اعتراف به اثر تحریم ها

نویسنده

» گزارش نیویورک تایمز از فشارهای سخت تر به ایران

معاون وزیر نفت ایران روز دو شنبه، در سخنان کم نظیری، که نشان از تاثیر تحریم های غرب علیه برنامه هسته ای ایران دارد گفت تولید نفت این کشور بر اثر کاهش سرمایه گذاری های خارجی کم شده است و مذاکرات 4 ساله ایران با لهستان در باره صدور گاز به این کشور با شکست مواجه شده است.

ایرانی ها همچنین از اعلام زودرس این خبر که یک شرکت نفتی روسیه با سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری در صنایع نفت این کشور موافقت کرده است، مشکل دیگری را برای خود ایجاد کرده است. چند ساعت پس از انتشار این خبر، شرکت نفتی تات نفت روسیه امضای هرگونه قرار دادی را در این زمینه رد کرد. از سوی دیگر علائمی در دست است که عربستان سعودی نیزکه هفته گذشته ایران گفت تولید نفت خود را برای جبران تحریم نفتی احتمالی ایران افزایش نخواهد داد، از رفتار ایران خشمناک شده است.

در مجموع شواهد موجود نشان می دهد که این چهارمین کشور از حیث ذخایر نفتی و دومین کشور از نظر منابع گاز طبیعی؛ علی رغم انکار مکرر آثار تحریم های غرب بر اقتصاد کشور، اکنون دچار مشکلات متعددی شده است.

تحریم های اعمال شده بر ایران برای وادار کردن این کشور به توقف برنامه تردید آمیز هسته ای خود از ماه گذشته با تحریم بانک مرکزی و صنایع نفت ایران توسط آمریکا و اتحادیه اروپا تشدید شد. بر اساس لایحه ای که احتمالا  به زودی توسط اوباما به امضا می رسد، دارایی های موسساتی که با بانک مرکزی ایران معامله دارند و در تبادلات درآمد های نفتی ایران شرکت دارند با جریمه های سنگین مواجه خواهند شد.

معاون وزیر نفت ایران، احمد غالبانی، در اظهاراتی گفته است که تولید نفت ایران در سال 2011 نسبت به سال پیش کاهش داشته است. او گفت این کاهش “به دلیل فقدان سرمایه گذاری خارجی اتفاق افتاده است.”

ایران در سال 2010  میلیون بشکه نفت در روز تولید می کرد ولی این تولید در سال 2011 به 3.5 میلیون بشکه رسیده است.

این اظهارات به دنبال هشدار های سایر مقامات ایرانی در مورد تشدید آثار تحریم ها انجام شده است. علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران گفته است که “نمی توان ادعا کرد که تحریم ها اثر نداشته است.” محمود بهمنی، رئیس بانک مرکزی ایران هفته گذشته گفت کشور ظاهرا در شرایط “محاصره” به سر می برد.

مذاکرات شکست خورده ایران با لهستان به میادین گازی لاوان مربوط می شود که یکی از بزرگترین ذخایر گاز ایران است. خبرگزاری مهر اعلام کرد که شرکت لهستانی توسط کنسرسیومی از شرکت های ایرانی جایگزین می شود. دلایل شکست مذاکرات با لهستان مشخص نیست ولی خروج شرکت لهستانی از مذاکرات به احتمال زیاد بر اثر فشار های بین المللی به شرکت ها برای عدم معامله با ایران صورت گرفته است.

شرکت نفت روسیه نیز در بیانیه ای اعلام کرده است که “هیچ گونه توافقنامه ای با ایران امضا نکرده است و برای هیچ اقدامی در زمینه گاز و نفت تعهدی قبول نکرده است.”

منبع: نیویورک تایمز– 19 دسامبر