کمک یک میلیاردی دولت به مهدیه

نویسنده

mahdietehran.jpg

محبوبه نیک نهاد

در ادامه کمک‌های مالی دولت احمدی نژاد به نهادهای مذهبی در اختیار محافظه کاران، هیئت دولت یک میلیارد ‏ریال به ساخت مهدیه تهران کمک کرد. دولت نهم پیش از این هم میلیاردها تومان در مکان‌ها و مراکز مذهبی به ‏ویژه مسجد جمکران هزینه کرده است.‏

بنا به اعلام دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت، کمک یک میلیارد ریالی دولت نهم به ساخت مهدیه تهران با ‏پیشنهاد معاون نظارت و برنامه‌ریزی احمدی نژاد و از محل اعتبار هزینه‌های پیش‌بینی نشده سرمایه‌ای قانون ‏بودجه سال جاری پرداخت شده است. دولت نهم، همزمان با این امر، یک میلیارد ریال هم برای اجرای طرح ‏‏”ساماندهی مد و لباس” در اختیار وزارت ارشاد قرار داده است. این طرح یکی از تلاش‌های محافظه کاران برای ‏مذهبی کردن ظاهر جامعه و سامان دادن و به اصطلاح “اسلامی کردن پوشش شهروندان” است.‏

کمک‌های دولت به اماکن و فعالیت‌های مذهبی خاص، بارها انتقاد برخی فعالان سیاسی و حتی علمای مذهبی را ‏برانگیخته است. تعداد قابل توجهی از علمای مذهبی شیعه، به اصالت مسجد جمکران اعتقاد ندارند و گسترش و ‏ترویج آن را در راستای نوعی خرافه‌گرایی می‌دانند.‏

در این دو سال که زیارت مسجد جمکران آشکارا از سوی دولت نهم ترویج شده است، چند تن از علما و مراجع قم ‏از توجه پیش از حد به این مسجد انتقاد کرده‌اند؛ تا جایی که چندی پیش یکی از مراجع تقلید نزدیک به محافظه‌کاران ‏گفت: “بسیاری از کسانی که به زیارت جمکران می‌روند، به زیارت حضرت معصومه در قم نمی‌آیند و این خلاف ‏مبانی اعتقادی ماست.“‏

با این حال دولت احمدی نژاد در سال جاری نیز بیش از 15 میلیارد ریال به مسجد جمکران اختصاص داده است. ‏به گفته استاندار قم، بخش عمده این بودجه به توسعه پارکینگ‌های اطراف مسجد جمکران اختصاص یافته است؛ ‏پارکینگ‌هایی با ظرفیت بیش از 20 هزار خودرو، که به گفته شاهدان عینی، تقریبا همه ظرفیت آن در اکثر قری ‏به اتفاق روزهای سال بی‌استفاده است. دولت نهم همچنین اعلام کرده که بنا دارد با یک برنامه‌ریزی منسجم تا سال ‏‏2000 هجری شمسی، امکان حضور سالانه 15 میلیون نفر را در جمکران فراهم کند!‏

فعالان سیاسی منتقد دولت نیز معتقدند این کمک‌ها که از بودجه عمومی کشور صورت می‌گیرد، بیشتر در راستای ‏اهداف سیاسی و اجتماعی محافظه کاران است تا ترویج عقاید و ایمان مذهبی. آنها به موارد متعدد استفاده ابزاری ‏جناح محافظه‌کار از اعتقادات مذهبی بخشی از جامعه اشاره می‌کنند و هدف از اختصاص بودجه به اماکن مذهبی ‏را شکل‌دهی به افکار عمومی از طریق تریبون‌های دینی و بسیج سیاسی توده‌ای از طریق جلسات و گرایش‌های ‏مذهبی بخش سنتی جامعه می‌دانند.‏

‎ ‎استفاده ابزاری و سیاسی از اماکن مذهبی‎ ‎

احمدی نژاد پیش از اینکه به ریاست‌جمهوری برسد، در زمان حضور خود در شهرداری تهران بارها از بودجه ‏شهرداری به نهادهای مذهبی کمک کرده بود؛ به طوری که تنها در ماههای محرم و صفر سال 83 بیش از 51 ‏میلیارد تومان به هیئت‌های مذهبی شهر تهران اختصاص داد. وی در آغاز کار دولت نهم و در آستانه نیمه شعبان ‏سال 84 نیز رقم مشابهی را برای پذیرایی از زائران مسجد جمکران در حومه قم اختصاص داد و بر اساس ‏شنیده‌ها وقتی وزیر راه، که تنها عضو مشترک کابینه هشتم و نهم بود، درخواست کرد بخشی از این بودجه به ‏ترمیم جاده قم- جمکران اختصاص یابد تا سالانه صدها کشته ندهد، با برخورد تند احمدی نژاد روبرو شد.‏

این خبر از نگاه منتقدان دولت، نشانه‌ای آشکار از قصد احمدی نژاد برای سوء استفاده از علایق مذهبی مردم تلقی ‏شد. با این حساب، کمک به مهدیه تهران را هم می‌توان در راستای بهره‌گیری‌های سیاسی محافظه کاران از آن، و ‏هم با هدف سوء استفاده از جلسات دینی و جلب حمایت اقشار مذهبی تحلیل کرد.‏

