خداحافظی بیت رهبری با زرشک‌پلو با مرغ

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» لوبیا پلو جایگزین شد

خبرگزاری مهر در گزارشی از بیت رهبری خبر داده که افطاری رهبر جمهوری اسلامی برای میهمانانش، از زرشک پلو با مرغ به لوبیا پلو تغییر کرده است. این خبرگزاری وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی در گزارشی از حاشیه های دیدار هفته گذشته علی خامنه ای با تعدادی از دانشجویان حامی حکومت به این مسئله اشاره کرده است. رهبر جمهوری اسلامی دوشنبه ۱۶ مرداد با تعدادی از نمایندگان تشکل های دانشجویی طرفدار خود، مانند بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان دیدار کرد.

آنگونه که خبرنگار خبرگزاری مهر که در این دیدار حضور داشته روایت کرده، نکته جالب در افطاری امسال رهبر با دانشجویان، تغییر غذا از “زرشک پلو با مرغ هر سال به لوبیا پلو” بود.

این خبرنگار همچنین اشاره کرده که “بعد از پایان نماز دانشجویان به سرعت به سمت سفره‌های افطاری می‌روند تا افطار حسینیه امام خمینی را از دست ندهند”.

بر اساس این گزارش، برخی دانشجویان بعد از دیدار با خامنه ای عنوان می کردند “افطاری ساده و بی تکلف حسینیه امام خمینی هزاران بار از برخی افطاری‌های پرزرق و برق اهالی سیاست لذت بیشتری برای ما دارد.”

مهر سپس به نقل از خبرنگار خود نوشته که یکی از این دانشجویان در جمعی که بعد از دیدار تشکیل شده بود می‌گفت: “چه می‌شد تنها اندکی از مشی و رفتاری که رهبر انقلاب با دانشجویان دارد برخی مسئولان داشتند، مسئولانی که سالهاست سری هم به دانشگاه ها نزده اند.”

در گزارش تصویری سایت رسمی دفتر رهبر جمهوری اسلامی از این دیدار هم بر خلاف سال های قبل، عکسی از خوردن افطاری میهمانان با علی خامنه ای منتشر نشده است.

اگرچه در این گزارش اشاره ای به دلیل تغییر زرشک پلو با مرغ به عنوان افطاری ثابت سال های اخیر در بیت رهبری نشده اما به نظر می آید دلیل اعلام این خبر، گرانی قیمت گوشت مرغ در کشور طی هفته های اخیر و انتقاداتی باشد که به عملکرد دولت در نظارت و کنترل بازار وارد شده است.

 

مرغ از سفره پرید

با افزایش فوق العاده قیمت گوشت قرمز و بالا بودن قیمت گوشت انواع ماهی در بازار ایران در سال های اخیر، گوشت مرغ جای خود را به عنوان یکی از اصلی ترین مواد غذایی در سفره خانواده ها بیشتر باز کرد.اما از دو ماه پیش قیمت این فرآورده پروتئینی نیز به طور بی سابقه ای در ایران افزایش یافت تا جایی که در عرض یک ماه قیمت آن به حدود سه برابر قیمت سابق رسید.

در حالیکه اقدامات اولیه دولت برای مقابله با این افزایش قیمت بی فایده بود، مقام های دولتی تصمیم گرفتند با عرضه مرغ به نرخ دولتی در برخی جایگاه های ویژه، برای کاهش قیمت ها تلاش کنند.

نرخ دولتی قیمت مرغ در این جایگاه های ویژه، حدود دو برابر کمتر از بازار آزاد ولی حدود دو برابر بیشتر از قیمت پیشین مرغ در بازار آزاد بود.

اما عرضه مرغ به نرخ دولتی نه تنها به پایین آمدن قیمت آن در بازار منجر نشد بلکه در مقابل به تشکیل صف های طولانی مردم برای خرید این محصول در نقاط مختلف کشور منجر شد.

