دکولته دردسرساز برای ایرانیان

نویسنده

» نگاه لوپوئن به مراسم قرعه کشی جام جهانی

آرمین عارفی

سینه عریان فرناندا لیما، مدل مشهور برزیلی، باعث شد تا تلویزیون ایران نتواند مراسم قرعه کشی روز جمعه را پخش کند و همین باعث شد احساسات منفی ایرانیان برانگیزد.

ایران نفس خود را در سینه حبس کرد. هفت سال پس از آخرین حضورش در جام جهانی فوتبال، روز جمعه کل مردم ایران پای تلویزیون ها میخکوب نشسته بودند تا از رقبای تیم ملی خود در جام جهانی برزیل ۲۰۱۴ مطلع شوند. این یک فرصت منحصر به فرد بود تا کشوری که طی هشت سال ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد فوق محافظه کار به انزوا رفته بود، وجهه خود را به دست آورد؛ یک رویداد فرح بخش برای جوانانی که هنوز از سرکوب خشونت بار جنبش سبز در سال ۲۰۰۹ وحشت زده اند. 

ساعت هشت و نیم شب است. امیدواریم که ایران در گروه مرگ نیفتد. مسابقه با برزیل آرزوی ایرانیان است که خودشان را “برزیل آسیا” می دانند، زیرا به لحاظ روحیه به مانند برزیلی ها خونگرم اند و همچنین دارای تکنیک های مشابهی در بازی با توپ هستند. با این حال می دانند که در صورت قرار گرفتن در گروه برزیل، حذف مستقیم در دور اول قطعی است. فرانسه، چرا که نه؟ فرانسه دیگر به مانند گذشته وحشتناک نیست؛ کشوری با روابط نزدیک و درعین حال پرهیاهو؛ به ویژه از زمانی که لوران فابیوس درخصوص برنامه هسته ای ایران، سخت گیرتر از “شیطان بزرگ” ظاهر شده. 

 

سانسور

تلویزیون پربار حکومتی ایران برای پوشش این رویداد مهم کلیه پیش بینی های لازم را انجام داده بود. چندین کارشناس فوتبال در صحنه حاضر بودند تا به صورت زنده در مورد ترتیب گروه ها صحبت کنند. پخش کامل مراسم قرعه کشی نیز در دستور کار بود. به طور مستقیم؟ نه به طور کامل. به مانند همیشه قرار بود این رویداد با چند ثانیه تأخیر پخش شود تا صحنه های پیش بینی نشده سانسور شوند.

هیچ کس در رژی فراموش نکرده که در سال ۲۰۰۶ تماشاگران مکزیکی با سینه های عریان روی صفحه تلویزیون به نمایش درآمدند. ممنوعیت دیگر به آخرین نشست هسته ای مربوط می شد که کاترین اشتون، رییس دیپلماسی اروپا، و جان کری، وزیر خارجه آمریکا، یکدیگر را در آغوش گرفتند. علی رغم سن بالای این دو نفر، این صحنه شطرنجی شد.

به لحاظ فنی مشکلی نیست. این بار نیز فقط یک مراسم ساده است که شخصی با کت شلوار و کراوات در صحنه ظاهر می شود. عادل فردوسی پور، معادل پیر مندس فرانسوی [ولی کمی لاغرتر]، مجری برنامه است؛ او می گوید: “اگر با انگلیس بیفتیم، مطمئنم که شکست نمی خوریم.” آنتن به برزیل می رود. ولی مراسم آن طور که پیش بینی می شد روی نداد. طی چند ثانیه بینندگان تلویزیون سالن مراسم را تحسین کردند، ولی روی سن هنوز خالی بود.

به نظر می رسید که این یک صحنه ضبط شده است. ناراحتی در تهران مشهود بود. مجری می گوید: “اگر همین طوری بماند خیلی خوب است. راحت می توانیم همه را پخش کنیم.” کمی بعد با لحنی جدی تر می گوید: “همکاران مان در بخش فنی دارند تلاش خود را می کنند تا آنچه قابل پخش است را پخش کنند.” در برزیل چه خبر است؟

دلیل تمامی این دردسرها فرناندا لیما نام دارد. مدل مشهور برزیلی به همراه ژروم والک، دبیرکل فرانسوی فیفا، مجری برنامه است. تلویزیون دولتی هنوز نمی داند که این مانکن در کل برنامه حضور خواهد داشت. او یک لباس دکولته زیبا به تن داشت؛ برش تصاویر، شطرنجی کردن برخی صحنه ها؛ اساتید سانسور نمی دانستند به کدام قسمت برسند. آنها خیلی تلاش کردند که مشکل را برطرف سازند، ولی نمی دانستند با این بمب لاتینی چه کنند. یأس فراوان: امکان پخش مراسم قرعه کشی وجود ندارد.

علی رغم عذرخواهی های مجری برنامه، مردم خیلی سریع به داستان پی بردند؛ بسیاری در شبکه های ماهواره ای که در جمهوری اسلامی ممنوع است برنامه را تماشا کردند. علی رغم سانسوری که در اینترنت انجام می شود، بسیاری از کاربران اینترنتی در صفحه فیس بوک این مانکن برزیلی اظهارنظرهای توهین آمیزی نوشتند. برخی ابراز تأسف کردند که او به دلیل عریانی بدن اش باعث شد تا این مراسم در ایران پخش نشود، برخی دیگر وی را “فاحشه” خطاب کردند. عجیب آن است که ایران یکی از مصرف کنندگان بزرگ سایت های پورنو در خاورمیانه می باشد. موج توهین ها به حدی بود که برخی کاربران ایرانی این “رفتار غیرقابل قبول” هموطنان خود را رد کردند.

 

“تورا قورت می دهیم”

پس پخش مراسم قرعه کشی در ایران تنها به پخش تصاویری از استودیو منجر شد و ایرانیان بدین طریق نتیجه قرعه کشی را دانستند. برخلاف فرانسه، ایران در یکی از سخت ترین گروه های جام جهانی قرار گرفت، چرا که تیم ملی به مصاف آرژانتین، نیجریه و بوسنی هرزگوین خواهد رفت. پس از فرنادندا لیما نوبت به یکی از بازیکنان آمریکای جنوبی رسید.

کاربران اینترنتی جمعه شب در صفحه فیس بوک لیونل مسی نوشتند: “تو بهترین بازیکن دنیا هستی. ولی ما شیران ایرانی، وارثان امپراطوری عظیم پارس، تو را قورت خواهیم داد.”

منبع: لوپوئن، ۸ دسامبر