رئیس سپاه قدس در حمله به سفارت

نویسنده

» گزارشی از ساندی هرالد مورنینگ

جولیان برگر

 

حمله به سفارت بریتانیا  در تهران، نقش فزاینده  گروه تندرویی که در سیاست خارجی این کشور جایگاه مهمی دارند را روشن می کند: سپاه قدس.

سپاه قدس، شاخه تندرویی از سپاه پاسداران است که یکی از مهم  ترین نهاد های جمهوری اسلامی است و قدرت زیادی در پروژه های اقتصادی و مالی کشور دارد.

بعضی از افرادی که به سفارت حمله کرده بودند، عکس فرمانده این گروه، سردار قاسم سلیمانی، را در دست داشتند. گفته می شود که فرمانده معروف سپاه قدس در میان جمعیت بوده است.

یک روز بعد از اینکه  بریتانیا  در پاسخ به اقدام ایران، دیپلمات های این کشور را بیرون کرد، اتحادیه اروپا تحریم هایش را در مورد ایران مستحکم کرد.

این تحریم ها شامل تحریم اعضای سپاه و کنترل تجارت هایشان در خارج از ایران می شود.

سنای آمریکا هم روز پنجشنبه علیه ایران وارد عمل شد و تحریم های شدیدتر اقتصادی در مورد ایران را تصویب کرد. سنا با صد رای مثبت و هیچ رای منفی به مصوبه ای رای داد که به موجب آن بانک مرکزی ایران از سیستم مالی در سرتاسر جهان حذف می شود.

وزیرامور خارجه انگلستان، ویلیام هیگ،  در پارلمان گفت که تخریب سفارت انگلستان و اقامتگاه این کشور در تهران توسط 200 دانشجوی عضو بسیج صورت گرفته است ام دیپلمات ها می گویند که با توجه به گفته های اخیر رهبر ایران، آیت الله خامنه ای، بسیج نظامیان جوان سپاه هستند.

میر جوانفکر، تحلیلگر مسائل ایران – اسرائیل، می گوید: “اعضای بسیج بدون اجازه سپاه مقابل سفارت انگلیس تجمع نمی کنند.”

بسیجی ها در سال 2009 با لباس های خاکی رنگ خود به جمعیت معترض حمله کردند و با موتورسیکلت به داخل جمعیت هجوم می آوردند و با چاقو و باطوم مردم را می زدند. برخی از دیپلمات ها بر این باورند که به این دلیل که هدف حمله روز سه شنبه، خارجی بوده است، سپاه قدس فرمان این حمله را در دست داشته است.

سردار سلیمانی، نشان داده است که فردی بلندپرواز است. در سال 2008، وی درپیامی به ژنرال پترائوس، فردی که قرار بود رئیس سیا بشود و آن زمان فرمانده آمریکا در عراق بود، به او گفت که در حوزه سیاست خارجی ایران باید با او طرف شود.

در این پیام آمده بود: “ژنرال پترائوس، باید بدانید که من، قاسم سلیمانی، سیاست ایران در مورد عراق، لبنان،غزه و افغانستان را کنترل می کنم.”

سفیر ایران در عراق، عضو سپاه قدس است و کسی که جایگزین او می شود نیز عضو سپاه قدس خواهد بود.

مقامات ترکیه این گزارش غرب را تایید می کنند که سپاه قدس ایران در سوریه فعال است و نقش مهمی در عراق دارد.

در ماه اکتبر، آمریکا سردار سلیمانی و سپاه قدس را  به توطئه قتل سفیر عربستان در آمریکا در یکی از رستوران های مورد علاقه اش، متهم کرد.

اگر این حقیقت داشته باشد، بسیاری از تحلیلگران نمی توانند باور کنند که فرمانده ارشدی مانند سلیمانی تا این حد بی پروا باشد و این موضوع نشان می دهد که سپاه قدس در پی توسعه نیروهایش برای کنترل مستقیم دو دوشمن بزرگ ایران، آمریکا و انگلیس،است.

ساندی هرالد مورنینگ، 3 دسامبر