اگر ایران دنبال جنگ نیست...

نویسنده

» تحلیل دی ولت از فشار های تازه اروپا

سال هاست که جمهوری اسلامی منطقه خاورمیانه را دچار بی ثباتی کرده و تعداد سوءقصدها در سراسر جهان نیز روبه افزایش رفته. این حکومت نباید تحت هیچ شرایطی به بمب اتمی دست یابد.

چند هفته پیش زمانی که دولت آمریکا نقشه حمله جمهوری اسلامی به سفیر عربستان در واشنگتن را به صورت رسمی اعلام کرد، شک و شبهاتی در اروپا پدید آمد. بسیاری نمی توانستند باور کنند که سران ایرانی به چنین حرکت پرخطری مبادرت ورزند. اکنون شک و شبهاتی نیز برای مورد مشابهی در آلمان به وجود آمده. گفته شد که تهران خود را برای حمله به پایگاه های آمریکایی در خاک آلمان آماده کرده تا درصورت درگیری نظامی میان ایران و ایالات متحده آن را آغاز کند.

بی شک تعجب آور نیست اگر حکومت تهران خود را برای یک رویارویی در راستای برنامه هسته ای اش آماده سازد. زیرا زمانی که درگیری نظامی آغاز شود، ایران چندان در موقعیت مناسبی برای دفع حملات هوایی علیه تأسیسات هسته ای اش و پیشبرد اهداف استراتژیکی اش نخواهد بود.

به همین دلیل کارشناسان امنیتی پیشنهاد می دهند که ممکن است آیت الله ها برای انجام درگیری به رویکردهای نامتعارفی، ازجمله حمله به کشورهای غربی، دست یازند. این رویکردها شامل حمله به پایگاه های آمریکایی که هم اکنون نیز مطرح شده است می شود. بیم آن می رود که جمهوری اسلامی و متحد لبنانی اش، حزب الله لبنان، حملاتی را علیه اهداف نرم در سراسر جهان آغاز کنند؛ درست مانند حمله تروریستی سال ۱۹۹۴ به مرکز فرهنگی یهودیان در بوئنوس آیرس که منجر به کشته شدن ۸۵ نفر شد.

یورش به سفارت بریتانیا در تهران نیز بخشی از سیاست تهدید و فشار جمهوری اسلامی علیه جامعه بین الملل است. البته در این مورد اخیر نتیجه آن عکس بود. این رسوایی باعث شد تا کشورهای اروپایی مصمم تر از گذشته نسبت به تحریم بخش مالی و نفتی ایران اقدام کنند. درواقع این رویداد به عنوان یک کاتالیزور عمل کرد.

 

هنوز دیر نیست

۹ سال است که جهان به برنامه هسته ای مخفی ایران پی برده. و بیش از ۳۰ سال است که این حکومت در منطقه خاورمیانه ایجاد بی ثباتی می کند و از سازمان های تروریستی استفاده نموده تا در سراسر جهان سوءقصدهایی را اجرا کند. پس نقشه حمله ایران در خارج از کشور چندان تعجب آور نیست. ولی آنچه تعجب آور است این است که چطور جهان طی این همه سال تنها نظاره گر این اقدامات بوده است.

برای بازداشتن آیت الله ها از دستیابی به بمب اتمی هنوز دیر نشده. ولی عقربه های ساعت تندتر از قبل در حرکت اند. هر کسی که قصد جلوگیری از رویارویی با ایران را داشته باشد، اکنون باید بر تمامی منابع اقتصادی و فشارهای سیاسی موجود تکیه کند. متأسفانه یک بار دیگر شاهد آنیم که تنها کشورهای غربی هستند که نگران امنیت جهان اند.

منبع: ولت، ۱۶ دسامبر