با ادامه این وضعیت، گوشت مرغ در بسیاری از مناطق کشور مشابه کالای قاچاق شد و مسئولان دولتی در استان های مختلف اعلام کردند که از خروج آن از استان خودشان جلوگیری می کنند، به برخی مرغداری ها حمله مسلحانه صورت گرفت و اخباری هم از جیب بری و سرقت در صف های مردمی خرید مرغ به نرخ دولتی منتشر شد.

بالا ماندن قیمت گوشت مرغ و گرانی دیگر اقلام غذایی در کشور، به بروز اعتراضاتی هم منجر شد تا جایی که شهر نیشابور در اوایل ماه امرداد شاهد تظاهرات صدها نفر از مردم این شهر در اعتراض به گرانی ها و بخصوص گرانی مرغ بود. در این تظاهرات شعارهایی علیه دولت نیز سر داده شد.

این تظاهرات با واکنش دادستان نیشابور مواجه شد و او مردم معترض را متهم کرد که “برای دو عدد مرغ در خیابان راه رفته اند”.

تعدادی از معترضان همچنین در مسجد جامع نیشابور حاضر شدند اما دادستان عمومی و انقلاب این شهر با حضور در جمع آنان از سردادن شعار علیه مسئولان انتقاد کرد و گفت که “شأن مردم نیشابور خیلی بیشتر از این حرف هاست”.

او همچنین این اعتراض را “مصیبت” نامید و گفت: “ما برای نان و آب انقلاب نکردیم”.

 

مرغ مکروه شد، مردم نخورند، اشکنه بخورند

همزمان مقام های دینی و روحانیون نیز نسبت به این مسئله واکنش نشان دادند.

از جمله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید در قم، در سخنانی در مورد گرانی مرغ گفت: “مردم هم در این زمینه نباید خیلی برای تامین برخی مواد غذایی اصرار کنند در حالی که اگر گوشت مرغ نخورند، خیلی مسئله مهمی نیست”.

او اضافه کرد: “بیشتر اطباء گفته‌اند که مواد گوشتی غذای مناسبی برای انسان نیست و نباید افراط کرد؛ تنها مقدار کمی لازم است”.

مکارم شیرازی همچنین اشاره کرد که تصمیم گرفته است گوشت مرغ نخورد و گفت: “مردم هم می‌توانند با جمع و جور کردن اطراف کار در مقابله با گرانی سهیم باشند و البته دولت هم باید برای برطرف کردن گرانی‌ها کمر همت ببندد”.

امام جمعه مشهد هم پیشنهاد کرد مردم به جای مرغ، اشکنه پیاز داغ بخورند.

احمد علم الهدی که عضو مجلس خبرگان رهبری نیز است خطاب به مردم مشهد گفت: “اگر مرغ در دسترس نیست آن را با یک ماده پروتئینی دیگر جایگزین کنید. مشهدی ها! مگر اشکنه پیاز داغ را یادتان رفته و آن زندگی را فراموش کرده اید؛ مگر قرار است برنامه همان باشد که قبلاً ‌بوده است”.

علم الهدی همچنین با بیان اینکه “دولت میکاییل ما نیست که رزق ما را بدهد”، به مردم گفت: “امکانات غذایی زندگی خودتان را تهیه کنید؛ بنا نیست زندگی شما هر جور که قبلا می گذشته الان هم همان طور باشد”.

سیداحمد میرعمادی، امام جمعه خرم آباد از این هم فراتر رفت و گوشت مرغ را مکروه و حتی در برخی مواقع حرام اعلام کرد: “مرغ همان پرنده ای است که نافرمانی حضرت نوح پیامبر خدا را کرد که خدا بال پرواز کردن را از او گرفت، به نظر من خوردن گوشت مرغ مکروه می باشد. مخصوصا زمانی که دین اسلام با خطر کفار مواجه شود که دیگر حرام بودن آن قطعی است”.