی کروبی بکنند. در همین راستا، مادر شهید محرم چگینی، روز یکشنبه  به “روز” گفته بود که با خانواده او نیز از سوی خبرگزاری فارس تماس گرفته شده بود؛ اکنون علی چگینی، برادر این شهید هم به “روز” می گوید: آمدند منزل ما و بیش از دو ساعت حرف زدند ما حاضر نشدیم مصاحبه کنیم میخواستند ما بگوییم که “سران فتنه” مقصران شهادت برادرم هستند اما ما زیر بار نرفتیم و هشدار هم دادیم که از خون شهدا سواستفاده سیاسی نکنند و به جای این بازیها، قاتل برادرم را معرفی کنند.

آقای چگینی تصریح کرد: هیچ یک از اعضای خانواده ما، هیچ گونه مصاحبه ای با خبرگزاری فارس نداشته و هر چیزی به نقل از ما منتشر کنند دروغ و کذب است.

انتشار مصاحبه های دروغ از سوی خبرگزاری فارس در حالی صورت می گیرد که صدا و سیمای جمهوری اسلامی سال گذشته و در ماههای نخستین پس از اعتراضات مردمی، با حضور در منزل خانواده شهدا اقدام به تهیه مصاحبه هایی تلویزیونی از آنها کرده بود.

در این مصاحبه ها از خانواده های شهدا خواسته شده بود میرحسین موسوی را به عنوان قاتل فرزند خود اعلام کنند اما هیچ یک از این خانواده ها، حاضر به اینکار نشده بودند و به همین دلیل هیچ یک از این مصاحبه ها از تلویزیون پخش نشد.

پیشتر این رسانه ها به نقل از پدر شهید مصطفی عنیان نیز نوشته بودند که خانواده این شهید از میرحسین موسوی شکایت میکنند و او را قاتل فرزندشان میدانند اما این سخنان بلافاصله از سوی پدر این شهید تکذیب و او صراحتا خواستار معرفی و محاکمه قاتل فرزندش شده بود.

 

شهدای 25 خرداد

 خانواده های شهدای 25 خرداد که از تشییع پیکر و برگزاری مراسم ختم برای فرزندانشان محروم بوده اند و به آنها اجازه برگزاری مراسم ختم در مساجد داده نشده و مجبور بودند زیر تدابیر امنیتی شدید پیکرهای بی جان فرزندانشان را به خاک بسپارند، امروز با حضور در بهشت زهرا و بر سر مزار فرزندانشان، سالگرد شهادت آنها را گرامی خواهند داشت.

همزمان مراسم سالگرد کیانوش آسا که قرار بود در تالار اخترشاد کرمانشاه برگزار شود به دلیل فشارهای امنیتی لغو شده اما خانواده این شهید اعلام کرده اند که در منزل خود مراسم خواهند گرفت. یکی از نزدیکان خانواده آسا به “روز” گفته است که بعد از مراسمی که در منزل خانواده آسا برگزار می شود خانواده او بر مزار کیانوش حاضر خواهند شد.

کامران آسا، برادر کیانوش آسا که برای بار دوم از سوی دستگاه امنیتی بازداشت شده بود، روز یکشنبه با قرار وثیقه آزاد شد.

مهدی کرمی، احمد نعیم آبادی، ناصر امیر نژاد، رامین رمضانی، داوود صدری، محرم چگینی، حسام حنیفه، امیرحسین طوفان پور، علی حسن پور، فاطمه رجب پور و سرور برومند، مسعود خسروی، علیرضا افتخاری، کیانوش آسا، سهراب اعرابی و مصطفی غنیان، شهدای روز 25 خرداد هستند که تاکنون “روز” موفق شده است با خانواده های آنها مصاحبه کند اما این تعداد، همه شهدای روز 25 خرداد نیست و با توجه به اینکه برخی از خانواده ها به دلیل فشار دستگاههای امنیتی و نظامی در قبال شهادت فرزندانشان سکوت اختیار کرده اند، نمی توان آمار دقیقی از شهدای روز 25 خرداد سال 88 ارائه داد.

محمود رئیسی نجفی دیگر شهیدی است که در روز 25 خرداد در میدان آزادی به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و ده روز بعد جان باخت.