سردار سلیمانی پشت صحنه حمله به سفارت

نویسنده

» مقاله گاردین در باره نقش فزاینده سپاه در سیاست خارجی

ژولین بورگر

حمله به سفارت بریتانیا در تهران نقش رو به افزایش یکی از بازیگران افراطی سیاست خارجی ایران، یعنی نیروی قدس را بیشتر آشکار کرد.

نیروی قدس شاخه ای از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران برای عملیات خارجی است و یکی از قدرتمند ترین نهادهای رژیم ایران به حساب می آید که منافع اقتصادی و مالی وسیعی را در سراسر کشور دارد.

برخی از شورشیانی که به سفارت حمله کردند عکس هایی از سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، فردی که محبوبیت روزافزونی پیدا کرده است، حمل می کردند. ادعا شده که یکی از فرماندهان شناخته شده نیروی قدس هم در میان جمعیت وجود مشاهده شده است.

یک روز پس از آنکه بریتانیا دیپلمات های ایرانی را از لندن اخراج کرد، اتحادیه اروپا تحریم های بیشتری را علیه ایران برقرار کرد ولی از تحریم خرید نفت این کشور سرباز زد.

تحریم های جدید در بر گیرنده تعداد بیشتری از اعضای سپاه پاسداران و شرکت هایی است که تحت کنترل اعضای آن قرار دارد.

سنای آمریکا نیز روز پنج شنبه به اتفاق آرا اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران را تصویب کرد. کلیه سناتورها رای دادن که رابطه مالی  بانک مرکزی ایران با سیستم مالی جهانی قطع شود.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا در سخنان خود  در پارلمان بریتانیا گفت خسارت های وارد شده به سفارت بریتانیا در تهران توسط 200 دانشجوی بسیجی انجام شده است د رحالیکه دیپلمات ها می گویند بر اساس طرح اخیر علی خامنه ای، رهبر ایران، نیروی بسیج، شاخه جوانان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به حساب می آید.

میر جاودانفر، یک تحلیگر ایرانی- اسرائیلی گفت: “اعضای بسیج بدون کسب اجازه [ازسپاه پاسداران] در مقابل سفارتخانه تجمع نمی کنند.”

نیروهای بسیج، با لباس های سیاه رنگ و زاهدانه خود به تظاهرات خیابانی مردم در سال 2009 یورش می بردند و سوار بر موتور سیکلت با باتوم و چاقو مردم را متفرق می کردند. برخی دیپلمات ها معتقدند از آنجا که روز سه شنبه یک هدف خارجی مطرح بوده است، از نیروی قدس “در این عملیات” استفاده شده است.

سرلشکر سلیمانی به روشنی از بلند پروازی های خود سخن گفته است. در سال 2008، او در پیامکی به ژنرال دیوید پتراوس، که در آن زمان فرماندهی نیروهای آمریکا در عراق را برعهده داشت، گفت او شخصی است که در مورد سیاست خارجی ایران باید رویش حساب کرد.

در این پیام آمده است: “ژنرال پتراوس، شما باید بدانید که من، قاسم سلیمانی، سیاست خارجی ایران را در عراق، لبنان، غزه و افغانستان کنترل می کنم. ومسلم است که سفیر ایران در بغداد عضو نیروی قدس است. شخصی  که جای او را خواهد گرفت هم عضو نیروی قدس خواهد بود.”

مقامات ترکیه اتهامات کشورهای غربی را تائید کرده اند که نیروی قدس در سوریه فعال است و از بازیگران قدرتمند درعراق به حساب می آید.

آمریکا، در ماه اکتبر سرلشکر سلیمانی و نیروی قدس را به طرح ریزی توطئه ای برای قتل سفیر عربستان سعودی در رستورانی در واشنگتن، متهم کرد.

هرچند برخی ناظران نمی توانند قبول کنند که سرلشکرسلیمانی تا این حد بی پروا عمل کند، ولی اگر ادعاهای شرکت این نیرو در واقعه سفارت بریتانیا حقیقت داشته باشد، این به معنی گسترده تر شدن نقش این نیرو در مقابله مستقیم با دو دشمن قدیمی ایران، آمریکا و انگلیس، خواهد بود.

منبع: گاردین – 3 دسامبر