در تهران و در جست و جوی سرخط ترورها

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از در باره تحقیقات ماموران هندی در مورد بمب گذاری

دو مامور تحقیقات هند به تهران رفته اند تا در مورد مظنونان ایرانی متهم به بمبگذاری علیه همسر یک دیپلمات اسرائیلی در دهلی نو در ماه فوریه، تحقیقاتی را انجام دهند.

یک مامور پلیس آشنا با این پرونده گفت این افراد هفته گذشته، پس از اینکه مقامات با سفر آنها موافقت کردند به تهران سفر کرده اند. این مامور خواست نامش فاش نشود.

پلیس دهلی نو برای سه ایرانی که مظنون به برنامه ریزی و انجام این حمله هستند قرار بازداشت صادر کرده است. آنها می گویند این ایرانی ها قبل از اینکه در سال جاری به دهلی نو بروند، در ماه مه سال ۲۰۱۱ ماموریت های شناسایی در اطراف سفارت اسرائیل، انجام داده بودند.

پلیس گفت این دو نفر قبل از حمله، هند را ترک کرده اند ولی قبلا با یک روزنامه نگار هندی که متهم به توطئه برای حمله است در ارتباط بوده اند. نفر سوم هند را پس از حمله ترک کرده است.

یکی از این افراد ایرانی، حسن افشار، با مسعود صداقت زاده، یک ایرانی که به شرکت در انفجار بانکوک، یک روز بعد از حمله دهلی نو متهم است، در ارتباط بوده است. صداقت زاده بعدا در مالزی دستگیر شد.

سید محمد کاظمی، یک روزنامه نگار آزاد ۵۰ ساله هندی، که گفته می شود برای سازمان های خبری ایرانی کار می کرده است، تنها فردی است که در این تحقیقات پنج ماهه در مورد انفجار دهلی نو دستگیر شده است. او به فعالیت های تروریستی، قصد قتل و سایر فعالیت های غیر قانونی متهم است. در صورتی که وی برای کلیه اتهامات مجرم شناخته شود، به زندان ابد محکوم خواهد شد. وی تمام اتهامات را رد کرده است.

این افسر پلیس گفت ماموران تحقیق هندی در هفته جاری از ایران باز می گردند.

در همین حال روزنامه ایندین اکسپرس گزارش داده است که ماموران تحقیق هند احتمالا از جمهوری گرجستان نیز بازدید می کنند که در آنجا همزمان با حمله دهلی نو، حمله ای علیه یک دیپلمات اسرائیلی در همان روز صورت گرفت.

روز بعد از آن سه ایرانی، خانه خود را در پایتخت تایلند آتش زدند.

مقامات اسرائیلی گفته اند تشابه مواد منفجره بکار رفته در کلیه این عملیات نشان می دهد که ایران در آنها نقش داشته است. ایران هرگونه ارتباط با این حملات را رد کرده است.

Bottom of Form

منبع: واشنگتن پست – 12 اوت