مهدیه تهران که اکنون کمکی یک میلیارد ریالی از دولت نهم دریافت کرده است، در سالهای اخیر به طور کامل در ‏اختیار محافظه کاران بوده است. علاوه بر حضور روحانیان شاخص جناح محافظه‌کار همچون محمد یزدی و دری ‏نجف‌آبادی در هیئت مدیریه مهدیه تهران که انتساب آشکار این مکان به محافظه‌کاران را می‌رساند، در سالهای ‏اخیر بارها جلسات سیاسی محافظه کاران نیز در این مکان برگزار شده است.‏

مهدیه تهران خصوصا در سه سال اخیر بارها در اختیار آبادگران، شورای هماهنگی نیروهای انقلاب اسلامی، ‏ائتلاف پیروان امام و رهبری و محافظه کاران تحول‌خواه قرار گرفته است تا جلسات سیاسی و انتخاباتی خود را ‏در آن برگزار کنند.‏

در واقع این مکان در یک دهه اخیر و حتی پیش از بالا گرفتن استفاده‌های سیاسی از آن نیز محل برگزاری جلسات ‏هیئت رزمندگان بوده است، که بعدها مشخص شد سخنرانان و مداحان آن همگی جزو مبلغان و هواداران جناح ‏اصولگرا هستند و از جلسات مذهبی خود نیز برای اهداف سیاسی بهره می‌گیرند.‏

‎ ‎پیشینه مهدیه تهران‎ ‎

مهدیه بزرگ تهران در سال 1347 شمسی توسط “شیخ احمد کافی” ایجاد شد. این واعظ مذهبی پرطرفدار که یکی ‏از واعظان سنتی به شمار می‌رفت و با روشنفکران مذهبی همچون دکتر شریعتی به شدت دشمن بود، این مکان را ‏در مساحتی بالغ بر 4000 متر در خیابان ولیعصر (محله امیریه) با کمک تعدادی هواداران خود خرید تا جلسات ‏هفتگی دعای کمیل و دعای ندبه را که در منزل شخصی خود تشکیل می‌داد، به این مکان منتقل کند.‏

جشن نیمه شعبان، جلسات سخنرانی شیخ احمد کافی و مراسم هفتگی دعای ندبه در صبح جمعه، از جمله ‏مراسم‌های مهم مذهبی در تهران آن سالها محسوب می‌شد. گفته می‌شود که این خطیب سنتی، بعدها در حدود 20 ‏شهر دیگر نیز به تاسیس مکان‌هایی به نام مهدیه اقدام کرد. کافی در حاشیه مهدیه تهران، یک صندوق قرض‌الحسنه، ‏یک درمانگاه و داروخانه و یک حوزه علمیه نیز راه‌اندازی کرد و تا زمان فوت او در 1356 این مرکز، در برابر ‏‏”حسینیه ارشاد” که مهمترین مرکز تجمع نواندیشان مذهبی بود، تقریبا اصلی‌ترین مرکز تجمع متدینین سنتی تهران ‏به شمار می‌رفت.‏

شیخ احمد کافی، موسس مهدیه تهران، مهمترین مروج “مسجد جمکران” در قم نیز محسوب می‌شود؛ تا جایی که ‏برخی معتقدند تبلیغات او این مسجد را که در آن سالها بسیار کوچک، گمنام و تقریبا مخروبه بود، به شهرت رساند. ‏

مهدیه تهران پس از انقلاب اسلامی تا سالها در حاشیه قرار داشت و جلسات مذهبی در سطح محدودی در آن ‏برگزار می‌شد. تنها یک بار در سالهای پایانی دهه 60 محمد یزدی، عضو جامعه روحانیت مبارز و رئیس هیئت ‏مدیره مهدیه تهران، تلاش کرد با ترتیب دادن یک سخنرانی سیاسی در این مکان، شهرت مهدیه را احیا کند و از این ‏مکان در خدمت اهداف جناح راست بهره‌گیری کند، که این جلسه توسط هواداران جناح چپ به هم خورد.‏

اما چند سال پس از پایان جنگ با عراق، وقتی که گروهی از رزمندگان جنگ تصمیم گرفتند به پراکندگی خود ‏خاتمه دهند و به این منظور “هیئت رزمندگان اسلام” را تشکیل دادند، مهدیه تهران برای برگزاری جلسات در ‏اختیار این هیئت قرار گرفت و بعدها که سخنرانان و مداحان این هیئت - و شاخه‌های جدا شده از آن تحت عنوان ‏رزمندگان غرب تهران و … - علیه اعضای دولت هاشمی و سپس خاتمی به موضع‌گیری پرداختند، فعالیت‌های ‏مهدیه تهران نیز جنبه سیاسی پیدا کرد. این روند، در سالهای اخیر با برگزاری جلسات انتخاباتی محافظه کاران در ‏این مکان به اوج رسیده است و کمک اخیر دولت احمدی نژاد به مهدیه تهران نیز در این راستا قابل ارزیابی است.‏